Educație

Supra-aglomerarea claselor din cauza învățătorilor „mediatizați”

Din cauza presiunii părinților de a ajunge la o anumită învățătoare se ajunge la supra-aglomerare. Directorii sunt asaltați, învățătoarele la fel, iar copii buni, a căror părinți nu au o influență suficient de mare, nu ajung la cel mai bun dascăli. De asemenea, învățători buni, care nu sunt atât de „mediatizați”, ajung să aibă elevi mai puțini și, poate, mai slabi.

Una dintre cele mai des întâlnire probleme în ceea ce privește înscrierile în clasele pregătitoare sunt „faima” anumitor învățători și, în consecință, presiunea din partea părinților pentru ca cei mici să ajungă la acel dascăl.

„Acest fenomen al referințelor se face în funcție de renumele școlii, Bălcescu, Ioan Bob, Șincai, Racoviță, apoi în funcție de recomandările făcute de cunoștințele învățătorilor, astfel se ajunge ca în clasele paralele să existe diferențe uriașe. Aceste recomandări și practici ale unor învățători apar datorită faptului că în acești ani de învățământ primar acești copii cu referințe intelectuale foarte bune vor fi exploatați timp de 5 ani de zile pentru ca învățătoarea/învățătorul de la clasă să își atingă targetul de diplome de excelență și participare la o grămadă de concursuri pe care cadrele didactice le folosesc pentru acea brumă de bani în plus numit salariu de merit, transformându-i pe copii în robo-sapiens. Un alt factor al acestui fenomen este regulamentul intern de înscriere la clasa pregătitoare accesibilizat, astfel încât copiii de la grădinițe de renume sunt preluați de aceste tipuri de cadre didactice. Acest regulament poate fi schimbat la decizia consiliului de administrație al școlii și impuse anumite criterii de selecție a copilașilor”, a spus Florin Pintea, un învățător clujean.


Desigur, părinții sună pe cineva, care cunoaște pe altcineva, care e în legătură cu directorul școlii, pentru a se asigura că viitorul elev va ajunge la cel mai bun dascăl. Și astfel sunt discriminați alți copii. În județul Timiș a fost rezolvată această situație prin aplicarea la nivel județean regula repartizării în ordine alfabetică a copiilor pe clase, astfel încât supra-aglomerarea sau alegerea învățătoarelor sunt probleme eliminate din start. A existat și în Cluj o școală care a folosit această metodă.

„A fost o școală din Cluj, dar s-au respectat și celelalte criterii, cum ar fi egalitatea între fete și băieți, vârsta și așa mai departe. Fiecare școală are libertatea să stabilească singură, fiindcă nu există un criteriu ideal. Fiecare are avantaje și dezavantaje și atunci se ia în discuție o serie întreagă de criterii”, a spus Valentin Cuibus.


Învățătorul cu 90 de elevi

Reprezentanții IȘJ Cluj spun că a existat o situație deosebită în urmă cu câțiva ani, când au fost depuse aproape 100 de cereri de înscriere a copiilor la un singur învățător de la Școala „Ioan Bob”.

„Sunt învățători care sunt foarte cunoscuți și profesori, reporteri sau avocați care sunt foarte căutați. Normal că sunt și învățătoare foarte căutate, dar asta nu înseamnă că doar ele sunt bune. Probabil sunt altele care nu au o mediatizare foarte mare. Există și situații extreme, cum a fost în cazul școlii Ioan Bob, când au fost în jur de 90 de cereri pentru același învățător. Atunci nu s-a găsit altă soluție decât să se tragă la sorți de față cu toată lumea. În general se poate merge pe criterii specifice, dar se poate întâmpla într-o situație limită să nu poți folosi criteriile specifice, cum a fost acest caz”, a explicat Valentin Cuibus.


Așadar, rămâne la latitudinea fiecărei școli în parte să decidă care sunt cele mai bune criterii de departajare.

abonare newsletter