monitorulcj.ro Menu

Refuzati sa platiti comisioanele abuzive!

Reprezentantii Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) Cluj le atrag atentia celor care doresc sa ia un credit ca, la încheierea unui nou astfel de contract, sa ceara întotdeauna formularul standard cu parametrii tehnici ai creditului, pentru a verifica daca a fost completat cu toate informatiile privind costul creditului.     „Folositi acest formular pentru a compara ofertele de la posibili creditori“, e sfatul celor de la CJPC Cluj, în contextul în care acest formular contine exact suma totala de rambursat (rate, plus dobînzi, plus comisioane), aceasta fiind usor de folosit ca parametru pentru a compara diferite oferte de la mai multe banci.     „Cereti un exemplar al contractului de credit pentru a-l studia în liniste acasa, înainte de a semna. Daca aveti neclaritati, cereti parerea unui consultant“, mai spun comisarii CJPC Cluj.    Unele banci înca mai percep comisioane ilegaleÎn ceea ce priveste contractele de credit existente, conducerea institutiei e categorica: „Refuzati comisioanele pentru unele operatiuni cu numerar pe care bancile le percep pentru plata ratelor (comision de plata a ratei în avans, comision pentru plata prin intermediar etc.). De asemenea, cereti bancii sa stopeze încasarea comisioanelor aferente creditului care nu sînt prevazute în OUG 50/2010“.     Va reamintim ca în data de 21 iunie a intrat în vigoare OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Prevederile noului act normativ se aplica atît contractelor noi, cît si celor aflate în derulare, indiferent de valoarea acestora. Iar printre principalele noutati aduse de ordonanta se numara si fixarea unui comision de rambursare anticipata de maxim 1% pentru creditele cu dobînda fixa si de 0% pentru creditele cu dobînda variabila. De asemenea, prin OUG 50/2010 se interzice explicit perceperea unor comisioane pentru operatiuni cu numerar pentru plata ratelor sau tragerea transelor din credit.    Atentie la ce scrie în actele primite!Actele aditionale de modificare a contractelor existente trebuie trimise de banci în maxim 90 de zile, începînd cu 21 iunie, deci pîna la sfîrsitul acestei luni. Majoritatea bancilor au început deja sa trimita noile documente, dar se pare ca unele au încercat si de data aceasta sa-si fenteze clientii. „Verificati daca modificarile sînt în conformitate cu prevederile OUG 50/2010. Creditorul nu are voie sa va propuna altceva decît prevede actul normativ. Daca aveti obiectii, notificati în scris creditorul, altfel se prezuma acceptarea tacita. În aceasta perioada, e posibil sa primiti de la banci si oferte de modificare a contractelor de credit existente care nu au legatura cu asigurarea conformitatii contractului cu dispozitiile OUG 50/2010. Poate fi vorba de trecerea de la dobînda variabila la dobînda fixa sau alte modificari. Atentie! Nu sînteti obligati sa acceptati aceste oferte. Chiar daca vi se propune o dobînda mai mica, interesati-va de nivelul actual al dobînzilor de pe piata pentru a vedea cît de avantajoasa este oferta“, atrag atentia inspectorii de la Protectia Consumatorilor.    Comunicati în scris cu bancaUn alt sfat este ca cei care au nemultumiri legate de banca sa utilizeze notificari scrise în relatia cu creditorul (notificari depuse la registratura institutiei de credit cu numar de înregistrare sau trimise prin posta cu confirmare de primire). În acest fel, banca are obligatia sa raspunda reclamatiilor în termen de 30 de zile de la înregistrarea acestora. „Exista situatii în care consumatorii ce doresc sa beneficieze de noile reglementari legale (rambursare anticipata a creditului sau eliminarea unor comisioane) sînt refuzati verbal de creditorii care se prevaleaza fie de termenul de gratie de 90 zile pentru actualizarea contractelor, fie de motivul fals ca OUG 50/2010 nu a intrat în vigoare“, sustine conducerea CJPC Cluj. Astfel, corespondenta scrisa cu creditorul, urmata eventual de un refuz al acestuia de a aplica prevederile ordonantei, constituie suportul legal pe baza caruia puteti sa sesizati Protectia Consumatorilor sau sa initiati o actiune în instanta. În acest sens, trebuie mentionat ca mii de clienti nemultumiti ameninta deja bancile cu instanta, punînd la cale strategii pentru declansarea unor procese colective nationale. Deocamdata, pe Internet au fost constituite astfel de grupuri formate din clienti nemultumiti ai Volksbank, BCR, Bancpost si, cel mai recent, Raiffeisen Bank.    Care sînt comisioanele legale?Potrivit OUG 50/2010, se limiteaza comisioanele aferente derularii contractului de credit la:-    comision de administrare credit,-    comision de penalizare pentru întîrzierea la plata-    comision de rambursare anticipata daca dobînda e fixa-    comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor-    suplimentar, creditorul are dreptul sa perceapa doar comision de analiza dosar (numai în cazul în care accepta creditarea)-    comision aferent costurilor cu asigurarea (doar pentru situatiile în care este prevazuta asigurare – sînt excluse contractele de descoperit de cont, creditul de consum s.a.m.d.)    Amenzi de peste 520.000 de lei pentru banci161 de banci au fost amendate în urma unui control realizat luna trecuta, în toata tara, de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Amenzile aplicate au depasit 527.000 de lei, potrivit unui comunicat al institutiei. Printre neregulile întîlnite se numara neinformarea consumatorilor în legatura cu prevederile contractuale, modificarea clauzelor contractuale într-un termen mai scurt de doua luni de la notificare sau neafisarea valorii comisionului pentru plata facturilor. În cadrul actiunii ANPC au fost verificati 252 de operatori economici.

comments powered by Disqus