Actualitate

Cât de independent este teatrul independent? Lansare cu tensiuni între oamenii de teatru, la Cluj

Lansarea cele mai noi cărţi a cunoscutului critic de teatru Cristina Modreanu, la Cluj, în cadrul festivalului Interferenţe, a născut serioase polemici între oamenii de teatru prezenţi la eveniment.

„Fluturele gladiator. Teatru politic, queer & feminist pe scena românească” (Curtea Veche Publishing, 2016) a fost lansată în weekend şi la Cluj, în cadrul Festivalului internaţional de Teatru Interferenţe (24 noiembrie – 4 decembrie 2016). În duminica precedentă volumul a fost lansat la Bucureşti, la târgul Gaudeamus. Evenimentul de la Cluj a fost urmat de discuţii care au atins momente tensionate, după unele afirmaţii mai tranşante ale autoarei.

„Unii creatori (veniţi din segmentul teatrului independent, n.red.) intră în instituţii, asta în primul rând datorită box-office-ului lor foarte bun, cum este cazul lui Radu Afrim, care riscă să se ‘instituţionalizeze’ el însuşi. Îmbrăţişarea instituţiilor este însă otrăvită, în opinia mea”, a punctat Cristina Modreanu.


Directorul Teatrului Maghiar din Cluj, Gábor Tompa, a menţionat, înainte de a se retrage de la eveniment, din motive medicale, că sistemul teatral american şi cel românesc pot fi asemănate, dar în timp ce în SUA (ţară în care predă, la Universitatea din California) teatrul independent nu se va instituţionaliza niciodată, în România li se reproşează instituţiilor de ce nu sunt mai deschise faţă de teatrul independent şi de ce nu îl „îmbrăţişează”.

„Eu doresc să nu se petreacă această îmbrăţişare şi creatorii (care lucrează în special în teatrul independent, n. red.) să vadă pericolul, să vadă relicvele şi să se concentreze pe formule inovative şi pe creaţii care ating 'nervii' spectatorilor”, a completat Modreanu, reluând ideea că intersecţia dintre teatrul independent şi cel de stat este "toxică". 


Regizorul Mihai Măniuţiu, directorul Tetrului Naţional din Cluj, a intervenit cu un ton de ofuscare: „Sunt de acord cu 50% din ce spui, dar nu înţeleg de ce insişti pe dificultatea acestei între-pătrunderi, când eu văd o 'îmbrăţişare largă'”, a venit replica lui. Măniuţiu a menţionat că subiectul teatrului independent este unul vast: „Există riscul să ajungem într-o zonă falsă (a discuţiilor pe subiect, n.red.), două treimi din cei din teatrul independent fiind angajaţi în instituţii. Să ne întrebăm de ce teatrul independent este deja fundamental contaminat de comercial. Plus că vorbim adeseori de teatru privat, există o mare confuzie între teatru privat şi independent... De aceea zic că este nevoie de limpeziri”, au fost câteva idei lansate de regizor.

Cristina Modreanu a nuanţat, la rându-i, comparaţia lui Gábor Tompa între sistemul de teatru american şi cel românesc: "Gábor a plecat, dar cred că nu putem compara cele două sisteme. Pot fi puse eventual în balanţă sistemul american cu cel european, spre care tindem şi noi. În SUA esixtă teatrul instituţional oficial, care primeşte finanţări, produce spectacole care intră în circuitul oficial, iar teatrul independent, cu bune şi cu rele, este susţinut şi el sistematic. La noi creatorii independenţi sunt într-o permanentă căutare de fonduri, care îi covârşeşte şi le stoarce foarte multă energie", a subliniat criticul teatral.


Dramaturgul András Visky, director artistic al Teatrului Maghiar, care şi-a asumat rolul de moderator al evenimentului, a lansat o replică amuzantă, pornind de la precizarea lui Gábor Tompa, care a anunţat că se retrage pentru a merge „la pansament”: „Sper să nu ajungem şi noi la pansament până la final”, a transmis, cu umor, Visky.

În cele din urmă discuţiile s-au încheiat paşnic, iar dramaturgul a subliniat caracterul polemic al cărţii Cristinei Modreanu. „Mă bucur că îmi revine onoarea de a încheia într-o notă pacifistă, dar cartea aceasta este o analiză, cu elemente de manifest, o oglindă a instituţiei teatrale pe care Gabor a numit-o instituţia ‘mainstream’, altfel zis teatrale subvenţionate, urmărindu-se ce înseamnă să fii subvenţionat, care sunt responsabilităţile unei instituţii faţă de public, faţă de comunitatea în care lucrează...”, a menţionat Visky, care a subliniat atenţia pe care o acordă autoarea unor figuri precum Gianina Cărbunariu şi Radu Afrim.


Expert în artele spectacolului

Cristina Modreanu este critic de teatru, curator şi expert în artele spectacolului, fiind editoarea revistei de specialitate Scena.ro. Doctor în teatru al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică, a fost selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru şi din 2014 este curator al Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti. Tot în 2014 a lansat şi cartea "Utopii performative, Artiştii radicali ai scenei americane în secolul 21", ca rezultat al cercetării teatrului american, în condiţiile în care a predat în SUA între 2011-2012 şi este Fulbright Alumna. Volumul a fost de asemenea prezentat în weekend la Cluj.

Cartea „Fluturele gladiator” este disponibilă în librării, preţul acesteia la Humanitas Cluj, care a expus-o la evenimentul de lansare, fiind de 25 de lei.


 

abonare newsletter