Actualitate

Clujul, codaș la tramvaie. Tramvaiele au fost puse în circulație în 1987, cu 100 de ani mai târziu față de celelalte orașe

Istoria tramvaielor din Cluj-Napoca este una plină de peripeții. De la tramvaie trase de cai s-a ajuns la tramvaie moderne, cele mov, pe care le vedem circuând prin oraș. Liniile au fost introduse însă definitiv abia cu doi ani înainte de Revoluție.

Tramvaiele au fost puse în circulație în 1987, cu 100 de ani mai târziu față de celelalte orașe Tramvaiele au fost puse în circulație în 1987, cu 100 de ani mai târziu față de celelalte orașe

Rețeaua de tramvaie nu este una extrem de dezolvată în Cluj-Napoca, deservind doar anumite zone ale municipiului.

Tramvaie trase de cai

Primele trasee au fost materializate de liniile de cale ferată, pe care s-au utilizat vagoane trase de cai. Faptul acesta a permis dezvoltarea economică a oraşului, târgul de mărfuri din Piaţa Unirii fiind mutat în Piaţa Istvan Szechenyi, actuala Mihai Viteazul.


La sfârșitul anilor 1800 s-au introdus tramvaiele cu tracțiune mecanică

Tracţiunea hipo a fost înlocuită în 1898 cu cea mecanică. Locul cailor care remorcau vagonul de călători l-a luat locomotiva, pe traseul gară - centru şi retur, făcându-şi apariţia „tramvaiul cu aburi ".

Transportul public realizat cu tramvaie cu aburi a fost inaugurat la 21 august 1893. Acest tip de transport a funcţionat până la data de 15 mai 1902.


De exploatarea tramvaielor cu aburi s-a ocupat firma privată „Kolozsvári közúti vasút R.T. ", asigurând un transport mixt, atât de pasageri cât şi de mărfuri.

Deşi tramvaiul cu aburi fusese scos din uz în anul 1902, calea de rulare a fost dezafectată total doar în 1909.


În dotarea firmei „Kolozsvári közúti vasút R.T. s-au aflat, în momentul inaugurării tramvaiului cu aburi clujean, trei locomotive-tender de tip tramvai, şase vagoane de pasageri şi cinci vagoane de marfă deschise. În anul 1894, firma a mai achiziţionate trei locomotive  şi două vagoane de pasageri.

Reţeaua de căi ferate a tramvaielor cu aburi se întindea din Piaţa Gării până în  Piaţa Centrală, iar apoi spre Mănăştur, pe Uliţa Ungurilor, până la Fabrica de bere. Un segment al acelei căi ferate se desprindea din calea principală, mergând spre malul Someului, prin strada Nép - actuala George Coşbuc.


Deşi transportul urban începea să ia amploare, introducerea tramvaiului electric nu a putut fi pusă în aplicare, din cauza lipsei de capital şi a surselor de energie.

„Clujul a mai avut tramvai între 1893 și 1902. Era un tramvai care circula de la Gară Până la Piața Unirii, apoi o lua la dreapta spre Parcul Mare, unde era un depou, iar o altă rută o lua spre Biserica Sfântul Petru. Era, de fapt, un tren. Pe Horea au fost multe accident fiindcă linia nu era făcută cum trebuie, iar vagoanele nu erau foarte performante. Din cauza poziției geografice a Clujului, nu era prea tentant tramvaiul. Primul tramvai și-a sistat activitatea în 1902. Ultimul transport al tramvaiului a fost cel al pieselor generalilor pentru grupul statuar Matei Corvin care au fost aduse de la Budapesta și au fost apoi transporate de la gară înspre centru cu tramvaiul”, a spus Vladimir Bogosavlieci, profesor de istorie.


Inaugurare înainte de Revoluție

Spre deosebire de marile orașe ale lumii și chiar ale țării care au introdus linia de tramvai încă din urmă cu un secol, în Cluj-Napoca tramvaiul funcționează doar din 1987, cu doar doi ani înainte de Revoluție.

La 1 octombrie 1987 a fost inaugurată rețeaua de tramvaie electrice, care avea rolul să ajute rețeaua rutieră ce devenise supraîncărcată în urma dezvoltării industriale a orașului în anii 1970-1980.

Construcția liniilor ce urmau să lege cartierele Someș Nord și Mănăștur de centrul orașului a început în aprilie 1986. Prima linie deschisă unea Gara de Combinatul de Utilaj Greu, iar pe 10 noiembrie 1987 a fost deschisă linia de la Gară spre Mănăștur.

Materialul rulant livrat în 1987/1988 era format din 21 de tramvaie Timiș 2 și 2 V3A, ulterior intrând în parc și modelul V2A. Între 1997 și 2002 au fost importate 26 de tramvaie Tatra KT4D din Berlin și 20 din Magdeburg.

„Linia asta de tramvai a fost făcută clar pentru a face legătura cu zona industrială și în principal cu cartierul dormitor, Mănăștur. În 1987 Mănășturul era aproape terminat, s-a făcut linia de tramvai, s-a făcut și podul de la Calvaria, pe sub care merge linia de tramvai. Între timp Canalul Morii a fost acoperit pe aliniamentul străzii Barițiu. Tramvaiele erau făcute la Arad de o uzină, Vagonul¸așa îi zicea. Nu avem noi, clujenii, tradiția tramvaielor așa cum au Oradea, Timișoara, București, dovada fiind că avem doar trei linii”, a adăugat Vladimir Bogosavlieci.

Înnoirea flotei actuale de tramvaie, oprită de coronavirus

În momentul de față, flota de mijloace de transport ale municipiului Cluj-Napoca cuprinde 29 de tramvaie, dintre care 4 sunt noi.

La începutul acestui an, municipalitatea clujeană anunța urmează să ajungă la Cluj 12 tramvaie și anul următor încă 12.

„În acest moment avem 35 de proiecte semnate pe fonduri europene, din care avem 100 de milioane de euro alocate pentru modernizarea transportului în comun. Două dintre proiecte au fost deja finalizate și mă refer la achiziția a 30 de autobuze electrice cu o finanțare de 98% din fonduri europene și achiziția a 50 de troleibuze. Anul acesta urmează să ajungă la Cluj 12 tramvaie și anul următor încă 12, contractele de furnizare fiind deja semnate. Această componentă de mobilitate este una dintre cele mai importante linii de finanțare a UE pe programul 2014-2020”, a spus Ovidiu Cîmpean, director de Dezvoltare Locală din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.

Tramvaiele vor fi livrate de Astra Arad, care a câștigat licitația lansată de Primărie. În total, vor fi achiziționate 24 de tramvaie. Valoarea totală a contractului se ridică la aproximativ 40 de milioane de euro. Preţul unui singur tramvai este de circa 1,95 milioane de euro.

Din păcate, situația cauzată de epidemia de coronavirus ar putea să încetinească sosirea tramvaielor în Cluj-Napoca.

„Vor ajunge, dar nu pot să spun cu exactitate când. Să vedem cum evoluează situația epidemiei de coronavirus”, a declarat Liviu Neag, directorul Companiei de Transport Public Cluj.

Citește și:

Cum arătau autobuzele din Cluj-Napoca în urmă cu mai bine de 40 de ani

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter