Educație

Profesorul clujean Sorin Borodi, sfaturi pentru elevi. Cum să nu greșească la Evaluarea Națională la matematică

Profesorul de matematică Sorin Borodi a scris câteva sfaturi pentru adolescenții care susțin joi, pe 20 iunie, proba scrisă la matematică.

Sorin Borodi, profesor de matematică Sorin Borodi, profesor de matematică

Sorin Borodi, profesor din Dej, este cel care a adunat subiectele de matematică de la examenele de intrare în liceu din 1950 până în prezent și le-a noat în funcție de dificultate, apoi le-a comparat. El a transmis câteva sfaturi esențiale pentru ca elevii să treacă cu bine de examenul la matematică a Evaluării Naționale.

Ce trebuie să ai la tine la examen, pregătirea din timp


„Pregăteşte-ţi cel puţin cu o zi înainte de examen o listă cu cele necesare: cartea de identitate, 2-3 pixuri cu aceeaşi nuanţă de albastru, instrumente geometrice, creion, radieră. Ia cu tine o sticlă de apă (de preferinţă plată), batiste de hârtie. Fii atent la alimentaţia din ziua premergătoare examenului şi, mai ales, din dimineaţa zilei examenului. Nu mânca nici mai mult, nici mai puţin ca în alte zile. Îmbrăcămintea să fie cât mai comodă. De evitat cravata şi alte accesorii”, îi sfătuiește Sorin Borodi pe elevi, potrivit edupedu.ro.

Ce trebuie să faci în ziua examenului


Profesorul a oferit câteva sfaturi și pentru  ziua examenului, în clasă, în momentul primirii subiectului:

„Ai primit subiectul. Citeşte-l calm, în întregime. Începe apoi rezolvarea cu subiectul I. Pe ciornă, cel mai bine. Atenţie la subiectul I la transcrierea răspunsurilor de pe ciornă pe foaia de examen. Au fost cazuri de inversări ale răspunsurilor! Ai un exerciţiu cu un interval? Fii atent dacă este deschis sau închis! Continuă apoi cu subiectul II. La II.1 nu uita să faci notaţiile! La problemele la care simţi că te depăşesc, scrie măcar formula, dacă este cazul. Vei primi puncte pentru ea. Dacă simţi că o problemă s-ar rezolva cu o ecuaţie sau un sistem şi nu răzbeşti, în schimb crezi că ai putea să o rezolvi folosind o metodă din clasele I-IV, nu ezita să o foloseşti. La problema II.4, dacă trebuie să reprezinţi graficul funcţiei, nu uita să trasezi dreapta! Au fost cazuri frecvente de elevi care au reprezentat corect punctele şi… au uitat să le unească. Dacă la un exerciţiu nu găseşti rezolvarea oricâte eforturi faci, dar găseşti răspunsul prin încercări, scrie-l pe foaia de examen, vei primi puncte pentru el. În special la problemele de geometrie, nu uita să justifici afirmaţiile: de ce acel patrulater este romb? Sau de ce acel triunghi este isoscel? Dacă utilizezi în rezolvare o anumită teoremă, să nu uiţi să-i aminteşti numele. În general, timpul nu a fost niciodată o problemă la proba de matematică. Aşadar, nu intra în panică în această privinţă, nu este cazul”, a transmis profesorul.


O situaţie specială se petrece an de an la cele două probleme de la subiectul III

„În special elevii de nivel mediu au tendinţa să nu abordeze aceste două probleme sau să le abordeze extrem de superficial. Deseori pe baza unei prejudecăţi, că aceste probleme sunt sigur grele. Dar, în realitate, se intâmplă adesea ca punctul a, uneori chiar şi b de la aceste probleme să fie elementar, la nivelul celor de la subiectul I: o arie sau un perimetru”, a explicat Borodi.


Fără panică și cu atenție sporită

„Înainte de a preda lucrarea, reciteşte cu atenţie. Nu ezita să faci completări, dacă este cazul. Desenele să le realizezi cu creionul; notaţiile le poţi face şi cu pixul. Nu cumva să uiţi la subiectele II şi III să transcrii rezolvările complete de pe ciornă pe foaia de examen. Dacă ai greşit un cuvânt sau o relaţie, şterge cu o linie orizontală, nu face x-uri sau alte semne. Dacă ţi se pare greu subiectul, nu intra în panică! Gândeşte-te că e greu pentru toţi elevii, nu numai pentru tine”, a mai completat Sorin Borodi.

Ultimele Stiri
abonare newsletter