Actualitate

METROUL revine în forţă la Cluj. Primăria nu glumeşte!

Politicienii visează cu ochii deschiși. Problema metroului a fost adusă în discuţie, din nou, de viceprimarul Clujului, Dan Tarcea.

Viceprimarul Dan Tarcea nu renunţă la ideea realizării unui metrou în Cluj-Napoca şi spune că s-a ajuns la faza elaborării studiului de prefezabilitate. Studiu pe care să îl folosească cei care vor veni în fruntea Primăriei Cluj-Napoca peste 10 ani. Ce uită Tarcea este că aceste studii nu au o valabilitate aşa mare.

Viceprimarul recunoaşte însă că nu sunt bani pentru realizarea acestui studiu de prefezabilitate.


“Suntem în procesul de elaborare a caietului de sarcini pentru studiul de prefezabilitate pentru că trebuie să îl pregătim și peste 5 sau 10 ani când și cine va fi atunci să fie pregătit să poată să îl implementeze. Sigur că va trebui să avem și o hotărâre de Consiliu Local în acest sens pentru că nu avem alocați banii în bugetul pe anul acesta, dar sigur că putem lucra înainte la pregătirea caietului de sarcini pentru a nu mai pierde timpul cu elaborarea caietului de sarcini pentru că este un caiet de sarcini foarte greu, unic în România pentru că nu s-a mai făcut un caiet de sarcini pentru metrou, având în vedere că doar Bucureștiul are metrou și îl are făcut de câțiva zeci de ani buni, de aceea trebuie să fim foarte atenți la elaborarea caietului de sarcini pentru că nu este o muncă ușoară ca și la pasajul subteran sau suprateran a fost o muncă destul de lungă, dar ne ocupăm și colegii mei se ocupă de elaborarea caietului de sarcini și de studiul de prefezabilitate pentru metrou”, a afirmat Tacea la un post de radio.

Metroul, singura soluţie pentru trafic

Până când metroul va prinde contur, municipalitatea se bazează tot pe centura metropolitană.


“Categoric nu am renunţat la ideea de metrou, tocmai de aceea se face studiu de prefezabilitate ca să ne spună toate datele, unde cum. Din păcate, altă soluţie pentru fluidizarea traficului nu cred că există. Până să ajungem să facem metroul trebuie să facem centura metropolitană. Şi când spun s-o facem mă refer aici la noi la români, primul rând Guvernul trebuie să aloce bani pentru studiu de fezabilitate şi pentru proiectul tehnic. Banii vin de la Uniunea Europeană, discutăm de 138 milioane euro, fără TVA, banii nu trebuie luați de la sănătate, nu trebuie luaţi de la învățământ, nu trebuie luaţi de la armată, ci Guvernul trebuie să facă acest minim efort de a aloca acești bani pentru Cluj. Judeţul Cluj are nevoie de trei obiective mari: aeroport, spital regional de urgenţă şi centură metropolitană”, a mai spus Tarcea.

Boc s-a răzgândit de la o zi la alta

Anul trecut, primarul Emil Boc declara că nu se poate construi metrou în Cluj-Napoca. Afirmaţia a fost valabilă câteva luni. Ulterior, a revenit şi a declarat că trebuie organizată o discuţie pentru construirea unei linii de metrou.


“Eu am propus o discuție măcar de pricipiu pentru a se vedea ce ar însemna un metrou măcar de la Polus și până la Aeroport. Costurile sunt de miliarde de euro, unu, două, trei sau patru miliarde de euro. Nu aș putea să vă spun exact pentru că studiile sunt foarte aproximative. Se face o analiză pentru a se vedea cum va fi sustenabil un astfel de metrou la un oraș cu o jumătate de milion de locuitori. Eu cred că nu trebuie exclusă o astfel de variantă pe termen mediu și lung. E clar că finanțări europene nu vom avea pentru un asemenea metrou”, declara Boc.

În 2015, acelaşi Boc declara că în Cluj-Napoca nu se poate face metrou din cauza costurilor exorbitante. “Soluția metroului nu se poate implementa la Cluj, pentru că avem un oraș cu jumătate de milion de oameni și cu un cost de 5 miliarde de euro pentru metrou. Ar fi o soluție care nu se poate susține financiar. Din nefericire, costurile exorbitantate, de 5 miliarde de euro, nu ne permit nici să visăm. Metroul nu este sustenabil la o populație de jumătate de milion de oameni și la un buget de 210 milioane de euro cât are Clujul”, afirma Boc.


Viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, îl contrazice pe Emil Boc și susține că un metrou s-ar putea construi în 20 de ani.

”Noi pregătim acest proiect, astfel încât cei care vor veni peste patru sau opt ani la guvernarea locală să aibă de unde să pornească. În momentul de faţă suntem în faza de dezbatere cu specialiştii, adunăm toate ideile, vedem ce se întâmplă, apoi vom trece la alocări bugetare pentru studii. Prețul metroului ar fi undeva între 5 şi 15 milioane pe kilometru”, a spus Dan Tarcea.


Un calcul la o linie de metrou de 20 de km, la prețul maxim pe kilometru, ar costa 300 de milioane de euro, departe de cei 5 miliarde vehiculați de Emil Boc.

Pe lângă construirea unei linii de metrou, primarul Emil Boc a adus în discuţie, în anii anteriori, şi posibilitatea construirii unui tunel pe sub zona centrală a oraşului şi să aibă două ieşiri: un spre Calea Turzii şi una spre zona Pieţei Gării. Construirea tunelului nu s-a concretizat.

POPULAŢIE

500.000 de locuitori ar trebui să aibă municipiul Cluj-Napoca pentru ca ideea construirii unui metrou să se justifice

Ultimele Stiri
abonare newsletter