Social

Femeia care învaţă bărbaţii să conducă

În copilărie visa să devină coafeză, dar viaţa i-a rezervat alt destin. Acum, cu o mână de fier, ghidează atât bărbaţii, cât şi femeile într-un domeniu în care bărbații sunt o prezență obișnuită.

Într-o meserie dominată de bărbaţi - cea de instructor auto -  o clujeancă a reuşit să se strecoare şi să demonstreze că poate să doboare stereotipurile cu care s-a obişnuit lumea. Cluj-Napoca se mândreşte cu doi instructori auto femei. Una dintre ele a vorbit cu reporterii Monitorul de Cluj despre provocările acestui job, despre discriminarea la care a fost supusă de-a lungul vremii şi despre satisfacţiile pe care le are când se află la volan.

Maria Goia (55 de ani) a obţinut permisul de conducere în septembrie 1978 la împlinirea vârstei de 18 ani. Are categoriile B, C şi E. Trei ani mai târziu se angajează ca şofer la o firmă de distribuţie. Rezistă 10 ani după care alege să devină instructor auto. Înainte să se angajeze ca şofer, a lucrat ca şi mecanic auto.


De la coafeză la mecanic auto

Maria Goia vroia să se facă coafeză, dar a ajuns, rând pe rând, mecanic, şofer şi instructor auto.

“Meseria de şofer o practic din 1981. Din 1978 de când m-am angajat şi până în 1981 am lucrat pe post de mecanic auto. Am absolvit şcoala de conducător mecanic auto. Pasiunea mea a fost coaforul. Ca şi fată, vroiam să mă fac coafeză. Când am terminat 8 clase, părinţii mi-au spus să dau la Liceul de Chimie. Am dat examen, dar nu am intrat. La scurt timp, am primit vizita unui văr care le-a spus părinţilor să mă lase să fac şcoala de şoferi. Între 1977 şi 1978 am făcut şcoala de şoferi, am dat examen vara în luna iulie, iar permisul l-am primit numai în septembrie când am împlinit vârsta de 18 ani. Aşa era legea, se putea da examen, dar nu primeai permisul până la împlinirea vârstei legale”, povesteşte Maria Goia.


Strada te învaţă

Ea povesteşte că din necesitate s-a angajat ca şi şofer, iar strada a învăţat-o meseria de mecanic auto.

“În perioada lui Ceauşescu nu erau atâtea piese, eu am început dând la manivelă când porneam cu maşina. Erau maşini foarte rele, fără baterie de acumulator, nu se dădeau atâtea piese şi atunci nevoia m-a învăţat. Chiar dacă nu am învăţat eu foarte multe lucruri de mecanică în şcoală, le-am învăţat în stradă. De exemplu, dacă mi s-a stricat maşina am chemat un coleg de serviciu, i-am spus «nu ştiu să repar maşina», el îmi spunea «uite, cauţi acolo, faci aia, faci cealaltă», până am învăţat. Am învăţat în stradă. În şcoală, meseria a fost de mecanic, dar nu am învăţat foarte multe. Am învăţat în stradă, efectiv la locul faptei. Între anii 1982 şi 1992 am lucrat ca şofer. Îmi amintesc că odată am abandonat maşina din cauza cabinei. Era foarte rea cabina, avea nişte găuri pe lângă pedale, iarna îngheţa şi sufletul în mine. Ridicam capota să vină căldură de la motor. Pe deasupra, ploua înăuntru”, rememorează Maria Goia.


“Să reuşeşti, trebuia să spui foarte multe prostii”

Maria Goia spune că de multe ori s-a gândit să renunţe la meseria de şofer pentru că se simţea copleşită de responsabilităţi.

“Era greu pentru o femeie să lucreze ce am lucrat eu. În principiu, da, este foarte greu pentru o femeie într-o lume a bărbaţilor. Trebuia să ţii piept bărbaţilor şi să spui foarte multe prostii, să înjuri. De exemplu, ţin minte un episod când am primit o maşină foarte rea şi am rămas cu ea în drum. Cu toate că exista atelier de mecanică şi aveam mecanic care trebuia să se ocupe de reparaţia maşinilor, s-a stricat în trafic în Piaţa Abator. Dacă rămâneai cu maşina în stradă trebuia să suni şi să anunţi. Şi am sunat şi am fost înjurată. «Cine ţi-a pus permisul în mână» şi alte înjurături. Pentru că nu am fost obişnuită să îmi spună cineva atât de multe prostii eu plângeam. Vreo trei luni am tot plâns. După aceea, mama îmi spunea să mă duc «că mâine că va fi mai bine». Eu nu mai vroiam. Dacă am văzut că toată lumea se lega de mine până la urmă le-am răspuns înapoi. Foarte greu m-am dezobişnuit să nu mai spun prostii”, mai spune femeia.


10 ani, singurul instructor auto femeie din Cluj-Napoca

Maria Goia practică meseria de instructor auto din 1992. A fost singurul instructor auto femeie din Cluj-Napoca până în anul 2002, când la şcoala de şoferi unde lucrează i s-a mai alăturat o colegă.

“Nu m-am simţit vreodată discriminată în această meserie, pentru că nu m-am lăsat călcată în picioare. Experienţa din trecut cu şofatul m-a făcut să fiu tare. Cursanţilor mei le transmit din experienţa mea, pe orice cursant care vine, băiat sau fată, tânăr sau mai în vârstă, îl învăţ, în primul rând, să conducă. Eu spun că experienţa mea îl ajută ca să se poată descurca după terminarea orelor şi după ce îşi primeşte permisul. Nu sunt de acord cu stereotipi de genul că locul femeilor este la cratiţă sau că femeile nu au ce căuta la volan. Ştiu că este o chestiune generalizată, dar sunt foarte multe femei care conduc. Există doamne şi domnişoare care conduc mai încet sau mai rău, dar le las în pace”, spune Goia.


Bărbaţii, mai agresivi decât femeile

Maria Goia spune că are acelaşi număr de cursanţi ca şi ceilalţi instructori auto bărbaţi.

“În principiu, femeile căsătorite preferă să aibă un instructor autor femeie pentru că au soţi geloşi. Am avut aproximativ acelaşi număr de elevi ca şi ceilalţi instructori auto bărbaţi, şi fete şi băieţi, dar parcă am avut mai multe fete. La volan, bărbaţii sunt agresivi. Şi femeile, dar nu toate. În trafic, şoferii nu mai au răbdare când văd o maşină de şcoală, vor să treacă foarte repede, chiar dacă sunt doar eu în maşină, fac urât. Firma e sus şi sunt eu la volan, nu au răbdare. Orgoliul lui e să treacă în faţa maşinii de şcoală, cam în 80% din cazuri se întâmplă aşa. Nu vreau să-mi bârfesc colegii pentru că nu toţi fac la fel, dar sunt cazuri când instructorul face propuneri indecente cursantelor. Ceea ce este un lucru foarte urât din partea instructorului. Avantajul să alegi un instructor auto femeie este că noi, femeile, suntem mai calme. Poate că timpul în care am fost instructor mi-a dat şi un pic de experienţă. Oricum, am mai multă experienţă decât cineva care începe acum această meserie. Chiar dacă eu sunt femeie. Fiecare îşi alege ce doreşte”, spune mândră Maria Goia.

Goia: O singură dată mi-am pierdut răbdarea în trafic

Odată, un tânăr a reuşit să o scoată din sărite.

“Cu elevii, în principiu, am răbdare. La unul singur nu am avut răbdare. După ce am făcut vreo 10 ore de condus, nu a reuşit să plece de pe loc şi i-am spus că eu nu mai pot să-l învăţ. Îl ghidam, îi spuneam să dea drumul uşor la ambreiaj ca să pornească maşina şi să accelere puţin. Fiecare încercare a mea să-l învăţ plecarea de pe loc a fost sortită eşecului, cu toate că el îmi spunea că a venit aici să înveţe. Nu am mai avut răbdare. Era antitalent. În schimb, până la urmă, băiatul a mers la alt instructor auto şi a obţinut permisul de conducere. A fost singurul care m-a scot din răbdări, după 10 ore de condus. Nu am reuşit să plecăm de pe loc după 10 ore, atunci ce puteam face în 30 de ore?  Am mai avut încă o experienţă când i-am spus unei doamne în urmă cu doi ani să întoarcă maşina şi am întrebat-o care sunt paşii de urmat la întoarcerea unei maşini. A uitat să spună că trebuie învârtit de volan şi i-am spus că «acum te-ai trezit». Mi-a spus să nu vorbesc aşa cu ea. I-am spus că nu am ridicat tonul, nu am înjurat-o, nu am bătut-o. S-a supărat dar după două luni a venit înapoi să-şi termine orele”, spune Goia care recunoaşte că “femeile sunt mai orgolioase decât bărbaţii”.

În ceea ce priveşte relaţia ei cu elevii bărbaţi, Goia spune că nu au altă cale decât să o asculte. “Cursanţii bărbaţi trebuie să-mi accepte sfaturile. Ei trebuie să fie pregătiţi la sfârşitul celor 30 de ore de conducere. Trebuie să stea şi să asculte, nu au altă alternativă”.

Instructor auto: Am făcut accidente, doar unul din vina mea

Instructorul auto spune că de-a lungul vremii a fost implicată în diverse accidente rutiere şi recunoaşte că o singură dată vina i-a aparţinut.

“În carierea mea, am fost implicată în câteva accidente, dar vinovată am fost doar o dată. Se întâmpla pe vremea lui Ceauşescu, am mers cu viteză pe Calea Turzii şi am acroşat o maşină. Dar maşina mi-a mai fost lovită din vina altor persoane. Dacă am fost înjurată când am coborât din maşină, am înjurat înapoi. Ştiu să spun multe prostii dar nu le spun din simplul motiv că nu e frumos pentru o femeie să spună prostii. La fel cum nu îi stă bine unei femei să fie băută”, recunoaşte Goia.

Repară maşina cot la cot cu bărbaţii

Motorul unei maşini nu mai constituie nicio enigmă pentru Maria Goia.

“La Dacia veche ştiam să fac tot. Dacă se strică ceva la roată sau fac pană ştiu să o ridic, să schimb roata. Am schimbat roata la camioane. Schimbam roata cu levier, având în vedere că eu aveam 50 de kilograme cât avea şi roata. O ridicam cu levierul şi o puneam singură, fără ajutor. Acum, puterea a mai slăbit. Nu s-a mai întâmplat să-mi repar maşina în stradă. Ştiu să pun ulei, apă, schimb becuri, chestiile de bază, la Dacia cealaltă schimbam bujii, făceam tot, tot. Ştiu să schimb uleiul la maşină”, mai spune femeia.

Întrebată de ce crede că femeile din ziua de azi se tem să concureze în activităţi unde bărbaţii sunt majoritari, Goia a precizat: “Poate au impresia că este mai greu, poate nu sunt sigure pe ele”.

Nu cred că în zilele noastre se dau foarte uşor permisele de conducere. În cele 20 de minute de traseu, elevii cad pe capete. Şcoala de şoferi este foarte dură”, Maria Goia

Traficul din Cluj, prin ochii instructorului

"Traficul din Cluj-Napoca este foarte aglomerat. Mai ales în orele de vârf este o tragedie în intersecţii. Nimeni nu mai conduce cu 50 km/h în oraş. Cele mai frecvente ilegalităţi întâlnite în trafic sunt trecerea pe galben sau pe roşu, depăşirile neregulamentare şi viteza", mai spune Maria Goia.

 

abonare newsletter