monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Clujul 100% electric. Proiect ambiţios: 24 milioane euro pentru 25 de autobuze electrice

Compania de Transport Public vrea să îşi înnoiască flota de transport prin achiziţionarea de autobuze electrice cu încărcare în mers pe linia de troleibuze.

Consilierii locali vor aproba în şedinţa de joi un studiu de oportunitate privind achiziţia de 25 de autobuze electrice articulate cu încărcare în mers pe linia de troleibuze. Noile autobuze ar urma să înlocuiască 25 de autobuze similare, articulate şi echipate cu motoare diesel euro 2. Autobuzele au urma să fie utilizate cu precădere pe liniile de autobuz 30 şi 9.

“Obiectivul municipalităţii este îmbunătăţirea operării flotei şi reducerea costurilor de mentenanţă prin înlocuirea strategică a materialului rulant. Se urmăreşte îmbunătăţirea eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor de parcurs şi transferul către acesta de la transportul privat cu autoturismul. De asemenea, se va urmări ca utilizarea autoturismelor să devină o opţiune mai puţin atractivă din punct de vedere economic şi al timpilor de parcurs faţă de utilizarea transportului public. Achiziţia noilor autobuze electrice articulate cu încărcare în mers pe linia de troleibuze va contribui la scăderea emisiilor de dioxid de carbon. Acest mijloc de transport, ce îmbină calităţile troleibuzului şi autobuzului electric, este superior. Este considerat de specialiştii de la Compania de Transport Public cel mai performant şi potrivit mijloc de transport electric, acolo unde există şi linie de troleibuz”, se arată în studiul de oportunitate.

Banii ar urma să vină de la Administraţia Fondului pentru Mediu.

“Acest autobuz va avea la bord baterii de înmagazinare a energiei electrice care să permită o autonomie de 30 de kilometri pentru a acoperi distanţele fără linie de contact. Linia 30 dorim să fie o linie deservită complet de autobuze electrice (prima linie complet electrică). Folosirea combinată a autobuzelor diesel şi electrice ridică anumite probleme. Înfiinţarea unei linii complet electrice cu un număr suficient de autobuze este soluţia cea mai bună. Linia 30 trece numai prin zone foarte populate şi foarte aglomerate. La ora actuală linia este deservită de 15 autobuze articulate diesel şi 17 autobuze. Având în vedere că numărul de locuri într-un autobuz electric este mai mic cu aproximativ 130-135 călători faţă de 150 călători pentru un autobuz articulat diesel, sunt necesare 17 autobuze articulate electrice şi 1-2 rezerve. Asigurăm pentru această linie 18 autobuze electrice articulate”, spune Liviu Neag, directorul CTP Cluj-Napoca.

În prezent, Clujul beneficiază de 11 staţii de încărcare lentă şi trei staţii de încărcare rapidă funcţionale de utilizate de 5 luni.

La ora actuală în Cluj-Napoca circulă 107 autobuze diesel articulate, astfel: Euro 2 (30), Euro 3 (22), Euro 6 (55).

“Am dori să înlocuim cu autobuze electrice în primul rând pe cele cu grad de poluare Euro 2. Cuplarea şi decuplarea captatorilor de la linia de contact se face automat cu o comandă prin buton din cabina şoferului, nu este necesar să coboare. Schimbarea se face într-o staţie de călători prestabilită, durează până la 10 secunde şi nu deranjează îmbarcarea/debarcarea călătorilor”, arată studiul.

În prezent, Compania de Transport Public are în parcul auto 242 de autobuze care circulă pe 41 de trasee, lungimea traseelor fiind de 567 kilometri, 78 de troleibuze care circulă pe 7 trasee, lungimea totală a acestora fiind de 139 kilometri, 26 de tramvaie pe 3 trasee, însumând 52 de kilometri.

Potrivit CTP, media călătoriilor efectuate zilnic se ridică la 516.288, iar celor anuale la 188.445.411.

Clujul a fost primul oraş din România care a introdus în circulaţie în acest an 11 autobuze electrice.

Preţul prezumat al acestui proiect se ridică la suma de 108.587.500 lei (TVA inclus), costul unui singur autobuz fiind de 4,3 milioane de lei.