Actualitate

Autobuzele din Cluj, ca noi la 2 ani de la punerea în circulație. În Capitală, autobuzele Otokar au înregistrat incident după incident

În toamna anului 2018, Primăriile municipiilor Cluj-Napoca și București puneau în circulație cele mai noi achiziții: la Cluj-Napoca - autobuze Mercedes-Benz Conecto, la București – autobuzele produse de Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi.

Autobuzele din Cluj, ca noi la 2 ani de la punerea în circulație. În Capitală, autobuzele Otokar au înregistrat incident după incident Autobuzele din Cluj, ca noi la 2 ani de la punerea în circulație. În Capitală, autobuzele Otokar au înregistrat incident după incident

 

 


În noiembrie 2018, 30 de autobuze noi Mercedes intrau pe traseu în Cluj-Napoca, după ce, înainte cu o lună, primele 20 de autobuze Otokar dintr-un lot de 400 erau livrate Primăriei Municipiului București. Imediat au apărut și primele comparații: prețul unui autobuz Mercedes era de 1.046.994 lei/bucata+TVA (aproximativ 217.000 euro la cursul valutar de atunci), în timp ce un autobuz Otokar de aceeași dimensiune a costat 238.000 euro/bucata+TVA.

 


Primarul Emil Boc anunța atunci că autobuzele corespund tuturor normelor Europene în domeniu, iar perioada de garanție pentru ansamblu vehicul este de 5 ani sau 350.000 km, toate consumabilele necesare la revizii în perioada de garanție  fiind asigurate de către furnizor pe cheltuiala proprie. Autobuzele sunt echipate cu rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilități, internet gratuit WI-FI pentru călători și prize tip USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile.

În aceeași perioadă, la București intrau în circulație primele 20 de autobuze Euro 6 din cele 400 achiziționate de Primăria Capitalei de la asocierea Otokar Otomotiv ve Savunma Sanay. Autobuzele beneficiază de garanție timp de opt ani, în acest interval, manoperă completă, inclusiv reviziile, intrând în sarcina furnizorului. Acestea nu sunt echipate nici cu WI-FI gratuit sau prize și lipsesc, de asemenea, rampele de acces pentru persoanele cu dizabilități.


Autobuzele Otokar, probleme pe bandă rulantă

Nu a trecut mult de la punerea în circulație, până au apărut primele probleme la autobuzele turcești. Chiar de la sosirea lor, șoferii mai corpolenți din Capitală au descoperit că nu încap pe scaun. Potrivit HotNews.ro, s-a încercat mutarea scaunului mai în spate, însă prin această mișcare, șoferii nu mai vedeau bine în oglinzi. Reprezentanții Primăriei Capitalei au confirmat existența problemei, spunând că acestea vor fi rezolvate pe cheltuiala producătorului.

Un alt incident s-a ivit când, după o ploaie torențială, apa de pe străzile Capitalei a pătruns în autobuze. Un călător a postat pe Facebook imagini cu autobuzul în care apa se scurgea șuvoaie pe podea. Imaginile arătau pasagerii care își ţineau picioarele ridicate pentru a nu se uda din cauza apei care a năvălit în mijlocul de transport în comun.


De asemenea, iarnă de iarnă, în presă au fost semnalate probleme cu pornirea autobuzelor din cauza frigului. De asemenea, un alt caz apărut în presă arată pasageri blocați în autobuze, din cauza unor defecțiuni la uși. Bucureștii s-au plâns, de asemenea, de faptul că autobuzele sunt zgomotoase sau funcțiile de aer condiționat/încălzire sunt nefuncționale.

Autobuzele electrice întârzie în Capitală. La Cluj, ele circulă din 2018

Primăria București dorește acum achiziția de autobuze electrice pentru municipiu, însă procedura s-a dovedit a fi un eșec. A doua licitație a fost anulată zilele trecute din cauza ofertelor considerate neconforme de municipalitate. Două companii din Turcia și una din China, asociată cu o firmă de tractoare din România, s-au înscris la licitație. Și la prima încercare, ofertele au venit tot din Turcia și din China. Primăria vrea să cumpere 100 de autobuze electrice și oferă 45 de milioane de euro. 80% din sumă este acoperită de fonduri europene.


La Cluj-Napoca, primele autobuze electrice au fost puse în circulație în primăvara anului 2018, marcând o premieră în România, numărul lor ajungând la 41 în prezent. Vehiculele Solaris Urbino 12 electric au 12 metri lungime, o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wi-fi, camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi.

Valoarea celor 11 autobuze electrice este de 26.121.980,83 lei (fără TVA), sumă din care 85% reprezintă fonduri elveţiene nerambursabile, iar 15% aportul municipalităţii. Alte 30 au fost cumpărate din fonduri puse la dispoziţia Clujului de Uniunea Europeană.

 

CITEȘTE ȘI

August, luna inaugurărilor la Cluj-Napoca. Ce investiții vor fi finalizate în perioada următoare?

 

 

abonare newsletter