monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Aterizare ratată pe Aeroportul din Cluj. Care sunt cele trei controverse ale aterizării

Informaţii contradictorii şi o anchetă penală în plină desfăşurare la Cluj după ce un avion a ieşit de pe pista aeroportului la aterizare.

Un avion al companiei Blue Air, cu 116 pasageri la bord, care efectua o cursă charter de la Bucureşti, a ieşit, joi, de pe pista Aeroportului Internaţional "Avram Iancu" din Cluj, la aterizare, fără a exista persoane rănite.

În urma incidentului aeronava nu a fost avariată, pasagerii fiind debarcaţi în bune condiţii.

Incidentul de pe aeroportul din Cluj a stârnit trei controverse: avea sau nu aeraonava destul carburant? Era sau nu pista curăţată? Câti metri a derapat avionul?

Era sau nu pista curăţată?

Compania Blue Air menţionează că aeronava a aterizat la ora 08:00 şi că în faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare comandantul aeronavei a observat ca aderenţa pe pistă nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare.

Directorul aeroportului clujean, David Ciceo, susţine, în schimb, că pe pistă "erau condiţii bune de aterizare", cauzele incidentului urmând să fie investigate de o comisie specială.

ROMATSA a anunţat, într‑un comunicat, că la ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje care au deszăpezit pista. De asemenea, avionul a survolat în jurul aeroportului pentru a ateriza în condiţii cât mai bune. "La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată”, spun reprezentanţii ROMATSA.

"Conform buletinului meteo transmis de către Romatsa la ora 07:30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună existând depuneri de zăpadă. În aceste condiţii aterizarea şi frânarea se pot efectua în siguranţă. Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condiţiile meteo erau: acoperire până la 100% a suprafeţei pistei cu zapadă udă şi condiţii de frânare medii", arată operatorul aerian Blue Air.

Unul dintre pasagerii din avionul Blue Air, Mihai Alexandru, a declarat că pilotul a aterizat foarte bine, dar avionul a alunecat.

"A fost o problemă cauzată de pista aeroportului care nu a fost curăţată de zăpadă. Când am coborât din avion, am văzut că era un strat de trei‑patru centimetri de zăpadă. Pilotul a aterizat foarte bine, nici nu ne‑am dat seama ce s‑a întâmplat, dar apoi am văzut că am ieşit de pe pistă. A alunecat avionul şi s‑a întors într‑o parte", a spus el.

Un alt pasager, Adrian, a declarat, la rândul său, că de vină pentru incident sunt cei de la aeroport, care nu ar fi curăţat pista de zăpadă.

"Cred că stratul de zăpadă de pe pistă era de peste 10 centimetri, iar pilotul văzând că nu poate opri avionul l‑a scos în afara pistei. După ce am coborât cu bine din avion au început cei de la aeroport să cureţe zăpada cu lopeţi", a spus Adrian.

Câti metri a derapat avionul?

O altă controversă care planează în jurul incidentului este distanţa de la pistă până la locul în care s‑a oprit avionul. Reprezentanţii aeroportului spun că avionul a ieşit de pe pistă pe o distanţă de circa 20 de metri, iar cei ai companiei Blue Air susţin că este vorba de 5‑10 metri.

A rămas avionul fără combustibil?

Întrebat dacă piloţii ar fi solicitat turnului de control să aterizeze pentru că aeronava nu mai avea combustibil suficient, Ciceo a confirmat această solicitare şi a precizat că, în acel moment, utilajele aeroportului deszăpezeau, dar condiţiile de aterizare erau bune.

Compania Blue Air a negat însă că piloţii ar fi solicitat o aterizare de urgenţă şi a informat că exista suficient combustibil în momentul aterizării, în conformitate cu reglementările în vigoare.

Cum era vremea la Cluj

La Cluj înainte şi după incidentul aviatic ningea puternic. De altfel, Agenţia Naţională de Meteorologie emisese cod galben de polei pentru Cluj valabil până la la ora 9:00.

Procurorii au deschis dosar penal

Procurorii de la Parchetul Curţii de Apel Cluj au deschis un dosar în care cercetează împrejurările în care a avut loc evenimentul.

Potrivit Biroului de informare şi relaţii publice de la Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la Parchetul Curţii de Apel Cluj a fost constituit, joi, un dosar în care se cercetează împrejurările în care un avionul a ieşit de pe pista aeroportului.

“Considerăm că este o procedură normală să se autosesizeze în cazul acestui incident şi în acest caz o să sprijinim cu toate datele cercetările care se vor efectua. Cu ocazia incidentului a fost un domn procuror de la Cluj pentru primele informaţii. Este o procedură normală în cazul unui incident”, a menţionat Ciceo.

Ce spune ROMATSA

Controlorii de trafic aerian au informat piloţii avionului Blue Air cu câteva minute înainte de aterizarea la Cluj, cu datele furnizate de aeroport, că pista este acoperită cu zăpadă umedă şi are un coeficient de frânare mediu, a anunţat Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA.

ROMATSA a anunţat, într‑un comunicat, că la ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire.

Administraţia Serviciilor de Trafic Aerian menţionează că nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei şi nici privind stabilirea stării acesteia.

În urma incidentului, aeroportul din Cluj a fost închis, până în jurul orei 14:00. În aşteptarea redeschiderii, trei avioane Wizz Air, care veneau de la Paris, Valencia şi Luton, au survolat aeroportul, unul dintre ele pentru mai bine de o oră. La puţin timp după redeschidere cele trei aeronave au aterizat fără incidente.

David CICEO | directorul Aeroportului Cluj: „A fost o solicitare a piloților către turnul de control că e nevoie urgentă să aterizeze, pentru că n-au combustibil. Utilajele deszăpezeau, dar condițiile de aterizare erau bune. Au ieşit de pe pistă ca să poată ateriza, dar condițiile erau corespunzătoare. Era o frânare 3. Frânarea e între 1 si 5, 1 e cea mai slabă, 5 cea mai bună. În condiții de ninsoare, erau condiții corespunzătoare de aterizare”.

Gheorghe Răcaru | directorul Blue Air: „Aeronava a plecat de la Bucureşti către Cluj în condiţii normale, în baza informaţiilor meteo care dădeau aeroportul deschis, cu condiţii de ninsoare, cu coeficient de frânare bun. În apropiere de aterizare au primit informaţii că situaţia la sol s‑a deteriorat puţin, în sensul că pe aeroport coeficientul de frânare a scăzat la mediu, aeronava a făcut o zonă de aşteptare ca să iasă echipamentele de curăţare, după care a procedat la aterizare, una normală a momentului în care a luat contact cu pista, după care echipajul nu a reuşit să oprească avionul în zonă de pistă şi a ieşit în afara acesteia. Dacă erau condiţii care nu permiteau aterizarea, comandantul putea să se îndrepte către alt aeroport – Târgu Mureş sau Sibiu”