Actualitate

OPINIE Sloganul candidatului la alegerile prezidențiale: Eu cumpăr Fabricat în România!

Irina Filip, un antreprenor, a răbufnit săptămâna trecută pentru că marile lanțuri de magazine nu îi pun la raft înghețată fabricată cu muncitori români, din lapte românesc, pusă pe picioare din bani românești.

OPINIE Sloganul candidatului la alegerile prezidențiale 2019: „Eu cumpăr Fabricat în România!” OPINIE Sloganul candidatului la alegerile prezidențiale 2019: „Eu cumpăr Fabricat în România!”

Nu este cazul să fie supărată pe lanțuri, se știe că au politici comerciale foarte stricte față de furnizori. Este cazul să fie supărată pe fiecare dintre noi, cei 18 milioane de români, care am pierdut reflexul de a cere și cumpăra „fabricat în România”. În 30 de ani a dispărut reflexul, pentru că am pierdut pe rând fabrici, mărci, magazine, muncitori calificați – astfel încât o întrebare bună este ce și cât se mai fabrică în România? Dar reacția în lanț nu s-a oprit aici, ea are acum consecințe la nivel de macrofinanțe și economie.

Toate deficitele despre se vorbește acum, sunt rezultatul unui consum care vine – 90% – din import. Așa că strategia de convergență wage-led-growth (tot mai prezentă în Europa Centrală și de Est, cazul cel mai recent, Polonia) nu are cum să producă efecte, pentru că banii se duc pe consum din import și astfel în deficit de venituri la bugete, în inflație, în devalorizare. Marile companii cu capital românesc sunt importatori neți, spre deosebire de cele din țările central și est europene, în marea lor majoritate exportatori. Cercul vicios continuă astfel, deficitele se accentuează.


Dacă Irina Filip era cehoaică, avea o Skoda. Dacă locuia în Varșovia, cumpăra de la un magazin sau lanț polonez. Dacă era unguroaică, croată sau lituaniană, atingea 10% cota de piață în prima lună pentru că există un cult pentru produsele tradiționale fabricate local. Dacă românii are fi preferat mărcile fabricate în țară, marile lanțuri de magazine ar fi căutat-o ele pe Irina Filip să-i vândă înghețată.

Ironic, cei mai mari consumatori de produse fabricate la noi, nu trăiesc în România. Ginerele lui Donald Tusk are un Duster, Papa Francisc „se dă” cu un Logan, cei peste 5 milioane de români din diaspora se înghesuie în magazinele cu produse venite din țară. Avem dovadă că „Fabricat în România” rămâne o marcă bună și cunoscută, mai puțin la noi în țară, și asta pentru politicienii s-au ferit s-o promoveze – greu de înțeles de ce, pentru că patriotismul este o armă politică facilă, prinde ușor, este omniprezentă în campaniile electorale din UE.


„Fabricat în România”, dați-i prioritate!

Se pare, totuși, că patriotismul economic nu a prins la politicieni. Singurii doi politicieni care au vorbit deseori public despre „produs în România”, Liviu Dragnea și Petre Daea, nu mai sunt. Iar ceilalți nu doresc să vorbească despre asta, de ce oare, să nu se supere vreun partener strategic că-i facem competiție neloială? Că nu mai poate exporta către România unde consumul din import riscă astfel să scadă de la 90% la 80%?

A început campania electorală pentru președinție, un mandat greu, pentru că se așteaptă o criză economică, chiar dacă începe să semene cu povestea cu drobul de sare. Nu cred că mai prinde discursul electoral axat pe greaua moștenire, pe combaterea corupției, pe debirocratizare, pe noua generație de politicieni, pe relansarea economică prin proiecte de investiții (în condițiile unui deficit infernal de forță de muncă).


Cred însă că va face o schimbare un candidat la președinție care, în discursul său, va spune, ne va învăța: „Dragi români, eu cumpăr «Fabricat în România» și vă îndemn și pe voi să cumpărați «Fabricat în România». Uitați-vă pe etichetă și dacă vedeți că scrie «Fabricat în România», dați-i prioritate. Nu contează că este fabricat de un meșteșugar, de un antreprenor mare sau mic, de o corporație care are un sit de producție în țară. Un gest aparent neînsemnat al fiecăruia dintre noi este cel care poate face România puternică, pentru că banii rămân în țară”.

Dacă nu câștigă acum, mai mult ca sigur câștigă în 2024.


opinie semnată de Dragoș Damian, CEO Terapia Cluj

abonare newsletter