Actualitate

8 Martie – Mai există sentiment sau am devenit roboței care cumpără cadouri?

Luna martie începe cu celebrarea Mărțișorului, apoi urmează mult așteptata zi a mamei și a femeii. În mijlocul acestei frenezii de primăvară, buchete imense de flori apar pe fiecare stradă, vânzătorii nu se opresc din reclame atractive, iar posibilii clienți sunt într-o grabă să găsească un cadou perfect.

În secolul vitezei, totul se întâmplă alarmant de repede. Chiar și sărbătorile au de suferit din această cauză, devenind puternic materializate. Adevăratele valori sunt ignorate, iar oamenii au ajuns să creadă că un buchet imens sau o atenție scumpă poate înlocui puterea unui sentiment. Comercializarea excesivă a ajuns în floare, iar oamenii nu au întârziat să observe acest lucru.

Sentimentele ar trebui să predomine în această perioadă

Percepția oamenilor despre 8 martie s-a schimbat de-a lungul anilor. Practicile au rămas asemănătoare de-a lungul anilor, așa cum ne-a mărturisit Marilena, o profesoară pensionară: „Nu s-a schimbat nimic”. Cu toate acestea, doamna s-a grăbit să adauge că valorile adevărate sunt acum pe cale de dispariție. „Este o zi dedicată mamelor și tuturor femeilor, în general. Se mizează prea mult pe petrecere în sensul real al cuvântului,” a ținut să sublinieze aceasta. Când discuția s-a îndreptat înspre piețele împânzite de buchete imense și broșe supra-strălucitoare, vocea sa a devenit mult mai domoale. Nu a condamnat fenomenul, ci a insistat asupra găsirii unui echilibru, spunând că ,,măcar ar fi de dorit” ca sentimentele să predomine în această perioadă.


Același punct de vedere este împărtășit și de Luminița, care spune că deși gesturile au rămas aproape identice, ea a sesizat că aceste cadouri exagerate nu își au locul într-un context atât de gingaș. „Din păcate, observ că în societatea din zilele noastre, devin din ce în ce mai apreciate valorile materiale, cadourile scumpe și chiar foarte scumpe, care sunt, din punctul meu de vedere, chiar nepotrivite ocaziei respective”. Dorința sa coincide cu prima discuție. Un cadou grandios nu va putea niciodată să înlocuiască libera exprimare a sentimentelor de prețuire.

„Aș dori ca oamenii să-și exprime sincer adevăratele sentimente prin gesturi și fapte, nu doar prin cadouri,” a concluzionat aceasta.


Tinerilor nu le place consumerismul

Lucrurile nu stau deloc diferit în segmentul de vârstă mai tânăr. Opiniile se mențin la fel de vehemente față de tendința de comercializare. Adela, un viitor designer grafic abia trecut de pragul majoratului, consideră ,,așteptările prea mari de la parteneri” și ,,piața care exploatează vânzările cu diverse oferte și reduceri” drept factorii care au condus direct spre pierderea însemnătății acestei sărbători. Aceasta estimează că în majoritatea cazurilor, oamenii se bazează pe atenții materiale și nu pe sentimente veritabile. Octavia, o fată puternică și determinată pentru cei nouăsprezece ani ai săi, vede această tendință prin perspectiva trendurilor. „Cred că o mare parte din populație își exprimă sentimentele față de femeile din viața lor doar pentru că este la modă ca de 8 martie să îi duci mamei o felicitare”. Fiind atașată de femeile vitale din viața sa, ea și-ar dori ca gesturile de apreciere să fie ,,pe tot parcursul anului”. Ea clasifică această practică restrânsă la 8 martie drept „tristă”, iar „sumele enorme pentru lucruri enorme” nu au o justificare întemeiată.

Lăsând perspectiva femeii în urmă, bărbatul-cumpărător resimte și el aceste schimbări dramatice. Pentru Mihai, un adolescent cu visuri mărețe în domeniul medicinii veterinare, sărbătoarea de 8 martie a luat o turnură neașteptată. În copilărie, sărbătoarea se rezuma la „o poveste și un pahar de suc cu persoanele apropiate”, dar timpul l-a învățat să dea „o mai mare importanță acestor evenimente”, responsabilizându-l înspre achiziționarea de „mici atenții”. Când a fost întrebat despre comercializarea acestei sărbători, o licărire de optimism s-a simțit în răspunsul său.


„Din punct de vedere al comercializării, această sărbătoare este mult mai modestă decât altele”, a încheiat tânărul.

Este timpul pentru o detoxificare, o desprindere de tot ce înseamnă comoditate sau închidere a sentimentelor. 8 martie reprezintă prilejul perfect pentru o astfel de încercare. O vorbă dulce înlocuiește cu ușurință sute de cadouri produse în masă și ulterior vândute la fiecare colț de stradă.


 

Articol scris de Iulia Mureșan, studentă în anul I la secția Jurnalism din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării.

Etichete: cadouri 8 martie
abonare newsletter