monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Mai multe taxiuri în Cluj-Napoca, dar cu o condiție! Studiu: Taximetriștii lucrează foarte puțin, nu preiau comenzi din Florești și Apahida, clujenii preferă servicii de ridesharing

Clujenii se plâng de lipsa taximetrelor, iar taximetriștii cer majorarea tarifelor și eliberarea mai multor autorizații de taxi. Un studiu comandat de Primăria Cluj-Napoca arată că unul dintre motivele lipsei de taximetre din municipiu este dat de faptul că taximetriștii lucrează foarte puțin. În prezent, în Cluj-Napoca există 2.469 de autorizații emise, dar numărul acestora va crește de la 1 ianuarie 2020.

La această dată, pe raza municipiului Cluj-Napoca, sunt eliberate un număr de 2.469 autorizații taxi cu valabilitate până la 31 decembrie 2019, urmând ca de la 1 ianuarie 2020 să se prelungească autorizațiile de taxi pentru o perioadă de 5 ani.

Primăria a solicitat întocmirea unui studiu de specialitate privind stabilirea necesarului de autorizații de taxi la nivelul municipiului Cluj-Napoca pentru perioada 2020-2025.

Studiul elaborat de specialiștii de la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca prezintă ca și concluzie finală faptul că este necesară creșterea la 2.500 a numărului de autorizații de taxi, exclusiv cu autorizații de taxi care utilizează doar vehicule electrice.

Primăria Cluj-Napoca a pus în dezbatere aprobarea studiului de specialitate în ceea ce privește stabilirea numărului maxim de autorizații de taxi pentru perioada 2020-2025 la nivelul municipiului Cluj-Napoca. Etapa consultării publice are loc în perioada  21 august – 5 septembrie. Persoanele interesate pot trimite sesizările, observațiile, punctele de vedere la adresa de email: consultarepublica@primariaclujnapoca.ro sau pot înregistra adrese scrise la Serviciul Centrul de Informare pentru Cetățeni, str. Moților nr.7 sau la orice primărie de cartier.

“Maxim 2.500 autorizații de taxi prin suplimentarea cu 31 de autorizații de taxi față de cele existente acestea urmând a se distribui exclusiv pentru autovehiculele electrice. Orice autorizație de taxi restrasă în condițiile legii va fi convertită în autorizație de taxi pentru vehicule electrice”, transmite municipalitatea.

În prezent, din totalul de 2.469 de autorizații emise există 90% benzină și GPL, 9,5% diesel și 0,5% hibrid, electric. În Viena, un număr mare de vehicule taxi sunt deja hibride (aproximativ 20%).

“Această anchetă s-a desfășurat cu foarte mare greutate. Au răspuns întrebărilor doar 31 de taximetriști”, spune inginerul Mihai Dragomir din cadrul UTCN Cluj, cel care a elaborat studiul.

Câteva date relevante din studiu:

Vechime autorizație între anii 1990-2017, respectiv între 2 și 29 ani
Cu o vechime înregistrată de peste 10 ani sunt 18 transportatori
Vârsta conducătorilor auto este cuprinsă între 25 și 67 de ani
16 vehicule sunt marca Dacia, 11 vehicule sunt străine
25 vehicule au aer condiționat
În ce privește norma de poluare 3% (1 vehicul) are Euro 3, 3,35% (11 vehicule) au Euro 4, respectiv Euro 5 și 13 % (4 vehicule) au Euro 6
Majoritatea taximetriștilor (73,53%) au o vechime în muncă de peste 5 ani

“În ce privește programul de lucru zilnic al acestora, din 77 ore de lucru (31 vehicule x 24 ore zilnic), taximetriștii declară că lucrează doar 134 ore (18%), un procent foarte redus care poate fi unul dintre motivele lipsei de taximetre din municipiu”, menționează studiul.

Clienții au fost întrebați ce preferă  - taxi sau serviciile alternative de ridesharing (Uber, Bolt, Pony etc) - , iar 22,55% au răspuns că preferă exclusiv serviciul clasic taxi, în timp ce 34,31% preferă exclusiv serviciile de ridesharing, mai arată autorii studiului.

Conform recensământului din 2011, populația stabilă a municipiului Cluj-Napoca se ridica la 324.576 de locuitori.

În luna iunie 2019, în Cluj-Napoca erau înmatriculate în total un număr de 160.317 vehicule mai mult decât în anul 2018 când erau înregistrate 154.263 vehicule. Din acest total, 760 vehicule sunt electrice și hibride, ceea ce reprezintă un procent de circa 0,5%.

“În ce privește răspunsul la întrebarea formulată taximetriștilor «Când vă aflați pe raza municipiului Cluj-Napoca, cât de probabil e să preluați o comandă în altă localitate de lângă Cluj-Napoca?» 78,72% dintre respondenți declară că este improbabil să preia o comandă în afara orașului.  Cu toate că transportul public beneficiază de facilități în deplasare (benzi dedicate), transportul cu taxi rămâne totuși mai rapid. Acesta poate fi una dintre cauzele pentru care transportul cu taxi rămâne printre preferințele de deplasare, cu vârfuri de cerere care se suprapun peste anumite perioade/evenimente, activitatea fiind percepută în ansamblu ca nefiind capabilă să asigure cerințele clienților”, se mai arată în documentul citat.

Reamintim că la finalul lunii iulie, Primăria a refuzat majorarea tarifelor la taximetrie în Cluj-Napoca. Companiile din oraș cereau, ca de la 1 august, exact când începe festivalul Untold, prețurile să fie majorate la 3,75 lei/km pe timp de zi și la 4,50 lei/km pe timp de noapte.

Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania a solicitat majorarea tarifelor de transport în regim de taxi justificând că “tarifele practicate de transportatorii autorizați de UAT Cluj-Napoca nu au suferit modificări în ultimii 6 ani”.