Politică

Mercurialul campaniei electorale. Cât dau politicienii pe publicitate.

Sumele pe care le cheltuie partidele în campania de la aceste alegeri nu sunt deloc neglijabile, deși banii vor fi decontați de la stat.

La alegerile din acest an, partidele politice vor cheltui mai puțin decât în alți ani, dar sumele nu sunt deloc de neglijat.

HG55/2016 fixează niveluri maximale de alocare. Astfel, suma totală la care se poate ajunge pe județul Cluj este de 189.000 lei. Din aceasta, pentru campania electorală a unui primar de municipiu se poate ajunge la  52.000 lei, pentru cea privind promovarea candidaților la consiliul local -31.500 lei, iar pentru promovarea celor de la consiliul judetean se poate ajunge la 105.000 lei. La aceste sume se adaugă și cele care sunt cheltuite pentru primarii de comune si alte orașe, care sunt însă mult mai mici. Acestea sunt direcționate însă către localitățile respective, ceea ce înseamnă că și cheltuirea lor ar fi "locală".


Concret, cât costă promovarea la Cluj

Astfel, pentru promovare, în această campanie electorală la radio, TV, presă scrisă se poate ajunge la maxim 40% din suma totală, adică 75.600 lei, iar în mediul online- 30%, adică 56.700 lei.

Cu sondajele, se poate ajunge la 30% din sumă, ceea ce înseamnă 56.700 lei. În această campanie însă, partidele și candidații nu s-au înghesuit să facă sondaje pe care să le lanseze în spațiul public, dar partidele pot face sondaje de uz intern. De asemenea, pentru afișe se poate ajunge la 20% din sumă, adică maxim 37.800 lei, pentru broșuri și pliante: 50%, adică 94.500 lei, iar pentru anumite  evenimente -30%, adică 56.700 lei din suma totală.


De exemplu, potrivit unei note interne cu recomandări de prețuri trimisă filialelor de conducerea de la București a PNL, prețurile maximale pentru 50 de bucăți afișe A3 sunt de 65 ron+TVA, iar pentru 1150- 1150 ron+TVA. Prețul maximal la flyere de tip A5 este de 40ron +TVA, pentru 50 de bucăți. 50 de bucăți calendare de buzunar au un preț maximal de 20ron+TVA, iar 5000 de bucăți -440ron+TVA.

Ce spune legea

Potrivit art. 3 (2) din legea privind finanțarea, cheltuielile nu pot fi mai mari decât contributiile atrase de la candidați, de la partid, din donații sau împrumuturi. 


De asemenea, nu se pot face cheltuieli în nume propriu sau altfel decât prin contul unic de campanie. Potrivit art. 36 (1) privind cheltuielile - doar prin virament, ordinul de plată trebuie să menționeze factura și tipul de material/serviciu (în ce categorie de mai sus se încadrează).

Cu ce e voie, cu ce nu e voie în campanie

Înaintea campaniei electorale, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a lansat un apel la adresa competitorilor electorali privind retragerea din spațiul public, cel mai târziu până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de promovare care nu respectă legislația.


AEP reamintește că singurele materiale de propagandă electorală permise în perioada campaniei sunt: afișe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură; afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură și vor fi amplasate în locurile speciale pentru afișaj; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broșuri, pliante și alte materiale tipărite.

Conform AEP, nerespectarea acestor prevederi constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei.


Potrivit Legii 334/2006, republicată, se interzice competitorilor politici să utilizeze în campania electorală bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.

Ultimele Stiri
abonare newsletter