monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Spălare de bani, incompetență sau doar nepăsare? Gaura neagră Romair Consulting! Rațiu, Tatomir, pe ce-ați dat banii? VIDEO

Contractul de asistență tehnică pentru proiectul Centrului de Deșeuri prevede obligaţii şi servicii care nu au fost respectate. Banii, însă, peste 13.000 de euro, au fost plătiți!

Consiliul Județean Cluj, sub semnăturile președintelui Horea Uioreanu și a directorului general Simona Tatomir, a încheiat în noiembrie 2012 un contract cel puțin suspect, în valoare de peste jumătate de milion de lei.

Președintele Consiliului Județean Cluj, Horea Uioreanu este în arest de jumătate de an, dar despre afacerea gropii de gunoi nu l-a întrebat nimeni nimic.

Directorul general al Consiliului Județean Cluj, Simona Tatomir, a semnat fără să clipească un contract păgubos și nu a mai urmărit dacă lucrările au fost prestate.

Managerul proiectului SMID, Mariana Rațiu, știe că proiectarea e deficitară, că lucrările nu au respectat proiectul și că, în general, toată afacerea e puturoasă, dar nu se agită să schimbe nimic.

Totul miroase a spălare de bani, a plăți generoase din bani publici pentru servicii neefectuate și, de ce nu, chiar a complicitate la obținerea de foloase necuvenite. Suficient pentru ca DNA să mai facă o vizită la Consiliul Județean.

Consiliul Județean Cluj, sub semnăturile președintelui Horea Uioreanu și a directorului general Simona Tatomir, a încheiat în noiembrie 2012 un contract cel puțin suspect, în valoare de peste jumătate de milion de lei.

Ce TREBUIA să facă Romair?

Botezat pompos contract de „Asistență tehnică din partea proiectantului pe parcursul derulării execuției lucrărilor pentru proiectul «Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în județul Cluj»”, contractul încheiat cu SC Romair Consulting SRL (în calitate de lider al asocierii „Romair Consulting SRL - Enviroplan SA - Epem SA) prevede pentru prestator obligații de tipul: „soluționarea neconformităților și neconcordanțelor semnalate de verificatorii atestați, executanți etc, la soluțiile tehnice proiectate, inclusiv revizuirea proiectului la toate fazele elaborate deja (...), dacă acest lucru se impune”,  „participarea la predările de amplasament și la fazele determinante”, „elaborarea de soluții tehnice prin dispoziții de șantier (...)”, „realizarea/modificarea unor detalii de execuție” sau „avizata lucrărilor suplimentare (...)” (fila 2 din contract).

În schimbul acestor servicii, Romair și asociații săi primesc de la Consiliul Județean 403.680,00 lei plus TVA „în cota legală la data facturării”. În euro, onorariul se ridică la circa 113.000 de euro, o mică avere.

Ce a făcut? NIMIC!

Expertiza comandată de Consiliul Județean firmei Arcon Serv și realizată de prof. dr. ing. Florian Roman, expert tehnic A în construcții, arată, însă, că Romair nu a realizat nimic din obligațiile asumate.

Iată ce spune expertiza, referitor la neregulile și neconcordanțele descoperite în executare: „există procese verbale de recepție calitativă semnate de dirigintele de șantier, pentru lucrări neconforme cu proiectul”, „s-au executat lucrări deși lucrările anterioare nu a fost recepționate”, „proiectantul nu s-a implicat suficient în urmărirea execuției și în rezolvarea problemelor care au apărut”, „detalii de excuție insuficiente”, „supraveghere insuficientă a execuției lucrărilor”, „proiectul este sărac în detalii de execuție”, „a lipsit asistența proiectantului pe parcursul execuției”.

Toate aceste obligații îi reveneau conform contractului firmei Romair Consulting, potrivit contractului încheiat cu Consiliul Județean. Care - prin funcționarii săi - nu numai că a închis ochii la nerespectarea contractului, dar a și plătit serviciile.

Totul miroase a spălare de bani, a plăți generoase din bani publici pentru servicii neefectuate și, de ce nu, chiar a complicitate la obținerea de foloase necuvenite. Suficient pentru ca DNA să mai facă o vizită la Consiliul Județean.

Spălare de bani sau incompetență crasă?

Monitorul a trimis ieri Consiliului Județean și coordonatorilor proiectului Sistem de Management Integrat al Deșerurilor o solicitare în baza Legii 544 privind informațiile de interes public, prin care a solicitat să se comunice:

- Punctele de vedere ale antreprenorului, constructorului și dirigintelui de șantier cu privire la concluziile expertizei Arcon.

- Ce lucrări de remediere / reparații, respectiv corecturi de proiectare s-au efectuat în urma celor sesizate în expertiza Arcon?

- Ce lucrări / servicii au fost plătite până în prezent? Vă rugăm să ne comunicați documentele de recepție a lucrărilor / serviciilor, respectiv documentele prin care acestea au fost plătite (viramentele bancare, ordine de plată etc).

- Au fost identificate responsabilități? Care sunt acestea? Cui îi aparține responsabilitatea pentru lucrările executate greșit? Cui îi aparține responsabilitatea pentru detaliile de execuție care au dus la lucrări neconforme?

- S-a efectuat o revizuire a proiectului tehnic? S-a relicitat proiectul tehnic?

- În ce stadiu se află în acest moment proiectul SMID? Data avansată pentru finalizare este 31 decembrie 2014. Va fi respectată?

Răspunsul la aceste întrebări face diferența între o țeapă de 500.000 de lei (peste 130.000€), lipsa de implicare a funcționarilor Consiliului Județean sau doar lipsa de pricepere / incompetența crasă a acestora!

Risc major de contaminare a Someșului cu „zeamă din gunoaie”

Cel mai mare risc îl reprezintă celula de depozitare. În ceea ce priveşte realizarea sistemului de drenaj, expertiza spune că acesta trebuia să aibă o grosime de 1,5 metri, dar în teren sistemul de drenaj “a fost făcut doar prin şanţuri, nu a fost făcut un sistem integrat, ci din loc în loc”.  Mai mult, zona digului este surpată şi există două surpări la taluz.

Expertiza mai arată faptul că fundul de celulă avea o cotă prestabilită prin proiect, dar aceasta nu a fost atinsă, existând o diferenţă de 2,5 metri, care îi micşorează capacitatea de stocare.

O convorbiri telefonică înregistrată de anchetatori între managerul proiectului, Mariana Rațiu, și ing. Ștefan Dimitriu, președintele Napoca Construcții, societatea care a subcontractat realizarea lucrărilor la CMID, arată că ambii erau conștienți de nereguli, de viciile de execuție, respectiv de riscurile continuării lucrărilor după proiectul „asistat tehnic” de Romair.

„DIMITRIU ŞTEFAN: Se confirmă observaţiile care le-am făcut ieri?

RAŢIU MARIANA: Bineînţeles că se confirmă. Ne-am oripilat când ne-am dus în teren.(...)

DIMITRIU ŞTEFAN: El aşa cum trebuie să opereze cu legea faţă de constructor, trebuie să opereze cu legea şi faţă de proiectant...

RAŢIU MARIANA: Categoric.

DIMITRIU ŞTEFAN: Să respecte legea faţă de investiţii doamnă!

RAŢIU MARIANA: Asta am spus, el răspunde cu capul.

DIMITRIU ŞTEFAN: Nu există jumătăţi de măsură.

RAŢIU MARIANA: Exact.

DIMITRIU ŞTEFAN: Pentru că repetăm centura de diamant la o scară mai mică.

RAŢIU MARIANA: Mai mică sau poate mai gravă, având în vedere că aici dacă vor fi condiţii poate vin în cap şi mai şi mor oameni.

DIMITRIU ŞTEFAN: Iar legat de discuţia aia cu barbosarea argilei, cu surplusul de bentonită, vreau să vă spun că calitatea argilei, adică argila este argila folosită din săpătură şi merge spre varianta că un cost suplimentar pentru argilă ca să oprim orice penetrare...

RAŢIU MARIANA: Orice penetrare de apă,

DIMITRIU ŞTEFAN: În nivelul freatic, pentru că facem cum să vă spun? Noi suntem în stare cu această groapă să infestăm Someşul.

RAŢIU MARIANA: Mie asta mi-e teamă. Asta mi teamă, că nu te poţi juca, că-i levigat acolo, vă daţi seama ce va fi acolo. Vă daţi seama ce va fi acolo! Poţi să polueze după aia să nu te mai scoată nici o instanţă din nimic. Eu asta vă spun, eu vreau expertiză pe absolut toate aspectele, dar pe absolut toate! Cu soluţii... (6 martie 2014)”

98% din banii pierduți, fonduri europene. În caz de fraudă, UE îi vrea înapoi!

Valoarea lucrării la Centrul de Deşeuri este de 107.520.012,54 lei fără TVA, din care 98% sunt fonduri europene, iar restul de 2% e contribuţia CJ Cluj, lucrarea fiind construită în proporţie de 65%. Termenul de execuţie iniţial a fost de 14 luni din 26 martie 2012, dar printr-un act adiţional lucrările au fost prelungite până în decembrie 2013. Şi acest termen a fost prelungit până în 19 octombrie 2014. Ultimul termen anunțat de managerul de proiect Mariana Rațiu este 31 decembrie 2015.