monitorulcj.ro Menu

Economie

ANALIZĂ: Populaţia din Cluj-Napoca va creşte foarte mult. Stocul de birouri moderne se va dubla până în 2030

Piaţa imobiliară din România s-a schimbat radical în zece ani de la criza financiară globală, astfel că populaţia din oraşe precum Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Braşov sau Sibiu ar trebui să crească foarte mult în următorii ani, arată un studiu al unei companii de consultanţă imobiliară.

Studiul spune că România ar trebui să se dezvolte în continuare, deoarece beneficiază încă de una dintre cele mai mari diferenţe dintre productivitatea muncii şi costurile forţei de muncă din Europa de Est.

”Migraţia internă va fi un alt factor important al tendinţelor din piaţa imobiliară: populaţia din oraşe precum Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Braşov sau Sibiu ar trebui să crească foarte mult în următorii ani. În consecinţă, toate segmentele imobiliare au şansa de a se îmbunătăţi din punct de vedere cantitativ (suprafeţe tranzacţionate/închiriate) şi calitativ (randamentele investiţionale)”, se arată în analiză.

Stocul de birouri moderne se va dubla până la sfârşitul următorului deceniu, de la circa 3 milioane metri pătraţi, deoarece atât oraşele regionale, cât şi Bucureştiul par semnificativ subdezvoltate raportat la populaţie, comparativ cu ţările dezvoltate, dar şi cu cele vecine.

”Pentru piaţa industrială, ne aşteptăm ca stocul actual de 3,8 milioane mp să se extindă la peste 7 milioane mp până la începutul anului 2030, deşi este dificil de evaluat ce impact vor avea schimbările tehnologice asupra activităţii logistice. În ceea ce priveşte retailul, Capitala ar putea susţine în următorul deceniu alte câteva proiecte (cel puţin un centru comercial dominant), stocul pe cap de locuitor fiind încă puţin mai mic decât cel al capitalelor din Europa Centrală şi de Est”, se mai arată în analiză.

O altă schimbare din ultimul deceniu este faptul că marile oraşe regionale reprezintă o alternativă la Capitală pentru companii.

În plus, asemeni pieţei de birouri, stocul de spaţii industriale a crescut masiv în perioada de dinainte de criză.

De asemenea, retailul stradal, cândva o forţă pe piaţă, a scăzut masiv în importanţă în zilele noastre, deoarece consumatorii locali s-au obişnuit cu centrele comerciale care oferă numeroase alternative într-o singură destinaţie.

În timp ce, în 2007-2008, proprietăţile rezidenţiale din România au fost unele dintre cele mai supraevaluate din UE, modelele economice ale Băncii Centrale Europene arată acum că proprietăţile româneşti sunt printre cele mai subevaluate din UE.