monitorulcj.ro Menu

Panica in rindul bolnavilor cronici!

Persoanele care au boli cronice ar putea plati de la 1 septembrie pentru tratamente care in momentul de fata sint gratuiteAceasta modificare ar aduce cu sine obligatia bolnavilor de a plati pentru tratamentele care sint gratuite acum.      CNAS se pregateste sa modifice metoda de calcul al pretului de referinta pentru medicamentele aflate pe listele C1 si C3. In aceste liste sint cuprinse medicamentele destinate bolilor cronice cum ar fi diabetul, hepatita sau bolile cardiovasculare. Aceasta schimbare vine dupa ce acum o luna si jumatate s-au scumpit compensatele din cauza unei alte modificari la modul de calcul al pretului de referinta. Mare parte din pretul platit de pacient s-a dublat dupa 1 iulie.      Din prima zi a lunii septembrie vor avea de platit si persoanele care sufera de boli cronice. Dar, deocamdata CNAS nu a facut publice care medicamente sint supuse schimbarilor de calcul a pretului.     Panica in rindul bolnavilor croniciSchimbarile anuntate de catre CNAS pentru data de 1 septembrie provoaca panica in rindul pacientilor cronici, precizeaza conducerea Coalitiei Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice (COPAC) din Romania. Reprezentantii bolnavilor cronici „solicita public CNAS sa publice pe site-ul sau listele de medicamente care vor fi afectate de masura schimbarii metodei de calcul a pretului de referinta pe listele C1 si C3“.      Potrivit unui proiect de ordin, CNAS propune sa schimbe metoda de calcul a pretului de referinta pentru medicamentele cu si fara contributie personala prescrise in tratamentul ambulatoriu. „Astfel, conform noului proiect, de la data de 1 septembrie pacientii cronici vor fi obligati sa plateasca pentru tratamentul lor, cel putin asa se intelege de pe site“, sustine Cezar Irimia, presedintele COPAC. El mai acuza CNAS ca tine secrete listele cu medicamente care vor fi afectate de noua masura, publicind pe site niste liste goale. In opinia conducerii coalitiei, CNAS evita publicarea acestora pentru a evita reactia pacientilor afectati si „vor publica listele in noaptea de 31 august, eventual le vor mai modifica dupa data de 1 septembrie, asa cum s-a procedat si in luna iulie“.     Trebuie ceruta opinia bolnavilorPlata pentru tratamentul bolnavilor cronici ar putea afecta milioane de pacienti, din acest motiv asociatiile de bolnavi considera necesara o dezbatere publica pe aceasta tema, in care sa fie consultate toate partile implicate. „Asteptam un raspuns la propunerea noastra in urmatoarele 7 zile. Daca nu vom primi nici un raspuns, vom organiza noi o astfel de dezbatere. Pacientii cronici care vor fi afectati de aceasta masura au intrat in panica, se tem ca vor ramine fara tratament“, a declarat Cezar Irimia.      COPAC face un apel la CNAS sa evalueze la modul realist impactul masurilor pe care le preconizeaza, astfel incit sa nu puna in pericol pacientii.