Actualitate

GALERIE FOTO - O locomotivă cu aburi a devenit magnet de vizitatori ai gării din Cluj-Napoca

De sâmbătă dimineaţa, gara din Cluj-Napoca a devenit unul dintre cele mai vizitate puncte din oraş datorită locomotivei cu aburi, veche de 57 de ani, expusă pe termen nelimitat pe şinele de cale ferată special create pentru ea.

Zeci de clujeni, de la copii de 2-3 ani până la vârstnici trecuţi de 70 de ani se aflau duminică dimineaţa în gara din Cluj-Napoca. Toţi au venit cu acelaşi scop: să admire locomotiva cu aburi, considerată un Ferrari al căilor ferate în vremea ei de glorie când prindea 80 de kilometri pe oră. Acum a devenit piesă de muzeu, la fel ca alte câteva surate de-ale sale din ţară. După ce a stat 13 ani la Depoul CFR din Cluj-Napoca unde a fost restaurată şi a fost “îmbrăcată” în haine de sărbătoare, sâmbătă dimineaţa a fost readusă în centrul atenţiei, fiind aşezată pe două şine de cale ferată special create pentru ea. De data aceasta, nu mai circulă, ci doar se lasă admirată de sutele de călători care trec zilnic prin gara din oraş.

Aproape toţi clujenii care au venit până acum să vadă locomotiva cu aburi s-au fotografiat cu fostul Ferrari al căilor ferate. Copiii îşi întrebau părinţii dacă se pot urca în locomotivă sau dacă se pot plimba cu ea, iar cei mai în vârstă îşi aduceau aminte de vremurile când trenurile erau trase de locomotivele cu aburi.


“Sunt frumoase locomotivele astea, cum să nu fie frumoase? Au alt farmec faţă de lucrurile moderne. Cei tineri nu mai ştiu nimic despre timpul când circulau locomotivele cu aburi, dar măcar îi bine că CFR-ul s-a gândit să o pună aici, în gară, nu să stea ascunsă şi să o mănânce rugina”, spune Vasile, un clujean trecut de 70 de ani.

Trei ore a durat punerea pe şine a locomotivei

Locomotiva cu aburi are numărul 150.139 şi face parte din patrimoniul cultural naţional al ţării. Astfel de piese de muzeu mai sunt expuse în Oradea, Sinaia sau Orăştie. Cea din Cluj-Napoca a fost pusă pe şine, sâmbătă dimineaţa, în jurul orei 08.30, cu ajutorul unei macarale de mari dimensiuni. Pentru aşezarea locomotivei pe locul special amenajat a fost nevoie de o întreagă echipă, dar şi de un specialist care a participat şi la amplasarea unor locomotive cu aburi din alte oraşe din ţară.


„Regionala de Cale Ferată Cluj trăieşte un moment fericit prin salvarea unui obiect de patrimoniu deosebit de valoros. Am pus în Gara din Cluj-Napoca şi rămâne pe vecie o locomotivă cu aburi care face parte din patrimoniul cultural naţional al României, 150.139. Au trecut foarte mulţi ani până această locomotivă să ajungă aici. Este restaurată aşa cum o vedeţi şi meritul este al Regionalei CFR Cluj. Este un obiect care, în scurtă vreme, va avea foarte mulţi musafiri. Şi o să mai vedeţi ceva ce o să placă publicului: foarte mulţi nuntaşi, la fel cum se întâmplă la Oradea, unde vin miri şi din Budapesta. Aşa va fi şi aici”, a declarat pentru adevarul.ro, Radu Bellu, reprezentant al diviziei patrimoniu din cadrul CFR. Radu Bellu a venit sâmbătă la Cluj special pentru acest eveniment şi a participat la evenimente similare şi în alte oraşe din ţară.

Locomotiva expusă în gara din Cluj-Napoca are 140 de tone, a fost fabricată în întregime în România şi prindea viteza de 80 kilometri pe oră, în timp ce media vitezei celorlalte locomotive din vremea respectivă era de 50-70 kilometri pe oră.

Etichete: gara cfr cluj
abonare newsletter