monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Gong final la Interfernţe 2016. Publicul s-a dublat faţă de ediţia precedentă

Cea de-a V-a ediţie a festivalului internaţional de teatru Interferenţe s-a desfăşurat între 24 noiembrie-4 decembrie la Cluj.

Imagine din spectacolul „Măsură pentru măsură”, în regia lui Declan Donnellan. FOTO / Festivalul Interferenţe

Peste 20 de spectacole din nu mai puţin de 14 ţări le-au fost prezentate cluenilor între 24 noiembrie şi 4 decembrie, în cadrul celei de-a V-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe. Audienţa a atins aproape dublul celei de la ediţia precedentă, conform directorului Tompa Gábor.

Festivalul s-a încheiat duminică seară, cu spectacolul „Omul cel bun din Seciuan”, de Bertolt Brecht, în regia lui Michal Dočekal, de la Teatrul de Comedie din Ungaria. Cu doar două zile înainte spectatorii au putut urmări un alt spectacol după aceeaşi piesă, montat de Andrei Şerban la Teatrul Bulandra din Bucureşti.

Publicul care a asistat la spectacolului Teatrului din ţara vecină a aplaudat îndelung reprezentaţia, după care Tompa Gabor, directorul TMSC, a urcat pe scenă pentru discursul de închidere al festivalului: „Numărul spectatorilor a fost aproape dublu în comparaţie cu ediţia precedentă, ceea ce mă face să vă invit de pe acum la ediţia din 2018”, a transmis regizorul audienţei. Închiderea festivalului a fost urmată şi de o petrecere într-un local din centrul oraşului.

Spectacole în 13 limbi

Tema ediţiei din 2016 a festivalului internaţional de teatru Interferenţe a fost „Odiseea străinului”. „Suntem preocupaţi de întrebări tot mai stringente şi apăsătoare: Ce înseamnă să fii european? Ce reprezintă identitatea europeană? Ce înseamnă diversitatea şi familiarul? Ce reprezintă cuvântul 'străin'? Ce este 'eu' şi ce este 'celălalt'? Cum devine cineva străin şi în ce context? Ce înseamnă să fii identic cu ceilalţi, să fii membrul unui grup? Este oare străin acel Celălalt a cărui religie sau limbă este diferită, care aparţine sexului opus sau are idei diferite? Putem vorbi despre înstrăinarea noastră sau despre străin în particular? Putem fi străini în lume, în propria ţară, în propriul oraş, în propria casă, în propria familie şi în propria piele”, au fost întrebările la care organizatorii au căutat să ofere un răspuns. Audienţa a fost formată din clujeni, dar şi din numeroşi invitaţi din alte oraşe din ţară, respectiv din străinătate. Timp de 11 zile au fost prezentate 22 de spectacole din 14 ţări, în 13 limbi, subtitrate în română, maghiară şi engleză.

Genuri variate

Tematica străinului a fost ilustrată fie explicit, în spectacole ca „A stranger’s song”, de Jaram Lee, de la Pansori Project, după Gabriel Garcia Marquez, sau „Toys: a dark fairy tale”, de Saviana Stănescu, fie implicit, precum în producţii teatrale precum „Rinocerii”, de Eugene Ionesco, de la Teatrul Naţional din Luxemburg, în regia lui Franck Hoffmann sau „Măsură pentru măsură”, de William Shakespeare, regia Declan Donnellan, coproducţie „Cheek by Jowl”, Marea Britanie şi Teatrul Dramatic Pușkin, Rusia.

La câteva spectacole din sala mare capacitatea a fost în întregime acoperită, precum la „Faust”, coproducție a Teatrului Național Dramatic Sloven din Ljubljana și a Festivalului de la Ljubljana, spectacolul de deschidere, dedicat lui Tomaž Pandur, „Măsură pentru măsură”, „Rinocerii” sau „Omul cel bun din Seciuan” regizat de Andrei Şerban.  O bună parte din spectacole au fost prezentate în sala studio. „Însemnările unui nebun”, de la Teatrul Katona József / Casa de Producții Orlai / FÜGE / Asociația MASZK, Ungaria, regia Viktor Bodo şi „Iov”, de la Schauspielhaus Bochum, Germania, regia Lisa Nielebock, s-au numărat printre montările remarcate de unii spectatori. O prezenţă inedită în festival a fost spectacolul „În inima nopţii – Episod Lear”, inspirat de celebra piesă a lui W. Shakespeare, o producţie a Teatrului Regina Maria din Oradea, în regia lui Gavriil Pinte, jucat, în două rânduri, într-o hală a fabricii Remarul.

Festivalul a inclus numeroase evenimente conexe, în special lansări de carte şi discuţii cu realizatorii şi protagoniştii spectacolelor, respectiv petreceri.