Actualitate

Licitația pentru autobuze autonome a fost anulată, dar „va fi reluată”

Primăria a anulat licitația pentru achiziționarea de autobuze fără șofer, întrucât ofertele depuse „nu au fost conforme”.

 

 


Două firme franceze au depus oferte în cadrul licitației publice pentru furnizarea autobuzelor autonome la Cluj, însă ambele au fost descalificate în etapa evaluării ofertelor, întrucât nu îndeplineau anumite condiții.

 


 

Viceprimarul Dan Tarcea a declarat pentru monitorulcj.ro că acestea nu aveau semnătură electronică și nu au depus garanție de participare la licitație. Acesta a declarat că licitația va fi reluată, iar firmele EasyMile și Navya, care au depus oferte, pot reveni, ele fiind descalificate doar în cadrul acestei etape.


Primăria Cluj-Napoca a lansat, în luna aprilie a acestui an, licitația pentru achiziționarea primelor autobuze autonome, cu valoarea estimată de 27.349.280 lei (peste 5, 5 milioane de euro), sumă asigurată din bugetul municipiului Cluj-Napoca.

Acordul-cadru prevedea furnizarea a minim două și maxim 14 autobuze, cu o capacitate de cel puțin 10 locuri fiecare. Două firme franceze au depus oferte:


- EasyMile, o companie din Toulouse, creată în anul 2014, domeniul său de activitate fiind reprezentat de dezvoltarea sistemelor sofisticate de mobilitate autonomă, pe care le pune în mediul rutier. Conform descrierii companiei, aceasta a asigurat vehicule autonome în peste 300 de locații și mai mult de 30 de țări din lume.

- Firma concurentă, Navya, cu sediul în Lyon și înființată tot în 2014, se consideră un „lider în domeniul transportului autonom, construind în mod inovativ soluții responsabile de mobilitate pe distanțe mici și la viteză limitată, fără volan și pedale, combinând diverse tipuri de tehnologie avansată”.


Potrivit caietului de sarcini al anunțului de achiziție, autobuzele vor fi folosite în zona istorică a orașului, în special în zonele greu accesibile și inclusiv pe timpul nopții. Autovehiculele se vor deplasa pe baza unui algoritm software ce primește datele necesare pentru a lua decizii de la seturi de senzori. De asemenea, se arată că viteza de exploatare va fi limitată la 25 km/h pentru autovehiculul Level 3 sau superior, respectiv la 40 km/h pentru autovehiculul Level 4 sau superior. Potrivit caietului de sarcini, autobuzele vor avea și personal de însoțire care va putea să intervină în cazul unei defecțiuni. Sistemul de conducere autonom se va dezactiva automat la solicitarea personalului de însoțire.

Clujul, primul oraș din țară cu autobuze autonome

Autobuzele fără șofer aduse la Cluj-Napoca ar reprezenta o premieră pentru țara noastră.

La începutul anului 2020, primăria a semnat un contract cu Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN) pentru servicii de consultanță. Valoarea totală a contractului a fost de 135.000 de lei, iar UTCN va furniza consultanță pentru achiziționarea unor autobuze autonome electrice. Toate detaliile acestui proiect vor fi puse la punct împreună cu Universitatea Tehnică, instituție care va asigura inclusiv specialiști pentru stabilirea tipului de autobuz care va fi achiziționat.

Autobuzele vor avea 12 locuri pentru pasageri

Reprezentanții Primăriei au anunțat atunci că autobuzele fără șoferi ar urma să fie pe străzile Clujului în cel mult doi ani. Autobuzele au o capacitate destul de mica, de aproximativ 12 locuri, iar acestea vor circula în zonele centrale, unde nu ajung alte mijloace de transport.

Potrivit municipalității, numărul mare de senzori ai acestui autovehicul și complexitatea acestora garantează siguranța în trafic.

Autobuzele ar urma să fie testate timp de un an, iar apoi proiectul ar putea fi extins cu fonduri europene. Costul unui autobuz de acest fel este de aproximativ 350.000 de euro. Dacă acest proiect se va implementa, Cluj-Napoca va fi primul oraș din România care va avea astfel de autobuze, care sunt deja existente în Paris, Lyon sau Viena.

CITEȘTE ȘI

Primul autobuz electric „made in Romania” a ajuns pe străzile Clujului

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter