monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Reacția cicliștilor clujeni la proiectul Primăriei privind modificarea regulamentului parkingurilor: „Binevenit, dar simbolic!”

Primăria municipiului Cluj-Napoca a pus în consultare publică un proiect de Hotărâre de Consiliu Local de modificare a Regulamentului de utilizare a parkingurilor construite de Primărie în cartiere, ca urmare a intenției de a amenaja pe viitor în aceste parkinguri și rastele pentru parcarea bicicletelor.

Reacția cicliștilor clujeni la proiectul Primăriei privind parkingurile din cartiere: „Binevenit, dar simbolic!”

Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) solicită de peste două decenii realizarea de facilități de parcare a bicicletelor în cartiere și salută această primă inițiativă a Primăriei, dar consideră că e un pas insignifiant cantitativ iar proiectul de regulament trebuie îmbunătățit calitativ

Astfel, consultarea publică pentru noul Regulament al parcărilor pentru biciclete din parkingurile existente în municipiul Cluj-Napoca va avea loc în perioada 23 iulie – 5 august 2019. CCN a solicitat în temeiul Legii 52 / 2003 organizarea unei dezbateri publice pe tema acestui proiect de HCL, dezbatere care să fie anuntată din timp în mod public și plasată într-un inteval orar și o locație ușor accesibilă cetățenilor.

„Am formulat o serie de observații și comentarii generale și punctuale la proiect. Am arătat că are unele texte neclare, ce trebuie reformulate. Am argumentat că nu se justifică cerința că abonatul să dețină biciclea sa cu titlu de proprietar și să dovedească acest fapt cu acte justificative. Am arătat că pretenția ca Serviciul de Parcări care operează parkingul să nu aibă niciun fel de răspundere în situațiile de furt, distrugere sau vandalizare este ilegală, și că ridică semne de întrebare cerința ca în parkinguri bicicliștii să se deplaseze pe jos, ca pietoni, împingându-și bicicletele și cea care interzice accesul copiilor sub 14 ani neînsoțiți”, se arată într-un comunicat remis de CCN.

„Clujul are nevoie de pași hotărâți, nu de proiecte-pilot!”

„Am arătat și că tariful anual propus de 50 lei/bicicletă este decent, însă este revoltător că pentru un autoturism, care ocupă un spațiu pe care ar putea parca 10 biciclete, se cere doar 110 lei/an adică mai puțin de 10 lei pe lună, în condițiile în care municipalitatea declară că dorește promovarea mobilității urbane durabile, deci descurajarea automobilelor. În plus, se face și o gravă distorsiune a pieței, descurajând eventualii investitori privați și este o utilizare ineficientă și discriminatorie a banului public, pentru că recuperarea costului respectivelor parkinguri necesită cel puțin un secol, iar clujenii sunt puși să subvenționeze practic masiv acel procent dintre ei care parchează în parkingurile Primăriei la preț derizoriu”, transmite Radu Mititean, directorul executiv al CCN.

Cicliștii susțin că au reamintit Primăriei problemele de fond, faptul că parcarea bicicletelor este o „problemă spinoasă” peste tot în Cluj-Napoca, nu doar deplasarea pe bicicletă. Aceștia susțin că municipalitatea a făcut până acum foarte puțin – cantitativ și calitativ – în zona centrală și pericentrală și „practic nimic în cartiere”, unde în schimb a făcut zeci de mii de locuri de parcare pentru autoturisme și continuă la scară mare aceste demersuri, deși ele sunt contrare promovării unei mobilități urbane durabile și continuă și să reducă din spațiile verzi existente.

„Opinăm că ce se propune acum de către Primărie, precum rastele de biciclete în parkingurile din cartiere, este în principiu binevenit, dar este ceva mai degrabă simbolic, de imagine și comunicare, însă fără impact practic sesizabil asupra mobilității urbane. La fel ca în cazul proiectului ClujBike, rămas la câteva sute de biciclete la un oraș de sute de mii de locuitori. Sunt niște «picături în ocean», valoroase doar mediatic, educativ și politic. Clujul are nevoie de pași hotărâți, pe scară largă, nu de proiecte-pilot care pot deservi doar un procent infim din multele zeci de mii de existenți sau potențiali bicicliști, care au probleme în a-și parca bicicleta în cartiere”, se mai arată în comunicatul CCN.