monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Clujenii, captivi mașinilor? Semnal de alarmă după ce o femeie a zgâriat mașinile parcate pe trotuar: „N-o apăr, dar empatizez cu mânia ei!”

O femeie din Sibiu este cercetată penal pentru că a zgâriat, în mod repetat, mai multe mașini pe strada Vasile Lucaciu, din Cluj-Napoca, provocând prejudicii de mai multe mii de euro.

Clujenii, captivi mașinilor? Semnal de alarmă după ce o femeie a zgâriat mașinile parcate pe trotuar: „N-o apăr, dar empatizez cu mânia ei!”, sursă foto: Google Maps

Femeia este bănuită că, în zilele de 28 septembrie şi 15 octombrie, ar fi zgâriat, cu un obiect ascuţit, un număr de nouă vehicule, care erau parcate pe strada Vasile Lucaciu, producând astfel distrugeri în valoare de 34.600 de lei. Ulterior, sibianca de 54 de ani și-a motivat gestul, spunând că mașinile erau parcate pe trotuar, dar și că acestea contribuie la încălzirea globală.

„Gestul ei de protest circulă acum pe rețelele sociale. Sunt în dezacord cu metoda ei, dar îi înțeleg furia. (...) Un aparat vast de propagandă prezintă Clujul drept un Silicon Valley de România, dar ne mințim dacă ne ascundem sub preș gunoaiele, așa cum facem la Pata Rât. Clujul are probleme serioase de poluare din cauza mașinilor, care au crescut cu peste 50% în ultimii cinci ani”, avertizează deputatul independent de Cluj Adrian Dohotaru.

Potrivit studiilor geografilor clujeni, mașinile au un singur pasager în 80% din situații, iar peste 90% din timpul petrecut în trafic, autoturismele staționează, transformând orașul „într-un cimitir pentru mașini”, nu într-un „oraș pentru oameni”, susține parlamentarul clujean, amintind de faptul că România „excelează” în Uniunea Europeană la răniți și morți din cauza mașinilor.

Mersul pe trotuar, cursă cu obstacole?

„Întâmplător, chiar azi (n.red. sâmbătă) am trecut pe acolo (n.red. pe str. Vasile Lucaciu), cu căruciorul. Trotuarele în zonă sunt mai proaste decât carosabilul. Dacă mai sunt și mașini parcate, nu ai loc să treci pe trotuar. Adesea mergeam pe carosabil cu căruciorul. Iar asta se întâmplă peste tot in Cluj, peste tot în orașele din România. Doamne ferește să fii mamă cu cărucior, biciclist, persoană în scaun cu rotile! Mersul pe trotuar e cursă cu obstacole”, mai spune Dohotaru.

Deputatul afirmă că infrastructura pietonală la Cluj-Napoca este „varză”, în pofida atuurilor de care dispune, de exemplu, cartierul Iris, unde se află și strada Vasile Lucaciu. Deși Someșul este aproape, nu este nicio alee amenajată, sunt garduri cu țepi și, chiar dacă au apărut mai multe blocuri lângă râu, niciun dezvoltator nu a fost obligat să creeze spații publice la apă.

„Oamenii trebuie să renunțe la mașini și să folosească viitoare piste de biciclete pe malul râului, și nu numai, să vină spre oraș. Mașinile poluante trebuie suprataxate, transportul în comun pus pe primul loc. Pentru asta trebuie sa facem presiune pe administrația Boc și să înțelegem că gestul femeii de a zgâria mașinile nu e un simplu fapt divers, e o revoltă la adresa dominației mașinilor care blochează orașul. Nu o apăr, dar empatizez cu mânia ei pentru că pietonii sunt considerați la noi cetățeni de mână a doua”, conchide Adrian Dohotaru.