Actualitate

UPDATE: Taxa pentru a fi model este nereturnabilă

O studentă de la Universitatea Babeş-Bolyai a povestit cum era cât pe ce să pice în capcana „agenţiilor” care le promit tinerilor că vor apărea în reviste şi cataloage.

Ai fi interesată să devii model?

O fată scundă şi slăbuţă, cu o privire verde, misterioasă, ascunsă în spatele unei perechi de ochelari de vedere mă felicită pentru faptul că am fost selectată şi îmi prezintă numeroasele avantaje ale unei colaborări cu Ciao International Advertising, într-un mic sediu aflat pe strada Memorandumului: “Draga mea, vei apărea pe copertele cataloagelor pe care le vom face începând de luna aceasta, vei fi machiată de make-up artişti profesionişti, vei primi multe produse cosmetice de firmă, etc.”

Mă face să mă simt cea mai frumoasă prin complimentele pe care mi le adresează ca să înţeleg că sunt ceea ce caută ei. În timp ce tipa încearcă din răsputeri să-mi explice beneficiile colaborării cu ei, de pe o altă uşă a biroului iese o fată grăsuţă, de nici 1,5 m înălţime, cu contractul lor semnat, care tocmai a ieşit de la “prima ei şedinţă foto” cu această agenţie, iar pe uşa de la intrare îşi fac apariţia alte numeroase fete, dornice de a deveni cunoscute.


Încerc să nu mă las purtată de valul gloriei şi o întreb dacă este gratuit tot ceea ce mi se oferă, moment în care tipa ridică tonul vocii şi-mi spune că bineînţeles că nu este gratuit.

De ce să plătesc 100 de lei?

“Păi cum de ce? Ca să fii sigură tu, în primul rând, că vei fi chemată mai departe şi în al doilea rând, ca să fim noi siguri că vei veni când vom avea nevoie de tine, o dată pe lună sau depinde.”


Mă uit lung la ea şi-i zic că atunci când am intrat, m-a felicitat pentru faptul că am fost deja selectată, apoi am întrebat-o de ce ar trebui să plătesc pentru a mi se asigura acest loc care mi-a fost promis de la început?

Acum devine şi mai vizibil agitată, gesticulează de parcă este o poliţistă în mijlocul unei intersecţii, iar pe faţa ei frumos machiată se cunoaşte roşul emoţiilor şi-mi dau seama că ceva nu este în regulă. Într-un final îşi găseşte scuza şi-mi spune că este din cauza oboselii.


Îi spun că nu este nimic, dar oricum nu am banii la mine şi nu le pot onora contractul. Când aude acestea, parcă îşi revine dintr-o dată şi îmi zice pe un ton ridicat, mai că mi-ar da în cap, că nu crede că nu am 100 de lei la mine, că e imposibil aşa ceva. Mă ridic frumos de pe scaun şi îi zic că mă opresc aici. În spatele meu se aude un strigăt care îmi spune că nu o să mai prind o asemenea ocazie.

3  martie 2016

Mă plimb pe strada Memorandumului şi încerc să mă strecor printre mulţimea care parcă mă calcă în picioare şi tocmai când ajung în faţa gogoşeriei mă asaltează, ba chiar fuge după mine, un bărbat cu nişte pliante în mână, care îmi spune să-i acord câteva minute pentru care nu-mi va părea rău.


Tipul nebărbierit, umil îmbrăcat, îmi explică că sunt fata perfectă şi îndeplinesc cerinţele lor pentru a deveni model. Îmi oferă oarecum marea cu sarea peste noapte şi mă invită în biroul agenţiei pentru mai multe detalii. Privirea lui este cam dubioasă şi nu-mi oferă încredere.

Curioasă din fire îi accept invitaţia şi mă însoţeşte spre sediul lor, timp în care intru pe un culoar în care de abia se vede lumina zilei. Mi se face pielea de găină şi am un presentiment că ceva nu este bine acolo.


După ce ies din respectivul culoar, ajung în faţa unei uşi care stă să cadă şi mă gândesc dacă restul agenţiilor de modeling din România au sediul tot în buncăre ca acesta.

Ca să fie tot tacâmul complet pe acea zi, după ce ies din biroul lor, sun o prietena pentru a-i povesti cele întâmplate şi-mi spune că a fost şi ea racolată de alt reprezentant al acestei aşa-zise agenţii, care are aceleaşi texte pentru a atrage lumea.

Ea a crezut în promisiunile lor şi a plătit suma de 100 de lei. Nu am ezitat să mă întâlnesc imediat cu dânsa pentru a analiza respectivul contract. Ceea ce mi-a povestit prietena mea era întocmai aşteptărilor pe care le aveam, în caz că aş fi oferit acei bani.

Ce se întâmplă după ce semnezi contractul?

Nimic! Dacă semnezi respectiva convenţie îţi iau măsurile şi ţi le notează în contractele pe care nici măcar nu ataşează poze cu înfăţisarea ta, ca să vadă dacă nu cheamă aceeaşi fată de 5 ori sau ca să vadă ce fată aleg pentru aşa-zisele şedinţe foto.

În timp ce făcea acele 3-4 poze într-o altă încăpere, prietene mea le-a observat, din greşeală, printre uşile deschise, pe celelalte două reprezentante ale agenţiei care se amuzau pe faptul că a semnat acel contract şi se vedea pe chipul lor satisfacţia. Atunci şi-a pus un semn de întrebare şi ea, deoarece i se părea ciudată situaţia.

Mai departe au trimis-o să se întâlnească cu directoarea, încă una cochetă, cu mai multă şcoală pe ea, care încerca să o convingă să trecă de la nivelul de amatoare, la cel de profesionistă. Îţi spune că îţi oferă 500 de euro pe albumul foto realizat prin prezenţa ta şi vestimentaţia pe care o porţi pentru reclamă. Toate sună bine până când îţi spune că această colaborare implică şi o investiţie de 600 de lei.

Îţi arată un contract de 4-5 pagini, timp în care reia povestea şi nu poţi să te concentrezi la ce scrie în convenţie şi îţi cere să plăteşti alţi 200 de lei pe loc, după care cei 400 de lei îi poţi plăti pe parcursul lunii respective. Aici s-a oprit şi prietena mea, deoarece totul i se părea ciudat, mai ales că directoarea era foarte revoltată, ba chiar îi reproşa că este zgârcită, că nu vrea să investească în imaginea ei, că până şi vedetele plătesc un anumit comision ca să ajungă pe micile ecrane, în reclame sau filme şi ea nu vrea să facă acest pas deşi are şansa.

Ceea ce mi-a atras atenţia în mod special a fost o specificare menţionată în contract, care spune că imaginea modelului va fi vizibilă pe cel mai utilizat site de socializare. Se poate ceva mai mult de atat? Da! Se poate! Intru pe net şi caut respectiva agenţie pe site-ul de socializare. Ce găsesc? Acelaşi nimic! Nicio fotografie cu vreo fată sau vreun băiat, niciun anunţ.

Ce spun protecţia consumatorului şi organele poliţiei despre agenţiile de modă fantomă?

În cazul acestor agenţii false, protecţia consumatorului nu poate interveni, asta deoarece persoanele semnează de bunăvoie fişele de înscriere, iar poliţia recomandă părţilor vătămate să se adreseze secţiilor de poliţie de la domiciliu şi să reclame aceste lucruri.

De luat aminte

Atrag atenţia pentru a-i pune în gardă pe cei acostaţi de aşa-zisele agenţii de publicitate, pentru a nu mai avea sorţi de izbândă în păcălirea persoanelor încrezătoare în faptul că nu e nevoie decât să fii la locul potrivit şi în momentul potrivit pentru ca şansa să îţi surâdă.

UPDATE:

În urma publicării articolului o altă fată ne-a relatat experiența ei cu firmele de modeling din centrul orașului.

„Sunt Krisztina F., un fotograf clujean, acum câteva luni am trecut pe Memorandumului și au încercat să mă cheme și pe mine înăuntru să fac poze etc. Le-am răspuns că nu sunt interesată, pentru că sunt fotograf, și oricând pot să îmi fac poze de calitate. Tipul mi-a zis că fix sunt cea ce caută, m-a invitat înăuntru și mi-a arătat "studioul" lor foto , scris iar în ghilimele pentru că nu aveau aparat bun, lumini nimic. Tipul (Ștefan) mi-a promis 1000 de ron salariu pentru 2 ore pe zi. Ce trebuia să fac era să fac poze la fetele racoltate de pe stradă. I-am zis că ar fi ok, dar ca să dai ceva profesional ai nevoie de lumini. Mi-a zis că e ok și fără și nu e nevoie să fac profesional. Aici mi-a picat fisa…Căutau un clown care să joace un alt rol pentru ei. Vroia să merg în ziua respectivă să lucrez 2 ore și zicea că mă plătește pe loc. Tipa blondă din fundal se uita foarte ciudat la mine...Am ieșit de la ei și am renunțat să mă mai întorc. Vreau să lucrez pentru  cineva care are nevoie de fotografii de calitate și nu vreau să fiu marioneta nimanui. Pur și simplu nu înțeleg de ce nu se face nimic. Sunt foarte multe fete naive care cad în capcana lor zilnic. Întrebarea mea e…trebuie să închidem ochii?”, ne-a povestit Krisztina F.

Articol scris de Iulia Popescu, studentă la Departamantul de Jurnalism, FSPAC, UBB, anul II.

Ultimele Stiri
abonare newsletter