Actualitate

Primăria tace și sapă! Societatea civilă vorbește singură

Clujenii au ieșit în stradă pentru Splaiul Independenței, au făcut petiții, au mers la pseudo dezbaterea publică organizată de Primăria Cluj, iar într-un final s-au trezit cu excavatorul lângă podul Elisabeta.

În dimineața zilei de luni pe pagina de Facebook „Someșul nostru” a fost publicat un album foto intitulat „Măcelul Someșului. Măcelul Clujului” având ca descriere „Distrugeri iremediabile pe Someș.Făcute pe seama unui proiect a cărei documentație Primăria nu o publică. Acum vedem cu ochii care este viziunea Primăriei. Întrebarea este cât o mai suportăm?!”

Cetățenii preocupați de soarta malului Someșului au creat pagina „Someșul nostru” unde își exprimă public punctul de vedere față de situația curentă „Noi, clujenii avem un singur râu. Distrugerile făcute de Primărie de-a lungul Someșului sunt iremediabile. Vrem să salvăm Someșul nostru!


Râul unui oraș ar trebui să reprezinte o bucurie pentru cetățenii săi, un loc de promenandă și relaxare. Someș Delivery a reușit să demonstreze, în vară, Primăriei Cluj Napoca că Someșul poate fi un loc în care clujenii să interacționeze și să se simtă bine, dar asta nu a fost suficient.

Boc jonglează cu opinia publică


Primarul Emil Boc a dovedit că nu știe cum să comunice eficient cu societatea civilă. Probabil vrea să pară că-și ascultă cetățenii, având în vedere că intenționează să candideze la al treilea mandat ca primar al Capitalei Tineretului.

Deși în urma așa numitei dezbateri publice, care a avut loc acum douăzeci de zile, Boc a părut că ajunge la un compromis cu societatea civilă, este încă posibil să nu se țină cont de asta.


Vă promit că atunci când dau drumul la trafic, când voi tăia panglica, va fi pistă de biciclete” a declarat Emil Boc. În cele din urmă a acceptat să creeze o pistă pentru bicicliști și pietoni în locul unei benzi dedicate automobilelor.

Această decizie ar putea fi însă din nou contestată dacă noul studiu de circulație (aflat momentan în desfășurare) demonstrează că este imperativă construirea celor două benzi pe un sens.


Primăria a lansat ulterior „Planul de semnalizare a benzii suplimentare de pe Splaiul Independenței” în care se arată exact poziționarea benzii dedicată pietonilor și bicicliștilor.

Proiectul inițial intenționează să separe traseul tramvaiului de benzile mașinilor, dorind crearea unei străzi cu sens unic cu direcție Mănăștur-Centru, urmând ca strada Drăgălina să asigure celălalt sens.


Dezbatere publică cu concluzia deja stabilită

Boc a convocat reprezentanții societății civile la dialog după ce aceștia i-au trimis o scrisoarea deschisă în care îi cerea să oprească lucrările, începute în luna septembrie și blocate până în data 26 octombrie.

Deși s-a organizat dezbaterea publică răspunsul lui Boc a fost simplu: ”Tramvaiul a plecat deja. (...) o dată plecați pe un drum noi suntem responsabili cum cheltuim banii. Acum nu e o dezbatere publică, e o discuție de aprofundare, pentru a înțelege ce se întâmplă”.

În cadrul dezbaterii Mihai Goțiu l-a confruntat pe Boc întrebându-l dacă ceea ce dorește primăria este și dorința cetățenilor. Pe lângă asta, a propus consultarea unor scheme de urbanizare care se regăsesc în Viena, Praga și Berlin care prioritizează pietonii, bicicliștii, mijloacele în comun și abia mai apoi automobilele.

În apărarea deciziei luate de către primărie, arhitectul Adrian Borda a declarat că ”luăm răgazul să le gândim ca lumea ca să nu mai avem mici greșeli care duc la eșecuri”. În plus, Borda a subliniat importanța majoră a tramvaiului în ceea ce privește transportul public, având în vedere faptul că tramvaiul poluează cel mai puțin în comparație cu troleibuzele sau autobuzele.

Proiect vechi de 10 ani

Potrivit lui Boc, proiectul vizează extinderea cu o bandă suplimentară pentru automobile, cu scopul de  a fluidiza circulația pe Splaiul Independenței. Proiectul este bazat pe un studiu de circulație efectuat în perioada 2005-2007 de către compania Search Corporation. Intenția este de a se separa traseul tramvaiului de benzile mașinilor, dorind crearea unei străzi cu sens unic cu direcție Mănăștur-Centru, urmând ca strada Drăgălina să asigure celălalt sens. Proiectul a fost pus la îndoială de societatea civilă, în opinia lor fiind un studiu mult prea vechi care nu mai este în acord cu nevoile cetățenilor.

Noul studiu de mobilitate, care a fost început în primăvara acestui an, va fi finalizat cel mai probabil anul viitor, ceea ce înseamnă că abia în 2016 vom ști de fapt care este cea mai bună abordare pentru Splaiul Independenței.

Boc spune că Primăria trebuie să finalizeze proiectul în discuție până la data de 1 Iulie 2016, în caz contrar ar trebui să restituie integral suma investită, în jur de 11-12 milioane euro către Uniunea Europeană.

abonare newsletter