monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Marșul Bicicliștilor Clujeni: „Pistele sunt doar o CACEALMA inutilă bicicliștilor, să dea bine!”

Noua ediție a Marșului Bicicliștilor Clujeni (a 142-a din seria lunară începută în septembrie 2007, în continuarea celei anuale începute de CCN în 1998) va avea loc joi, 18 iulie. La marș sunt invitați toți clujenii care au bicicletă!

Marșul Bicicliștilor Clujeni: „Pistele sunt doar o cacealma inutilă bicicliștilor, să dea bine în statistici!”

Întâlnirea participanților va fi în Piața Unirii, începând cu ora 17:45. Startul efectiv al marșului va fi puțin după ora 18:00, urmând să dureze circa o oră și jumătate. Traseul vizează de această dată zona centrală și pericentrala, respectiv cartierul Mănăștur, cu plecare și final în Piața Unirii.

Concret, traseul este: Piața Unirii – Bld. Eroilor – Piața A. Iancu – Calea Dorobanților – str. S. Petőfi – Bld. 21 Decembrie 1989 – str. Memorandumului – Calea Moților – Calea Mănăștur – str. Câmpului – str. Mehedinți – str. Islazului – str. Primăverii – Parcul Rozelor – pistă bicicletă mal Someș – str. Uzinei Electrice – Parcul Central „S. Bărnuțiu” – str. E. Isac – str. P. Maior – Piața L. Blaga – str. Napoca – Piața Unirii.

Este o nouă ocazie de întâlnire, cunoaștere și pedalare în comun a bicicliștilor clujeni, dar mai ales o ocazie de a reaminti autorităților locale și a publicului de nevoia promovării utilizării bicicletei ca mijloc cotidian de transport în oraș, componentă esențială a mobilității urbane durabile și alternativă viabilă la transportul automobilistic, alături de transportul în comun și deplasarea pietonală.

Participanții își exprimă din nou îngrijorarea față de lipsa de progres în domeniul infrastructurilor biciclistice, anul 2018 fiind unul de stagnare, și primul semestru din 2019 la fel. Autoritățile locale se limitează la promisiuni și la refacerea câtorva marcaje și stâlpișori de piste vechi.

Pistele noi, praf în ochi pentru bicicliști?

Bicicliștii se plâng că se menține calitatea redusă a majorității pistelor de biciclete mai vechi și mai noi, existând uneori deficiențe calitative grave la noile piste și menținându-se nerezolvate probleme la pistele vechi, de la lățimea insuficentă la lipsa de continuitate, de la prezența diverselor obstacole la marcaje și indicatoare rutiere lipsă, neclare sau greșit amplasate, ce pun în pericol bicicliștii și alți participanți la traficul rutier.

Reprezentanții Clubului de Cicloturism „Napoca” (CCN) oferă drept exemplu noua bandă comună pentru autobuze, troleibuze și biciclete pe Bld. Nicolae Titulescu: „nu este acceptabilă, ci incomodă și periculoasă, pentru că nu respectă lățimea de 4,5 metri necesară unei asemenea artere comune”. De asemenea, pe Calea Mănăștur se preconizează aceeași abordare profund dăunătoare, în schimb se preconizează lățirea carosabilului și îngustarea trotuarelor, astfel că vorbele frumoase privind promovarea mobilității durabile nu prea au de fapt acoperire practică.

Bicicliștii se plâng și de noile piste din cartierul Gheorgheni, pe străzi mici situate între str. L. Rebreanu, Bld. N. Titulescu și str. C. Brâncuși, și anume pe str. Axente Sever, Heltai Gáspár, Tache Ionescu și Arieșului, anunțate de Primărie. Aceștia susțin că, din nou, pistele au fost decise fără nicio consultare publică sau măcar a ONG de profil (consultări au fost anunțate doar referitor la instituirea de sensuri unice)

„Sunt din nou pe străzi mici (n.red. pistele), unde în principiu nu e nevoie de segregare între traficul automobilistic și cel biciclistic, ci doar de reducerea vitezei traficului motorizat (de segregare e nevoie pe marile artere), astfel încât pare tot doar o cacealma inutilă bicicliștilor, destinată să dea bine în statistici, mai ales că, în mod halucinant, din schițele publicate de Primărie rezultă că sensul de circulație pe acele piste va fi unic și tot în sensul în care este și bandă pentru autoturisme, în loc să fie invers, astfel încât să permită circulația bicicletelor în ambele sensuri pe acele străzi. Faptul că se preconizează în sfârșit o lățime decentă, conform bunelor practici internaționale (1,5 metri lățime plus 0,5 metri spațiu de siguranță) pentru acele piste nu poate compensa celelalte aspecte”, avertizează Radu Mititean, directorul executiv al CCN.