monitorulcj.ro Menu

Educație

Elevii clujeni învaţă despre patrimoniul european printr-un proiect Erasmus+ (P)

Anul școlar 2018-2019 a reprezentat primul an de implementare a proiectului Erasmus+ "Patrimoines: s’engager au présent pour sauver l’avenir", nr. 2018-1-FR01-KA229-047981, la Colegiul Tehnic de Transporturi "Transilvania" din Cluj-Napoca.

FOTO: ”Străbunicii” -  elev Varga Daniel, clasa a XII-a B, Colegiul Tehnic de Transporturi

Pe parcursul acestui prim an, elevii clujeni au participat la trei întâlniri transnaționale (noiembrie 2018 în Belene, Bulgaria; martie 2019 în Bernay, Franța și mai 2019 în Nerja, Spania). Ei au avut parte de activităţi diverse: de la înțelegerea unor sisteme școlare diferite de cel românesc, la lecții de caiac pe mare, lecții de teatru etc. Însă, în primul rând, ei au reușit să descopere patrimoniul cultural și natural al fiecărei țări vizitate.

Scopul acestor activități a fost informarea și sensibilizarea elevilor în legătură cu importanța protejării și punerii în valoare a tot ceea ce înseamnă patrimoniul unei țări, căci patrimoniul țărilor noastre este bogăția noastră, identitatea noastră națională și europeană.

În paralel cu participarea la întâlniri transnaționale, elevii au fost implicați în alte activități menite să le lărgească orizontul cunoștințelor, să le deschidă ochii asupra schimbărilor care se produc în lumea în care trăim. Elevii au învățat cât de periculoase sunt deșeurile aruncate la întâmplare și cât de important este fiecare gest al nostru pentru natura în cadrul căreia trăim și care ne susține.

Activitățile au pus accentul pe reciclarea deșeurilor, transformarea lor în opere de artă. Ei au învățat în acest fel că putem găsi, în marea majoritate a cazurilor, noi întrebuințări pentru lucrurile de care nu mai avem nevoie.

Risipa alimentară a fost un concept nou pentru elevii noștri. Participând la diverse activități de informare, vizionând filme sau citind diverse texte informative, elevii și-au dat seama că risipa alimentară poate exista şi la noi acasă. Povestea cartofului care se transformă în chips-uri, studiată în cadrul orelor de limbă franceză, (https://blog.slate.fr/tendances-environnement/2012/09/04/le-gaspillage-alimentaire-le-cycle-infernal) le-a deschis ochii în ceea ce privește risipa care se face.

Deșeurile care ne înconjoară, dar și risipa alimentară se reflectă în apa pe care o consumăm. Să avem grijă de apa pe care o consumăm și care reprezintă sursa noastră de viață este unul dintre cele mai importante lucruri pe care omul le poate face.

Elevii au arătat prin diverse modalități că au învățat ceva din toate activitățile pe care ei le-au desfășurat pe parcursul anului școlar trecut. Afișele, posterele, filmele realizate, feedback-ul primit, reflectă rezumatul cunoștințelor acumulate pe parcursul unui an de proiect.

Finalul primului an a fost marcat de succesul pe care l-a avut concursul regional organizat de Colegiul Tehnic de Transporturi "Transilvania" sub umbrela Erasmus+. Concursul “Citoyens actifs de l’Union Européenne” a reunit 69 de elevi din 12 şcoli, reprezentând 3 judeţe din Transilvania (Alba, Cluj şi Bistriţa Năsăud). Concursul a urmărit punerea în evidență a frumuseții patrimoniului regiunii noastre prin diverse creații ale elevilor (fotografii, filme și poezii), toate acestea fiind incluse pe un DVD, unul dintre produsele finale ale proiectului Erasmus+.

Pentru mai multe informații cu privire la activitățile desfăşurate puteţi să accesați pagina de Facebook a proiectului https://www.facebook.com/ErasmusPatrimoines/ sau site-ul proiectului: https://patrimoinenaturel.jimdofree.com