monitorulcj.ro Menu

Balaurul bondoc de Sebes

Prin asamblarea scheletului fosilizat al unui velociraptor de marimea unui curcan supradimensionat, care a trait in Europa in urma cu 70-80 de milioane de ani, oamenii de stiinta au descoperit o noua specie de dinozaur. “Asteptam aceste rezultate de mult timp si aceasta asteptare ne-a adus o surpriza interesanta”, a declarat Mark Norell, directorul departamentului de paleontologie al Muzeului american de istorie naturala, unul dintre coautorii acestui studiu, publicat in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).Premiera pentru oamenii de stiintaBalaurul bondoc avea o pereche de gheare pe fiecare dintre membrele sale inferioare, cu ajutorul carora isi imobiliza prada. Animalul avea o lungime totala cuprinsa intre 180 si 210 centimetri, de la cap la coada. “Balaurul reprezinta o noua specie de dinozaur pradator, care este foarte diferita de tot ceea ce cunosteam pina acum. “Anatomia lui ne arata ca isi vina, probabil, prada intr-o maniera diferita de verisorii lui, velociraptorii, care erau mai putin robusti”, a declarat Stephen Brusatte, un cercetator de la Universitatea Columbia din New York, care lucreaza pentru Muzeul american de istorie naturala. In opinia acestui cercetator, balaurul bondoc era mai mult un “pugilist” decit un “sprinter” si, la fel ca speciile de carnivore din zilele noastre, putea sa ucida animale mai mari decit el. Membrele anterioare ale balaurului bondoc erau putin dezvoltate.“Este posibil ca balaurul sa fi fost unul dintre cei mai mari pradatori in acest ecosistem european, deoarece paleontologii nu au descoperit nici un dinte de dinozaur de talie mare in Romania, in peste un secol de cercetari”, a declarat, la rindul sau, Zoltán Csiki, profesor la Universitatea Bucuresti, coautor al acestui studiu. “Resturile fosilizate si fragmentate din scheletul balaurului bondoc sint descoperite de peste 10 ani, dar pina de curind nu am stiut cum sa le asamblam din cauza morfologiei sale atit de ciudate”, a adaugat Zoltán Csiki.Balaurul bondoc a fost descoperit de geologul Mátyás Vremir, de la Societatea Muzeului Ardelean, coautor al acestei lucrari.In opinia oamenilor de stiinta, caracteristicile sale morfologice “reflecta fauna speciala a Europei, in ultimii ani din era dinozaurilor”, o perioada in care continentul european se afla in mare parte sub nivelul marii, fiind alcatuit din doar citeva insule, din cauza cresterii nivelului oceanului planetar. Dinozaurii au disparut in urma cu aproximativ 65 de milioane de ani, aparent in urma prabusirii pe Terra a unui asteroid. Alte fosile au fost descoperite in straturile geologice in care se afla scheletul balaurului bondoc, printre acestea aflindu-se sauropode de marimea unor vaci, dar si dinozauri foarte mici, cunoscuti sub denumirea de “dinozauri cu cioc de rata”.Scheletul balaurului bondoc va “locui” in Muzeul Ardelean din Cluj-NapocaPotrivit lui Mátyás Vremir, fosilele descoperite in zona Sebesului constituie cel mai complex schelet de carnivor care a trait in Europa in urma cu 70-80 de milioane de ani.Vremir este si cel care a propus ca dinozaurul sa fie numit “balaurul bondoc”. “Pentru straini suna foarte exotic, iar pentru romani, interesant”, a spus Mátyás Vremir.

comments powered by Disqus