monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Cele mai avansate avioane de luptă din lume au ajuns la baza aeriană de la Câmpia Turzii

Cele mai avansate avioane de luptă din lume, F-22 Raptor, au ajuns, luni, Baza Aeriană de la Câmpia Turzii, pentru a lua parte la exerciţiul Dacian Eagle 2018, ministrul Apărării Mihai Fifor declarând că acest lucru reprezintă o confirmare a solidităţii relaţiilor între SUA şi România.

„Nu se întâmplă foarte des ca F-22 Raptor, cel mai avansat avion de luptă din lume, să aterizeze în România. Este, în fapt, a doua oară când aviatorii militari români se instruiesc în zbor, în spaţiul aerian al României, împreună cu această platformă de vârf a tehnologiei aeronautice, după momentul aprilie 2016, când, la Mihail Kogălniceanu, F-22 ateriza pentru prima dată pe o bază aeriană din Europa de Sud-Est. Faptul că acest lucru se întâmpla pe pământ românesc reprezenta o confirmare a solidităţii relaţiilor de colaborare în plan militar între România şi Statele Unite, atât în dimensiunea bilaterală – sub auspiciile parteneriatului strategic, cât şi în cadrul NATO”, a spus Mihai Fifor, ministrul Apărării.

Fifor a reamintit poziţia fermă a Guvernului şi a Parlamentului României de a-şi îndeplini angajamentele care decurg din statutul de membru NATO.

„Suntem prezenţi, cu efective importante, în Afganistan, în Balcanii de Vest şi în alte zone în care Alianţa Nord-Atlantică proiectează stabilitate şi securitate. Consecvenţi principiului distribuirii echitabile a responsabilităţilor faţă de securitatea colectivă, alocăm, prin decizia Parlamentului şi a Guvernului, două procente din PIB apărării, pentru al doilea an consecutiv, conform angajamentelor asumate, fiind una dintre cele şase ţări NATO care au reuşit atingerea acestui prag. În acelaşi timp, doresc să reafirm aprecierea deosebită în ceea ce priveşte angajamentul Statelor Unite faţă de apărarea colectivă a NATO în general şi a regiunii noastre, în special, pe toate dimensiunile spaţiului de securitate – aeriană, terestră şi navală”, a scris ministrul pe pagina de facebook.

Fifor a mai spus că în cadrul antrenamentelor, piloţii români au avut posibilitatea, luni, să se antreneze la manşa avioanelor F-16 Fighting Falcon din dotarea Forţelor Aeriene Române, alături de echipajele avioanelor de luptă americane F-22 Raptor.

„În cadrul secvenţei de antrenament de astăzi (luni – n.r.), de la Câmpia Turzii, piloţii români au avut posibilitatea de a se antrena, la manşa avioanelor F-16 Fighting Falcon din dotarea Forţelor Aeriene Române, alături de echipajele avioanelor de luptă americane, F-22 Raptor, KC-135 Stratotanker, dar şi F-15, aeronave de luptă staţionate din luna iunie la Câmpia Turzii, unde se desfăşoară, până în 15 septembrie, exerciţiul Dacian Eagle 2018. Toate aceste activităţi de instruire în comun contribuie în mod direct la creşterea interoperabilităţii între militarii români şi americani, la consolidarea relaţiilor de cooperare şi colaborare şi, implicit, la sporirea securităţii în regiunea noastră. Cu adevărat am putut spune astăzi, la Câmpia Turzii: We are NATO!”, a mai spus ministrul.

Unul dintre cei doi piloţi americani care au sosit la Baza Aeriană din Câmpia Turzii la manşa unui F-22 Raptor, Jekyll Etheridge, a declarat că această aeronavă este cel mai puternic avion din lume.

"Este cel mai puternic avion din lume şi atunci când îl pilotezi eşti conştient că ai cea mai bună tehnologie, cel mai performant aparat. (...) A fost extraordinar, ne aflăm aici pentru a ajuta partenerii noştri şi pentru a crea o prezenţă în zona europeană a acestui avion din a cincea generaţie. Am efectuat mai multe zboruri alături de partenerii noştri internaţionali şi am avut mereu un feed back pozitiv. Cea mai mare diferenţă dintre F-22 şi F-16 este că primul, fiind un avion din generaţia a cincea, faţă de cel de-al doilea, din generaţia a patra, are avionica integrată, deci toată aparatura de bord comunică în aşa fel încât să-i creeze pilotului o imagine de ansamblu care să-i permită să realizeze intercepţii în spaţiul de luptă; de asemenea, are capacitatea de a atinge viteza Mach iar apoi, datorită motoarelor, se poate menţine la viteza de 1,2 Mach; are, de asemenea, o semnătură radar mult redusă faţă de alte tipuri de avioane. Această capacitate de a nu fi vizibil pentru inamic sau de a avea oportunitatea de a trage primul în anumite situaţii de luptă, deci de a distruge capacităţile inamicului înainte ca aceasta să te poată observa", a arătat Jekyll Etheridge.

Pilotul a subliniat că prezenţa acestor avioane F-22 în spaţiul european este o descurajare a posibilelor acţiuni agresive.

Potrivit lui Jekyll Etheridge, pentru a pilota un astfel de aparat este nevoie de pregătirea de pilot militar de bază, care durează aproximativ un an, iar apoi e nevoie de încă un an pentru a învăţa să zbori pe F-22.

"Această pregătire presupune multe ore de zbor simulat, pentru că nu există versiuni de două scaune ale acestui avion, deci prima dată când zbori eşti singur. De aceea e foarte important ca înainte să te pregăteşti în simulatorul de zbor, să înveţi procedurile de urgenţă şi toate acţiunile pe care trebuie să le faci. Apoi eşti singur în carlingă şi poţi să simţi puterea extraordinară de accelerare a acestor motoare. Este cel mai puternic avion din lume şi atunci când îl pilotezi eşti conştient că ai cea mai bună tehnologie, cel mai performant aparat", a precizat Jekyll Etheridge.

Ambasadorul Statelor Unite ale Americii la Bucureşti, Hans Klemm, a declarat luni, la Baza Aeriană de la Câmpia Turzii, la sosirea celor două avioane F-22 Raptor, cele mai noi avioane de luptă americane, că România este singura ţară din această zonă a NATO care a găzduit aceste aparate de zbor.

"Sunt mândru că pot fi prezent astăzi aici alături de domnul ministru Fifor şi de cele două avioane F-22. Este pentru a doua oară când acest tip de avion este prezent în sud-estul Europei, asta s-a întâmplat tot în România, cu doi ani în urmă. Este un exerciţiu bilateral, care are scopul de a le demonstra partenerilor din NATO că putem aduce în zona estică a comunităţii transatlantice cel mai performant avion de război din lume, că acesta poate decola de aici şi că putem asigura toată structura necesară în acest sens. Este vorba de încredere, mă repet, România este singura ţară din această zonă a NATO care a găzduit aceste avioane şi este un semn de încredere din partea SUA către partenerul nostru strategic, România", a declarat Hans Klemm.

Diplomatul a arătat că reprezentanţii SUA sunt mulţumiţi "şi chiar mândri" de progresul pe care România l-a înregistrat în ceea ce priveşte dezvoltarea capacităţii sale militare, a interoperabilităţii, atât din punctul de vedere al standardelor NATO, cât şi din punctul de vedere al standardelor SUA.

"Este una dintre puţinele ţări din NATO care au alocat 2% din PIB Apărării, ceea ce este în concordanţă cu angajamentele NATO de a suporta echitabil cheltuielile legate de apărarea alianţei. Faptul că România investeşte în sisteme de apărare care vor creşte capacitatea de apărare, atât a ţării, cât şi a NATO, faptul că România susţine eforturile din Irak, spre deosebire de alte ţări din alianţă, toate acestea contribuie la creşterea încrederii SUA în acest partener strategic", a afirmat Hans Klemm.

Două avioane de tip F-22 Raptor, un avion cisternă KC-135 Stratotanker şi circa 15 membri ai echipajelor aparţinând Forţelor Aeriene ale SUA au desfăşurat luni, activităţi de antrenament în comun cu avioanele F-16 ale Forţelor Aeriene Române, din Baza 86 Aeriană Borcea, precum şi cu avioanele americane F-15 staţionate temporar la Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii – care iau parte la exerciţiul Dacian Eagle 2018.

Avioanele F-22 provin din Escadrila 95 de Vânătoare, Unitatea 325 de Vânătoare din Baza Aeriană Tyndall, Florida, şi au sosit în Europa la începutul lunii august, iar avionul cisternă KC-135 Stratotanker provine de la Unitatea 100 de Alimentare Aeriană din Baza Forţelor Aeriene Regale de la Mildenhall, Marea Britanie.