monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Ziua mondială de sensibilizare faţă de autism

Ziua mondială de sensibilizare faţă de autism a fost decisă de către Adunarea Generală a ONU, prin Rezoluţia 62/139, adoptată la 18 decembrie 2007, fiind propusă de reprezentanţii statului Qatar şi sprijinită de către toate statele membre.

Cu prilejul Zilei mondiale de sensibilizare faţă de autism ("World Autism Awareness Day"), sunt organizate în întreaga lume evenimente precum marşuri ale tăcerii, concerte, simpozioane şi conferinţe tematice. În cadrul acestora sunt prezentate informaţii cu privire la depistarea precoce, evoluţia, terapiile, standardele de îngrijire specifice persoanelor cu autism, atât de specialiştii din domeniu, cât şi de persoanele care au în grijă copii cu autism, urmărindu-se o colaborare cât mai bună între cele două părţi. Culoarea simbolică a acestei zile este albastru.

Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a declarat unanim ziua de 2 aprilie ca Zi mondială de sensibilizare faţă de autism pentru a evidenţia necesitatea de a contribui la îmbunătăţirea calităţii vieţii persoanelor cu autism, astfel încât acestea să poată duce o viaţă împlinită, ca parte integrantă a societăţii, potrivit site-ului www.un.org. Rata autismului în toate regiunile lumii este ridicată, iar lipsa înţelegerii are un impact enorm asupra persoanelor cu autism, a familiilor lor şi a comunităţilor.

De-a lungul istoriei sale, Naţiunile Unite au sărbătorit diversitatea şi au promovat drepturile şi bunăstarea persoanelor cu dizabilităţi. În 2008 a intrat în vigoare Convenţia privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, care reafirmă principiul fundamental al drepturilor universale ale omului pentru toţi. Scopul acesteia este de a promova, proteja şi asigura exercitarea deplină şi egală a tuturor drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale de către toate persoanele cu dizabilităţi, şi de a promova respectul pentru demnitatea lor. Convenţia privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi reprezintă un instrument vital pentru promovarea unei societăţi incluzive, care să se preocupe de toţi, ca şi pentru garantarea faptului că toţi copiii şi adulţii cu autism vor putea duce o viaţă împlinită.

În 2018, Ziua mondială de sensibilizare faţă de autism se va concentra pe importanţa susţinerii femeilor şi fetelor cu autism. Fetele cu dizabilităţi au mai puţine şanse să finalizeze şcoala primară, fiind mai predispuse la marginalizare sau la refuzul accesului la educaţie. Femeile cu dizabilităţi au o rată mai mică de ocupare a forţei de muncă decât bărbaţii cu dizabilităţi şi decât femeile care nu prezintă dizabilităţi, se menţionează pe site-ul www.un.org, potrivit Agerpres.

În mesajul său din 2018, secretarul general al ONU António Guterres face un apel în sensul garantării faptului că persoanele cu autism au sprijinul necesar pentru a-şi putea exercita drepturile şi libertăţile fundamentale.

În lume, unul din 68 de copii suferă de această tulburare. Autismul poate să apară în orice familie, indiferent de rasă, etnie, zonă geografică, nivel de educaţie şi este de aproximativ 4,5 ori mai frecvent în rândul băieţilor (1 în 42) decât în rândul fetelor (1 din 189), potrivit datelor publicate de www.cdc.gov. În România, sunt aproximativ 30.000 de persoane care suferă de Tulburări din Spectrul Autist. Autismul nu se poate vindeca, dar printr-o intervenţie timpurie intensivă, până la 47% dintre copiii cu autism pot avea o viaţă independentă. Fără terapie, simptomele autismului şi comportamentele disfuncţionale se agravează în timp. Implicarea familiei în terapie este vitală în recuperarea copilului, fiind necesară o informare continuă şi o participare activă în programul de terapie.

Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA) din România atrage atenţia asupra importanţei diagnosticării copiilor cu potenţiale tulburări din spectrul autist la o vârstă cât mai fragedă pentru a creşte şansele de recuperare a acestora. Potrivit unui comunicat al ATCA, în România nu există un raport la nivel naţional privind numărul copiilor diagnosticaţi cu tulburări din spectrul autist, dar estimările avansează că există peste 30.000 de minori care intră în această categorie.

În 2018 Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată a demarat un proiect care vizează integrarea copiilor cu tulburări din spectrul autist în sistemul şcolar. Potrivit unui comunicat al ATCA proiectul "Autism Solutions - Recuperare şi integrare" îşi propune să ofere terapie neuropsihică comportamentală aplicată (ABA) gratuită pentru 15 copii cu autism cazuri sociale şi să dezvolte materiale educative pentru alţi 155 de copii cu autism în vederea integrării în societate şi în învăţământul de masă.