monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Boc dă undă verde la ridicarea maşinilor parcate neregulamentar. De când intră în vigoare hotărârea şi cât costă recuperarea autoturismului

Consilierii locali au votat în unanimitate proiectul de hotărâre care permite RADP-ului să ridice, din nou, maşinile parcate neregulamentar în municipiul Cluj-Napoca.

Proiectul de hotărâre privind aprobarea tarifelor pentru ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculelor staţionate neregulamentar a trecut de votul consilierilor fără prea multe discuţii, cu toate că în sală au existat voci care au propus amânarea hotărârii şi schimbarea cuantumului plăţii pentru aceste operaţiuni.

Un clujean i-a cerut primarului Emil Boc să amâne proiectul, după ce, spunea acesta, suma pe care un şofer trebuie s-o plătească să-şi recupereze maşina este mult prea mare.

S-a cerut amânarea proiectului

“Am făcut o măsurătoare medie din oraş până la loc de depozitare în Someşeni. Costul real al unei operaţiuni plus întorsul în oraş a autovehiculului de ridicare se situează undeva la 150 de lei pe operaţie, sumă care cuprindă 30% profit. Având în vedere cuantumul operaţiunilor de ridicare transport şi depozitare care se situează la peste 550 de lei, consider că este total nefondat ca şi cuantum de plată. În marea majoritate a oraşului aglomeraţia e teribilă, în special în zona spitalelor unde nu există nicio posibilitate ca să-ţi laşi maşina. De la a ne strădui de a fi şi ordine şi disiciplină şi vis a vis de cuantumul sumei de ridicare de 550 de lei, la care se adaugă sancţiunile prevăzute de lege pentru aceste parcări neregulamentare 250 de lei plătibile în 48 de ore şi 3 puncte penalizare, ajungem la peste 1200 de lei plată pentru o asemenea operaţie. Cât la sută din cetăţeni sunt de-a dreptul iresponsabili?”, a spus un clujean în plenul şedinţei de Consiliu Local.

Acesta a cerut consilierilor locali să reanalizeze cuantumul tarifului de ridicare transport şi tarifele “să se aducă la cheltuiala reală”.

„Aşa cum sunt ele exprimate, nu fac altceva să sugrume pe oricine cu aceste cheltuieli. Amânaţi acest proiect”, a solicitat clujeanul.

Reprezentanţii Direcţiei Economice din cadrul Primăriei Cluj-Napoca au declarat că tarifele propuse au la bază o fişă de fundamentare.

“Vorbim de cheltuieli combustibil, salarii, piese de schimb, asigurare transport marfă, cheltuieli cu amortizarea, aceste sume sunt fundamentate pe baza unei fişe de fundamentare”, a spus Olimpia Moigrădean, şefa Direcţiei Economice din cadrul Primăriei.

Cât vor trebui să scoată din buzunar şoferii

Hotărârea de Consiliu local intră în vigoare din 1 februarie, însă primarul Emil Boc Boc spune că imediat după intrarea în vigoare a hotărârii le va acorda şoferilor o săptămână de graţie pentru a se familiariza cu noile prevederi. Mai exact, o săptămână de amenzi în cazul celor care aleg să-şi parcheze ilegal maşinile, fără însă a le fi ridicate autoturismele.

Potrivit şefului Poliţiei Locale, Marcel Bonţidean, ridicarea maşinilor în municipiul Cluj-Napoca va începe din data de 7 februarie.

Potrivit proiectului votat marţi, 547 de lei va costa ridicarea maşinii, transportul şi depozitarea pentru o zi a unei maşini parcate ilegal în municipiul Cluj-Napoca, iar în cazul în care nu se duce maşina de pe loc şi şoferul vine la faţa locului şi nu este încă ridicată plăteşte doar 294 de lei.

Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă până la iniţierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehicului ridicat se prezintă la locul ridicării şi este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate pentru ridicare.

Tarife pentru ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculelor

247,09 lei la care se adaugă TVA pentru operaţiunea de ridicare
169,80 lei la care se adaugă TVA pentru operaţiunea de transport
43,11 la care se adaugă TVA/zi pentru operaţiunea de depozitare

Hotărârea prevede că se vor ridica atât maşinile staţionate neregulamentar, cât şi a vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public.

Parcări mai scumpe în centru

Acţiunea de ridicare va fi realizată de către RADP Cluj.

În cazul nerevendicării vehiculelor ridicate şi depozitate în termen de 90 de zile vor fi luate măsurile legale privind valorificarea lor.

Recent, consilierii locali au votat şi dublarea tarifelor pentru parcare pentru zona centrală, de la 2 lei la 4 lei pe oră, municipiul Cluj-Napoca situându-se în topul celor mai aglomerate oraşe din ţară.

Situaţiile în care este posibilă ridicarea maşinilor parcate neregulamentar:

Autoturismele parcate pe trotuar sau staţionate neregulamentar vor putea fi ridicate din nou de autorităţi, potrivit noilor reguli incluse într-o Hotărâre de Guvern cu privire la circulaţia pe drumurile publice, document care a intrat în vigoare sâmbătă, 21 ianuarie.

Poliţia Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor în următoarele cazuri:

a) vehiculul staţionat se afla în zona de acţiune a indicatorului “Staţionarea interzisă” însoţit de panoul adiţional “Ridicare autovehicule parcate neregulamentar”;
b) vehiculul staţionat blochează partea carosabilă de natură să împiedice desfăşurarea circulaţiei rutiere pentru cel puţin o bandă de circulaţie pe sens;
c) vehiculul staţionează pe partea carosabilă în locurile în care se interzice depăşirea;
d) vehiculul staţionează în intersecţii, inclusiv în intersecţiile cu circulaţie în sens giratoriu;
e) vehiculul obstrucţionează sau blochează căile de acces la proprietatea publică sau privată adiacentă drumului public;
f) vehiculul împiedică sau blochează accesul la pistele pentru biciclete;
g) vehiculul staţionează în staţiile mijloacelor de transport public de persoane;
h) vehiculul staţionează neregulamentar pe partea carosabilă în afara localităţilor.

Ridicările de autoturisme parcate neregulamentar au fost declarate ilegale printr-o decizie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie din luna mai 2015, care a admis un recurs în interesul legii formulat de Avocatul Poporului şi a decis că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate sau oprite pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.