Actualitate

Studiu: clujenii cred că profesorii sunt principalii factori care generează frauda la Bacalaureat

Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie – IRES a realizat un studiu cu privire la desfăşurarea examenului şi rezultatele obţinute în sesiunea iunie-iulie a examenului de Bacalaureat. Potrivit studiului, a fost un nou prilej pentru opinia publică să critice sistemul educaţional, competenţa şi prestaţia celor care manageriază acest sistem.

sursa foto: realitatea.net sursa foto: realitatea.net

Ediţia din 2013 a examenului de Bacalaureat a inclus, din nou, la nivelul retoricii publice, elementele recurente deja pentru ultimii 10 ani: fraudă, şpagă, scandal, anchetă sau proastă organizare.

Elementele de fraudă sunt receptate în mai mare măsură decât în alţi ani, dar percepţia asupra stării învăţământului românesc este în continuă apreciere. Pedepsirea fraudei este tratată diferit de către opinia publică: suntem mai permisivi atunci când vorbim despre părinţi sau copiii lor decât dacă ne referim la profesorii care au luat mită.


Mediatizarea cazului de la Liceul Dimitrie Bolintineanu din Bucureşti şi dimensiunea penală a examenului de aici - care au generat o notoritate de 94% -  sunt posibile cauze ale faptului ca 31% dintre respondenţi sunt de părere că în acest an au existat fraude la examen, în timp ce în 2012 percepţia fraudelor atingea o cotă de doar 14%, iar în 2011 de 22%.

Profesorii sunt indicaţi de un sfert dintre cei intervievaţi drept principalii factori care generează elementele de fraudă de la examenul de Bacalaureat.


Un sfert dintre participanţii la studiu cred că nici părinţii care au dat mită pentru ca fiii lor să promoveze examenul dar nici elevii în cauză nu ar trebui pedepsiţi pentru aceste fapte, însă 86% dintre respondenţi cred că profesorii care au luat mită ar trebui pedepsiţi.

Aproape un sfert dintre cei chestionaţi (24%) sunt de părere că elevii care au promovat examenul în schimbul unor sume de bani vor reuşi în viaţă


În opinia a peste jumătate dintre respondenţi (56%), subiectele din 2013 de la bacalaureat au fost mai uşoare decât în urmă cu un an, dar peste o treime dintre cei chestionaţi (37%) apreciază că îmbunătăţirea promovabilităţii faţă de anul trecut se explică prin faptul că elevii au fost mai bine pregătiţi.

O majoritate importantă consideră că este de preferat ca examenul să fie promovat de mai puţini elevi, dar mai bine pregătiţi decât de mai mulţi, dar mai slab pregătiţi.


Studiul IRES a fost realizat în ultimii trei ani. În 2013, la acest studiu au participat 1148 de persoane având vârsta de 18 ani şi peste. În 2012 au fost chestionate 1303 de persoane, iar în 2011 au răspuns la întrebările puse de sociologi, 1295 de indivizi

Ultimele Stiri
abonare newsletter