monitorulcj.ro Menu

?Dragostea cu forta? continua intre clienti si companii

Unii dintre clienti au constatat ca, la anumite ghisee, angajatii nu au auzit de noile prevederi si cer in continuare taxe de reziliere sau ca telefonul pe care l-au primit la abonare gratuit trebuie platit.     Legea modifica articolul 84 din Legea 296/2004 privind codul consumatorului si Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori.    Legea mai cere clarificariComisarul-sef adjunct al Comisariatului pentru Protectia Consumatorilor Cluj, Mircea Radu (foto), a precizat ca „legea contine multe explicatii, dar, din pacate, si unele confuzii“. El a subliniat ca, pentru rezilierea unui contract dintre o firma si un client, acesta din urma trebuie sa ceara acest lucru expres si, neaparat, in scris.     „Daca nu exista o dovada palpabila, o hirtie, noi nu putem verifica cererea si lua masuri“, a declarat Seful Protectiei Consumatorului Cluj.     Mircea Radu le-a mai recomandat celor care au incheiat contracte cu anumite firme si, profitind de noua lege, vor sa renunte la ele, sa citeasca inainte cu foarte mare atentie clauzele acestea, pentru a nu avea surprize.In cazul clientilor operatorilor de telefonie mobila, de exemplu, legea le permite abonatilor sa renunte la acord, dar, in cazul in care la semnarea documentelor, au beneficiat de anumite facilitati sau de aparate subventionate de catre companie, ar putea avea de platit. Practic, telefoanele „gratuite“ sau „la ocazie“ trebuie platite, dar, din pacate, legea nu specifica daca suma returnata va fi mai mica decit cea la care a fost apreciat la cumparare telefonul pe piata.    Nu mai merge dragostea cu forta Legea 161/2010 prevede ca rezilierea contractelor intre ofertantii de produse si servicii si clientii acestora poate fi facuta de catre oricare parti fara ca, la un moment dat, clientii sa fie nevoiti sa plateasca sume pentru reziliere. Aceasta este, de fapt, una dintre noile clauze introduse pe lista celor „abuzive“ prin documentul citat.      Comunicatul Autoritatii arata ca, in ceea ce priveste contractele aflate in derulare, „consumatorii trebuie sa inteleaga ca simpla notificare a actului mentionat nu duce la anularea automata a taxei de reziliere. Se considera abuzive numai taxele de reziliere fara justificare economica, impuse de operatorul economic pentru a tine consumatorul captiv“. De asemenea, comunicatul a explicat ca nu sint abuzive acele clauze care prevad returnarea contravalorii unor beneficii acordate consumatorului la semnarea contractului, daca valoarea acestor beneficii poate fi estimata in bani prin raportarea unor bunuri si servicii de pe piata.    Legea spune ca se poate...Art. I. — Articolul 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 24 martie 2008, se modifica si va avea urmatorul cuprins:     Art. 84. — Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrins de nici o clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale.

comments powered by Disqus