monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Cum arată autobuzele electrice care vor sosi la Cluj - FOTO

Cluj-Napoca va deveni primul oraș din România pe străzile căruia vor circula autobuze electrice, dotate cu Wi-Fi. Primăria a organizat deja licitația pentru 30 de astfel de autobuze electrice și a semnat în iulie anul trecut un acord cu firma poloneză Solaris. Primele 11 autobuze electrice vor ajunge în Cluj la sfârșitul lunii aprilie.

Primul a sosit deja la Bucureşti şi a fost fotografiat de Andrei Andreaş, un membru al forumului Metrou uşor.

“Luna aceasta sau cel târziu în luna mai vor sosi la Cluj-Napoca primele autobuze Solaris electrice achziționate în urma unui împrumut de fonduri elvețiene nerambursabile. Pentru moment, este vorba despre 11 astfel de autobuze, dar în acordul cadru dintre Primăria Cluj-Napoca și Solaris este vorba despre un număr de 30 de autobuze electrice, restul de 19 autobuze urmând a fi comandat ulterior sosirii primelor 11”, se arată pe forumul Metrou Ușor.

„Estimăm că autobuzele vor fi puse în circulaţie în a doua parte a lunii mai”, a spus Liviu Neag, directorul Companiei de Transport Public Cluj.

Prețul unui autobuz electric este de aproximativ o jumătate de milion de euro, fără TVA, iar fondurile pentru primele 11 vehicule au fost obținute de la Guvernul Elveției (85%) și acoperite în proporție de 15% de la bugetul local, urmând ca restul autobuzelor să fie achiziționate cu fonduri europene și locale. Autobuzele vor avea o autonomie de 105 kilometri și o garanție de 5 ani. De asemenea, costurile pentru mentenantă și piese de schimb vor fi asigurate de firma producătoare.

Autobuzele vor putea fi încărcate în 13 stații lente și rapide: o încărcare lentă va dura 6 ore, iar cea rapidă doar 10 minute.

“Am semnat acordul cadru privind achiziţionarea a 30 de autobuze electrice. Primele 11 autobuze electrice vor fi livrate, potrivit contractului, în maxim 9 luni de la semnarea contractului subsecvent (cel târziu martie 2018). Banii pentru aceste 11 autobuze provin din fonduri elveţiene (85%) şi buget local (15%). Următoarele 19 autobuze urmează să fie achiziţionate din fonduri locale şi europene. Autobuzele au o capacitate de 78 de locuri, dotate cu wi-fi, camere video, aer condiţionat şi platformă joasă pentru persoane cu dizabilităţi”, spunea primarul Clujului, Emil Boc, în iulie 2017.

Joia trecută, în şedinţa extraordinară de Consiliu Local s-a votat un proiect privind aprobarea studiului de oportunitate pentru înnoirea flotei de transport prin achiziționarea mijloacelor de transport public – autobuze electrice.

“Prin dezvoltarea unui sistem de transport public de călători atractiv şi eficient, prin modernizarea/extinderea unei reţele coerente de piste pentru biciclete, dar şi prin modernizarea unor spaţii pietonale se pot asigura condiţiile pentru realizarea unui transfer sustenabil al unei părţi din cota transportului privat cu autoturisme, în creştere în România, către transportul public şi către utilizarea bicicletei. Achiziţia noilor autobuze electrice va contribui la scăderea emisiilor de dioxid de carbon provenite din transportul rutier şi va avea un impact pozitiv direct asupra poluării în municipiul Cluj-Napoca. Proiectul vizează ca rezultat creşterea numărul de pasageri ai transportului în comun în detrimentul mijloacelor de transport poluante, eficientizarea transportului de suprafaţă, creşterea atractivităţii oraşului ca destinaţie turistică, reducerea impactului negative asupra mediului”, se arată în documentul citat.

În noiembrie 2017, Primăria a încheiat un contract cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca având ca obiect elaborarea unui studiu de trafic pentru achiziţia autobuzelor electrice.

Potrivit documentului, cele 30 de autobuze electrice vor înlocui autobuzele convenţionale ce deservesc liniile de transport urban 27 (Piaţa Gării – Grigorescu, 9,7 km), 28 (Piaţa Mihai Viteazu – Grigorescu, 8,5 km), 30 (Aurel Vlaicu – Grigorescu, 17,2 km), 32 (C-tin Brâncuşi – Piaţa Mihai Viteazu, 6,6 km), 32B (C-tin Brâncuşi – Piaţa Gării, 9,4 km).