Educație

Profesor clujean: „Școala este neatractivă, cu programe încărcate de munți de teorie”

Un profesor de matematică clujean a comparat învățământul românesc cu o rablă, evidențiind cele mai mari probleme: programă încărcată, analfabetism funcțional, rata de abandon școlar.

Sorin Borodi este un profesor de matematică în Dej  care a a adunat subiectele de matematică de la examenele de intrare în liceu din 1950 până în prezent și le-a noat în funcție de dificultate, apoi le-a comparat. Într-o opinie pentru edupedu.ro, dascălul a comparat sistemul românesc de învățământ cu o mașină care are probleme și pe Ecaterina Andronescu cu un șofer care, în loc să ducă mașina la un service, calcă mai tare pedala de accelerație.

„Știu că multora nu le pică bine comparația dintre învățământul românesc și o rablă, dar le recomand să-i elimine din calcul pe olimpicii care, într-un procent ce tinde spre 100%, se îndreaptă spre universități din afara țării și deseori acolo și rămân. După această operație de eliminare a 0,003% din elevi, le recomand să privească cu atenție la ce a mai rămas. Asupra acestui aspect voi reveni. Imaginați-vă că vă deplasați cu un automobil și, la un moment dat, niște zgomote infernale dinspre motor vă dau de înțeles clar că ceva nu e în regulă. Ce veți face? Evident, veți apăsa pedala de accelerație. Blană! Sau… nu vi se pare cel mai potrivit mod de a acționa? Exact în acest mod procedează doamna ministru Ecaterina Andronescu. A ieşit un procent relativ mic de note peste 5 la Evaluarea Națională? Activități remediale, adică reluăm exact aceleași conținuturi, prin exact aceleași metode. Altfel spus, doamna îi dă blană… Sau îi îndeamnă pe profesori să facă acest lucru”, a spus Borodi.


De asemenea, profesorul atrage atenția asupra faptului că ministrul Educației nu caută soluții viabile pentru problemele din învățământ.

„La bacalaureat avem un procent nesatisfăcător de elevi promovați? Din nou doamna ministru oferă soluția ce tratează efectul, nicidecum cauza: activități remediale, chiar din clasa a IX-a. Preventiv, probabil. Blanăăă! Dar o analiză serioasă asupra cauzelor pe când? Ceva de felul Raportului Miclea din 2007. Cu diagnoză și soluții, cum șade bine unui astfel de demers. Sau măcar ca proiectul România Educată, lansat în 2018 la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, chiar dacă acest document cam scârțâie la soluțiile propuse”, a continuat dascălul.


Borodi a atras atenția și asupra celor mai mari probleme pe care le avem în România în ceea ce privește educația.

„Deocamdată, învățământul nostru își menține la cote înalte caracterul neperformant, încremenit într-o veșnică așteptare a unei reforme reale. Studii mai recente sau mai vechi arată că școala românească este o școală neatractivă, cu niște programe încărcate de munți de teorie, fără conexiune rezonabilă cu realitatea, cu atât mai puțin cu piața muncii. Învățământul nu răspunde unor cerințe minimale ale nevoilor acestui mileniu. Rata de abandon școlar ne scoate de pe harta Europei. Analfabetismul funcțional atât de des amintit nu este o vorbă goală. El există și amenință competitivitatea noastră ca țară. În plus, inechități profunde continuă să macine sistemul național de educație. România a ratat toate țintele Agendei Lisabona. La majoritatea indicatorilor ce monitorizează educația în Europa, ne situăm pe ultimele locuri. Niciuna, dar absolut niciuna dintre țintele propuse pentru 2020 nu a fost atinsă și ele nu au șansa să fie atinse. Și pentru această pleiadă de probleme ce țin de esența educației românești, doamna ministru ne propune ca soluție activitățile remediale. Oare de ce sunt sigur că nu va funcționa? Doamna ministru, e o problemă majoră la motor…”, a concluzionat Sorin Borodi.


 

 

abonare newsletter