monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Clujul pe biciclete, între așteptări și realitatea „înierbată”

După stația invadată de buruieni din Zorilor, Monitorul a descoperit alte patru abandonate în Florești.

În urmă cu 4 ani, demara la Cluj proiectul „Rețea de stații self-service de închiriere de biciclete”, care promitea 60 de kilometri de trasee ciclourbane, stații de închiriere de biciclete, atât în Cluj-Napoca, cât și în comunele Apahida și Florești. Entuziasmul de acum câțiva ani al edililor s-a preschimbat, treptat, în strângeri din umeri și întârzieri neînțelese de la planul de inițial. 

Clujul, „un Utrecht al României”

La demararea proiectului, primarul Emil Boc afirma că „acest proiect să fie un început, care să permită Clujului să se apropie de modelul Utrecht-ului, oraș universitar olandez, similar orașului nostru…, să putem vedea și la noi sute de bicicliști, circulând în siguranță alături de mașini”.

Proiectul a fost conceput și a fost demarat ca un parteneriat al primăriilor din Cluj-Napoca, Florești și Apahida, și presupunea conectarea acestor comune cu municipiul prin intermediul pistelor pentru bicicliști. Un număr de 540 de biciclete ar fi urmat să fie folosite în comun de comunitățile celor trei localități învecinate.

Modificări în proiectul inițial

Odată cu începerea lucrărilor, au început și problemele. Pe segmentul de traseu din spatele complexului comercial „Polus” nu s-a putut amenaja o pistă pentru bicicliști. A urmat o serie de modificări de traseu, care au întârziat implementarea proiectului, recurgându-se la opțiunea de rezervă – amenajarea traseului pentru bicicliști pe DN1, prin fața centrului comercial. Drum intens circulat, care pune probleme și șoferilor autovehiculelor și pe care nu trece o zi fără un accident mai mult sau mai puțin grav. Și încă nu circulă bicicletele...

Modificările au fost acceptate de Agenția de Dezvoltare Nord-Vest, dar cam atât. În 2013 se anunța construirea pistelor în zona „Polus” pe ambele părți ale drumului național, câte una pe fiecare sens de mers. Astăzi, aproape de finele lui 2015, nu le avem nici pe una.

Florești – offline

Între 27 august și 1 octombrie, circa 100 de clujeni au testat bicicletele și statiile self-service de închiriere „ClujBike”.  În Florești, toate cele patru stații au rămas offline, ceea ce înseamnă că locuitorii comunei nu pot beneficia de serviciile „ClujBike”. Nu se realizează, astfel, unul din obiectivele principale ale proiectului – conectarea prin intermediul traseelor ciclourbane a comunelor Florești și Apahida cu municipiul Cluj-Napoca.

În această săptămână, Primăria municipiului Cluj-Napoca ar urma să anunțe data de la care sistemul de închiriere gratuită a bicicletelor va fi disponibil tuturor clujenilor.

Locuitorii din Florești vor rămâne însă izolați: în lipsa traseelor care să conecteze comuna cu municipiul și comuna, eventualii cicliști, beneficiari ai serviciului de biciclete, vor fi expuși pericolului de accident.

Mai mult, pe segmentul străzii Avram Iancu, care face legătura dintre comuna Florești și Cluj-Napoca, amenajarea unei piste pentru bicicliști pare a fi o misiune imposibilă sau cel puțin costisitoare. Șoseaua națională are două benzi pe sens, lățimea unei benzi, conform standardelor, trebuie să fie de cel puțin 3,5m, iar construcția unei piste de bicicliști necesită între 0,6 și 1,5m pe fiecare sens, astfel încât amenajarea traseelor nu se va putea face decât prin „știrbirea” porțiunilor adiacente șoselei, majoritatea, terenuri private. 

Poate fi Clujul „un Utrecht”? Mai degrabă nu

Studiile efectuate de „Advanced Consultancy Company” înaintea demarării proiectului au demonstrat că circa 29% de clujeni ar prefera bicicleta în defavoarea transportului urban. Totuși, în lipsa unei colaborări eficiente între primăriile implicate, visul unei comunități pe două roți se dovedește mai departe de realitate decât ne-o prezintă cercetările. 

Citește și:
Primăria „a pierdut” o stație de biciclete

Articol scris de Mitiș Nicolae, student Jurnalism, FSPAC-UBB