Actualitate

Patru străzi din centru scapă de maşini. Viceprimar: “Ne credem deosebiţi de restul ţării, dar vrem să intrăm cu maşina în casă”

Străzile Regele Ferdinand, Tipografiei, Sextil Puşcariu şi Emile Zola vor fi reamenajate, în sensul eliminării traficului auto şi transformării acestora în zone preponderent pietonale. Viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, spune că de la începutul anului 7.500 de maşini parcate ilegal au fost ridicate.

Primăria Cluj-Napoca vrea să schimbe aproape în integralitate aspectul străzilor Regele Ferdinand, Tipografiei, Sextil Puşcariu şi Emile Zola.

Pe scurt, cele mai importante schimbări vizează: banda de circulaţie care există în prezent pe Regele Ferdinand dinspre Gară spre Piaţa Unirii devine bandă dedicată transportului în comun, lărgirea trotuarelor şi desfiinţarea parcărilor de pe străzile Sextil Puşcariu şi Emile Zola, dar şi de pe Tipografiei. Şi zona din faţa magazinului Central va fi reamenajată. O provocare pentru municipalitate este şi reamenajarea zonei din faţa CEC Bank de la Prefectură.


 “Discutăm de nişte spaţii care vin în continuarea celor deja amenjate în centrul oraşului. Ce se doreşte de la acest proiect? Îmbunăţirea calităţii spaţiilor pietonale, am încercat pe cât posibil să punem pe primul plan pietonul, pietonul e cel mai important, urmat de biciclist, transportul în comun şi pe ultimul loc automobilul. În al doilea rând, se doreşte înlocuirea completă a stratului de uzură existent, să fie adaptate la funcţia de centru istoric, înlocuirea, adaptarea şi modernizarea iluminatului urban prin sisteme LED, economice, regândirea funcţională a străzilor încât să aibă prioritate pietonii, bicicliştii şi transportul în comun”, spune arhitectul Vlad Rusu, reprezentant al biroului de arhitectură care a realizat studiul referitor la reorganizarea celor patru străzi.

Strada Regele Ferdinand


Pe Regele Ferdinand ar urma să se implementeze o bandă dedicată transportului în comun, lărgirea trotuarelor, apariţia pistelor de biciclete, dar şi modernizarea iluminatului public.

“Cea mai importantă este strada Regele Ferdinand, care are deja o rezonanță istorică. Atuul ei principal este că leagă gara de kilometrul zero. Există câteva constrângeri: e o stradă cu un  trafic neechilibrat, există momente ale zilei când e trafic intens sau când nu se cirulă, stâlpișorii de pe trotuar incomodează pietonii. Infrastructura pentru troleibuz parazitează fațadele clădirilor atât prin cabluri şi corpuri de iluminat. O altă constrângere este profilul neregulat al străzii, avem zone largi, dar avem şi nişte zone de gâtuiri. Acum strada funcționează cu două benzi de sens dinspre Unirii spre Mihai Viteazu și o bandă de mers dinspre gară spre Piaţa Unirii. O altă problemă se referă la legăturile pietonale, în zona străzii Tipografiei, unde toată lumea trece ilegal spre a merge spre Parcul Caragiale. Nu reducem trotuarele, ba din contră, noi urmărim să extindem trotuarele, ni se pare important să existe benzi dedicate pentru biciclete ca să se poată ajunge ușor de la gară în Piața Unirii”, a declarat arhitectul Vlad Rusu.


“Prin închiderea laturii de vest a Pieţei Unirii, transportul cu autoturisme pe banda dispre gară spre Piața Unirii devine inutilă, așa că s-a decis ca banda de acum să fie doar pentru autobuze. Prin reorganizarea traficului se câștigă pista pentru biciclete pe ambele părți și bandă dedicată pentru autobuze. Va fi regândită zona din fața magazinului Central, unde va fi o mică piațetă. Gândim un aliniament de arbori, continuăm ceea ce deja există pe Horea şi această stadă poate beneficia de arbori”, mai spune arhitectul.

Potrivit arhitectului, un aspect important este mascarea discretă a capacelor de canal din zonă și realizarea unor marcaje pentru nevăzători în zona trecerilor de pietoni și intersecții.


De exemplu, actuala suprafaţă carosabilă a străzii Regele Ferdinand este de 4186 mp, dar odată cu reamenajarea zonei se va ajunge la o suprafaţă carosabilă de 3043 mp.

Strada Emil Zola


Pe strada Emile Zola, toate parcările ar uma să fie desfiinţate, deoarece, potrivit arhitectului, “traficul în această zonă e datorat celor care caută loc de parcare”.

Pe strada Sextil Puşcariu accesul va fi doar pentru riverani, încât zona să ofere „confort pietonilor”.

"În ceea ce priveşte strada Tipografiei, am considerat că această stradă trebuie să nu mai permită parcarea. La fel şi la scuarul CEC. E abuziv utilizat cu parcarea celor care locuiesc în imobile, e o zonă dezolantă. Dincolo de această gândire unitară mai este şi această dimensiune a faţadelor. Cred că e absolut necesar un control şi o gândire a reclamelor stradale. Aduce un plus de calitate”, a mai spus arhitectul.

Strada Tipografiei

“Strada Tipografiei este o stradă cu sens unic astăzi. Ar trebui să devină o stradă de tip share space, care să nu mai permită parcarea, din moment ce există parcare sub magazinul Central. Am propus ca locurile de taxi din fața magazinului să se mute în lateralul magazinului Central, unde nu există funcțiuni publice cu parterul clădirii. Unde este posibil vor fi plantați arbori. Pe strada Ferdinand, dincolo de această gândire unitară, mai este și dimensiunea fațadelor. E absolut necesar un control al reclamelor stradale pentru ce există acum este inestetic”, a mai spus Vlad Rusu.

Clujenii care au participat la dezbatarea organizată de Primărie la Casino au reclamat faptul că municipalitatea nu poate să vină cu limitări în ceea ce priveşte locurile de parcare fără să ofere o alternativă.

“Parcările atrag trafic, noi ne dorim la nivelul zonei centrale să încerdăm să limităm circulaţia auto în favoarea circulaţiei nemotorizate. Cu toate că ne credem deosebiţi de restul ţării avem carente, ne dorim să intrăm cu maşina în casă, şi dăm importantă unui mijloc de transport care devine perimat, adică maşina”, a suţinut viceprimarul Dan Tarcea.

Arhitectul Szabolcs Guttmann a propus ca municipalitatea să colaboreze cu arheologii pentru marcarea unui zid de cetate.

“Două elemente care până acum nu s-au ridicat ca și problematică – iluminatul de pe Ferdinand, care ar fi același ca și pe Memorandumului. Noi am făcut un studiu pentru iluminatul funcțional și arhitectural al centrului și am avut probleme pe Memo – devine un tunel de lumină și fără acele raze care să dea ceva pentru arhitectură. O lumină pe sistemul felinarelor dă lumină atât pentru circulație cât și pentru clădiri. Ar mai fi o remarcă – până acum nu s-au făcut marcări de zid de cetate, de tranziție urbană până în contemporan. Ar fi extraordinar ca împreună cu arheologii să se întâmple un marcaj arheologic, depinde de ingeniozitatea echipei. Ar aduce un elan pentru cei care trebuie să reabiliteze clădirile, dar și un stimul pentru turism”, a afirmat arhitectul Szabolcs Guttmann.

Reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca spun că până la finalul anului să lanseze licitaţia pentru execuţie.

“Vara anului următor, dacă lucrurile funcţionează, ar trebui să înceapă lucrările pentru modernizarea acestor străzi”, au spus aceştia.

Ultimele Stiri
abonare newsletter