Economie

Un român din cinci rămâne șomer? ANOFM: „Ne pregătim de până la 1 milion de persoane”

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) este pregătită să plătească indemnizaţii de şomaj tehnic pentru un număr de până la un milion de persoane, a declarat preşedintele instituţiei, Victor Picu.

Un român din cinci poate rămâne șomer! ANOFM: „Ne pregătim de până la 1 milion de persoane” Un român din cinci poate rămâne șomer! ANOFM: „Ne pregătim de până la 1 milion de persoane”

Banii vor ajunge pentru toţi angajaţii trecuţi în şomaj tehnic, scopul fiind salvarea locurilor de muncă ale acestora de la desfiinţare, a explicat şeful ANOFM, care a apreciat că instituţia va plăti indemnizaţii de şomaj tehnic către angajatori începând din luna aprilie. Victor Picu a precizat, în context, şi faptul că numărul de telefon creat la ANOFM pentru oferirea de informaţii contribuabililor despre procedura obţinerii indemnizaţiei de şomaj tehnic acoperită de stat sună fără întrerupere.

Ce ar trebui să facă patronul unei firme care şi-a închis activitatea ca urmare a Decretului privind starea de urgenţă, pentru ca angajaţii săi să primească indemnizaţia de şomaj tehnic acoperită de stat?


Victor Picu: În primul rând, oamenii trebuie să ştie că suntem alături de ei şi că vom implementa aceste măsuri cât mai eficient posibil, lăsând la o parte birocraţia. Drept urmare, imediat după ce angajatorii au suspendat contractele de muncă ale angajaţilor, deci după ce au făcut această bucătărie proprie a angajatorului conform art. 52, lit. c, din Codul Muncii, reglementare clară din Codul Muncii prin care încetează temporar contractul individual de muncă, deci după decizia de încetare temporară a contractelor individuale de muncă, angajatorii depun, în primă fază, la Ministerul Economiei, o cerere de eliberare a Certificatului pentru Situaţii de Urgenţă, iar cu acel certificat, împreună cu cererea şi cu anexa angajaţilor care au contractul suspendat, depun aceste două documente, prin email, la ANOFM.

Pentru cei care şi-au închis activităţile economice în urma deciziilor autorităţilor publice, certificatul emis de Ministerul Economiei este necesar, acest certificat este reglementat şi prin decretul prezidenţial, iar acest certificat reprezintă cea mai simplă măsură pe care poţi să o iei ca să poţi dovedi, iar ANOFM să poată plăti banii pentru aceste persoane care au fost afectate în mod direct de măsurile autorităţilor publice. Certificatul se va elibera foarte rapid, online, şi va face dovada că te afli în categoriile respective. Altfel ar fi fost aproape imposibil, nu aveai ce document să depui la ANOFM, că nu puteai să dovedeşti prin codul CAEN sau altceva, nu exista un document şi nici nu puteai să inventezi un document în afara decretului, deci vreau să spun că acest certificat e necesar şi nu va presupune o birocraţie în plus. Adică Ministerul Economiei, din declaraţiile ministrului, nu va face o analiză economică, contabilă, şi aşa mai departe, ci pur şi simplu va elibera documentul, pentru a avea o certificare că aceste companii se află în situaţiile de la articolul a din ordonanţă.


Trebuie depuse doar certificatul şi lista angajaţilor? Documentele se pot depune online? Unde anume?

Victor Picu: Da, dar în primă fază, procedura şomajului tehnic, generic spus şomaj tehnic, pentru că sensul legii este întreruperea temporară a contractului de muncă, trebuie s-o facă angajatorul. Fiecare judeţ are o adresă de email dedicată pentru acest proiect, este numele judeţului @anofm.gov.ro (spre exemplu cluj@anofm.gov.ro).


Aceste cereri se pot depune începând cu data de 1 aprilie, pentru că plăţile se fac în luna respectivă (n.red aprilie) pentru luna trecută (n.red. martie). Cererile nu trebuie depuse de azi. Cei care au început din trecut această procedură de suspendare a contractelor pot începe foarte uşor la firma respectivă, cererile nu trebuie depuse de azi. Mulţi dintre angajatori nu ştiu nici procedura iniţială, ce înseamnă de fapt suspendarea acestor contracte de muncă, sună să ne întrebe pur şi simplu ce înseamnă şomajul tehnic.

În lista respectivă angajatorul nu trebuie să precizeze şi salariul angajatului?


Victor Picu: Da, trebuie, este o anexă în care trebuie să precizeze salariul brut al angajatului, din care noi să plătim 75% din salariul brut. Lista e un model tip, anexat la ordonanţă. Angajatul nu trebuie să facă vreun demers. Banii vor fi plătiţi angajatorului, iar angajatorul va plăti mai departe salariul angajatului. (...) Primele plăți se vor face în aprilie.

Banii sunt acum disponibili la ANOFM?


Victor Picu: Banii se vor plăti din bugetul asigurărilor de şomaj. Bugetul asigurărilor de şomaj este aprobat cu sumele respective pentru şomajul obişnuit şi alte cheltuieli. La prima rectificare, se vor adăuga în bugetul asigurărilor de şomaj bani de la Bugetul de Stat, de la Ministerul de Finanţe. Dar asta se va face rapid, nu va fi o problemă, suntem deja în discuţii, deja am făcut o evaluare cu privire la judeţe, suntem în discuţii avansate cu Ministerul de Finanţe pentru suplimentarea bugetului asigurărilor de şomaj.

Pentru câte plăţi credeţi că vă vor ajunge banii? Ministrul Muncii estima că până la 400.000 de contracte de muncă pot fi suspendate.

Victor Picu: Banii vor ajunge pentru toată lumea, pentru că şi dacă pot fi 400.000 – 500.000 (n.red. de contracte de muncă suspendate), noi vom plăti, estimăm şi ne pregătim pentru până la un milion de persoane. Adică nu va fi o restricţie cu privire la buget, nu se vor plăti bani în funcţie de cât buget ai, ci banii vor fi pentru toată lumea. Nu ştim la această oră, după implementarea acestei măsuri pot creşte contractele suspendate şi nu avem o foarte clară cunoştinţă cu privire la câte contracte vor fi suspendate, dar noi ne pregătim să avem bani în buget chiar pentru mult mai mult decât 400.000 de contracte. Plus că rectificările se pot face, va fi o rectificare bugetară imediat şi vor mai urma dacă va fi nevoie. Ne pregătim să avem toţi banii necesari în bugetul asigurărilor de şomaj.

Ce mesaj aveți pentru angajatori?

Victor Picu: Oamenii trebuie să ştie că această măsură este pentru ca angajatorii să aibă opţiunea ca oamenii să nu-şi piardă locurile de muncă, iar angajatorii trebuie să ştie că au tot sprijinul în implementarea acestei măsuri, pentru a gestiona cu bine această perioadă. Panica, frica şi nesiguranţa oamenilor pot duce către prima măsură, aceea de a disponibiliza oamenii. Noi vrem să punem la dispoziţie şi această variantă, către cei care au investit în oameni la locurile de muncă, că pot să aplice această prevedere a ordonanţei şi să suspende contractele individuale de muncă ale oamenilor şi nu să-i disponibilizeze.

abonare newsletter