Actualitate

Un bucureștean a venit să vadă autobuzele electrice. „Clujul a trecut la un alt nivel”

Victor Silaghi, membru al ONG-ului “MetrouUsor” din București, a venit săptămâna trecută la Cluj-Napoca, unde a surprins la traseu cele 10 autobuze electrice intrate în circulaţie de câteva săptămâni.

Pe forumul metrouusor.com, Silaghi spune că “în primăvara acestui an, Cluj-Napoca a devenit primul oraș din țară care a făcut un pas mare în ceea ce înseamnă dezvoltarea transportului în comun”.

„Desigur, eram obișnuiți cu achizițiile recente pe care le-au făcut, dar de data aceasta s-a trecut la un alt nivel: autobuzele electrice. Un număr de 10 autobuze circulă deja pe străzile orașului din Transilvania. Despre acestea, aș putea să vă spun că arată impecabil din punct de vedere al aspectului. Sigur, am călătorit prin România în orașe care au mai achiziționat autobuze de la firma Solaris (Craiova, Pitești), dar ceea ce au adus polonezii este ceva cu totul și cu totul diferit: structura/forma autobuzului din interior, bordul șoferului (cu touch screen la toate butoanele posibile, mai puțin maneta de semnalizare), dar și algoritmul asupra căruia a fost conceptul - electric. Foarte silențioase în deplasare. Trebuie să mai punctez faptul că cele 11 autobuze electrice Urbino electric, de 12 metri, furnizate de Solaris la Cluj-Napoca sunt primele vehicule cu baterii fără emisii din România (...) Autobuzele pentru Cluj-Napoca au aer condiționat, precum și un sistem complet de monitorizare la exterior și în interiorul autovehiculului. În plus, autobuzele Urbino electric au opțiunea de a oferi acces gratuit la WiFi. Acestea pot transporta până la 78 de pasageri, dintre care 27 de locuri pe scaune. 10 locuri sunt accesibile la podea coborâtă, ceea ce ar trebui să faciliteze accesul pasagerilor cu mobilitate redusă”, spune Silaghi pe forumul citat.


Acesta este de părere că autobuzele electrice nu ar trebui folosite pe linia 30.

“Cât am stat o zi în Cluj-Napoca, am găsit autobuzele doar pe două linii: linia 30 - Disp. Grigorescu - strada Aurel Vlaicu (Disp. IRA). Consider că nu sunt bune pentru această linie, deoarece fluxul de călători este unul mare, articulatele având prioritate în repartizarea lor; linia 32 - Piața Mihai Viteazu - strada C. Brâncuși”, mai spune bucureșteanul.


Între timp, cel de-al 11-lea autobuz electric a fost recepționat de către Compania de Transport Public Cluj-Napoca, urmând să fie pus în circulație.

Primăria Cluj-Napoca a demarat în februarie 2017 licitația privind achiziționarea a 30 de bucăți de autobuze electrice, iar în iulie 2017 a semnat contractul cu Solaris Bus&Coach.


“În urma licitației pentru achiziția autobuzelor electrice și a modificării bugetului prin reducerea TVA de la 24 la 19% s-a constatat existența unor economii în valoare de 653.405 CHF. Primăria a solicitat Guvernului Elvețian de a utiliza economiile din cadrul proiectului în scopul cumpărării a încă un autobuz electric. Autobuzul electric a fost livrat și recepționat în iunie 2018, valoarea acestuia fiind de 2,8 milioane lei. Durata de utilizare a unui autobuz este de aproximativ 15 ani. Autubuzul electric va funcționa pe raza municipiului Cluj-Napoca pe următoarele trasee: linia 27 Piața Gării – Grigorescu, linia 28 Piața Mihai Viteazu – Grigorescu, linia 30 strada Aurel Vlaicu – Grigorescu, linia 32 Piața Mihai Viteazu – Gheorgheni”, precizează reprezentanții municipalității.

Primele 10 autobuze electrice circulă deja pe străzile din Cluj-Napoca începând din 1 iunie. Acestea au fost cumpărate din fonduri elvețiene. Primăria din Cluj-Napoca este astfel prima din România care achiziţionează şi pune în circulaţie autobuze electrice. Vehiculele au o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wifi, cu camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi.

Ultimele Stiri
abonare newsletter