monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Studiul care anulează eforturile lui Boc de eliminare a traficului din centru: Mașina personală, cel mai rapid mijloc de transport

Benzi dedicate, desființarea locurilor de parcare, autobuze școlare sau dublarea tarifelor de parcări. toate aceste soluții au fost implementate de municipalitate pentru descongestionarea traficului. Acum, un raport arată că mașina personală rămâne cel mai rapid mijloc de transport din cauza lipsei unor alternative decente.

Studenții de la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din cadrul UBB au realizat măsurători ale vitezei de deplasare a mijloacelor de transport (public, autovehicul personal, bicicletă) spre Liceul Teoretic “Nicolae Bălcescu”, colectat prin sisteme GPS.

“Având în vedere că cele mai multe școli sunt concetrate în centrul orașului, am vrut să analizăm gradul lor de accesibilitate prin mai multe mijloace de transport în comun în condițiile traficului de dimineață (7-8) pornind din cartierele periferice ale orașului. Din diferite puncte ale orașului, autovehiculul personal este cel mai rapid mijloc de transport spre Liceul Nicolae Bălcescu. Dacă luăm vitezele ale autobuzelor, folosind informațiile din tabelele CTP, pe intervalul orar 7-8 dimineața, din orice cartier al orașului Cluj-Napoca se ajunge mai repede cu mașina personală.  În medie, indiferent de cartier, este mai rapidă cu 7,5 minute deplasarea cu mașina personală, comparativ cu autobuzul. Pentru distanțe scurte, bicicleta este mai puțin rapidă decât mijloacele de transport în comun sau oferă același timp. Însă pe distanțe lungi, călătoria pe bicicletă este mai rapidă decât folosirea transportului în comun. Însă este mult mai periculoasă, de vreme ce nu există piste dedicate pentru călătoriile între localități, ceea ce o face un mijloc de transport rareori folosit pentru aceste distanțe”, se arată în studiul numit “Pact pentru Mobilitate” făcut de un ONG din Cluj.

Documentul mai precizează că “Primăria Cluj-Napoca trebuie să își asume o decizie: planifică un oraș pentru oameni sau pentru mașini”.

“Comportamentul nostru legat de decizia de a utiliza un anumit mijloc de transport este în primul rând influențată de existența și calitatea alternativelor de transport pe care le avem la mașina personală. Ca și recomandare pentru Primăria Cluj-Napoca propunem implementarea planurilor de transport personalizate care să răspundă la nevoile clujenilor: Business Travel Zone pentru Cluj-Napoca, Travel Plan pentru noile cartiere Bună Ziua, Borhanci, Travel Plan pentru școli”, menționează autorii studiului.

Documentul citat arată și faptul că majoritatea pensionarilor locuiesc în cartiere bine deservite de transportul în comun, doar 37% dintre studenți utilizând transportul în comun prin abonamente lunare.

“Cea mai mare parte din pensionari locuiesc în centrul orașului, cartierele interbelice și cartierele socialiste. Ei nu locuiesc în noile cartiere precum Bună Ziua sau Europa. Jumătate din călătoriile cu abonamentul în perioada septembrie 2015-ianuarie 2017 pe mijloacele de transport în comun sunt realizate de pensionari. Cum ar putea fi încurajați studenții să utilizeze transportul public? Prin schimbarea tipului de abonament redus oferit (abonamentul actual în care ai acces pe două linii de transport nu corespunde cu nevoile lor de mobilitate între casă/universitate, casă/locuri de petrecere a timpului liber) sau mărirea perioadei de valabilitate a abonamentului (în prezent, în fiecare lună, reînnoirea abonamentului presupune pentru student un drum la cele 15 puncte de vânzare cu program fix și timp de așteptare)”, mai arată autorii studiului.

Recent, Emil Boc spunea că Primăria Cluj-Napoca a depus cereri de finanțare de peste 100 de milioane de euro pentru susținerea transportului electric nepoluant în oraș: 30 autobuze electrice, 50 troleibuze și 24 tramvaie.

Mai mult, Primăria Cluj-Napoca a achiziţionat 30 de autobuze electrice pentru transportul public, primele 11 vehicule fiind deja puse în circulație în luna mai.