monitorulcj.ro Menu

Investitii importante pe drumurile nationale

Cea mai importanta investitie în infrastructura realizata pe drumurile nationale, in 2009, este reabilitarea si modernizarea drumului national 67 C, “Transalpina”, cel mai vechi din România si care face legatura între Sebes, judetul Alba, si Bengesti, judetul Gorj, practic între Transilvania si Oltenia.“Transalpina” strabate o zona cunoscuta si sub denumirea de “Elvetia României”, cu un potential turistic deosebit, nevalorificat însa din cauza starii precare a drumului, care, desi avea statut de drum national, era asfaltat doar partial, fiind închis în timpul iernii. În prezent, drumul este în plina reabilitare si modernizare, fiind investiti în acest sens aproape 350 de milioane de euro, bani obtinuti printr-un credit cu dobinda redusa. DN 67 C ajunge la o altitudine record de 2.107 de metri, pe Virful Papusa, si are o lungime de 148 de kilometri, proiectul de modernizare depasind în dimensiuni, dificultate de executie si pret celebrul Transfagarasan. Cei aproape 150 de kilometri de drum vor fi acoperiti cu covor asfaltic, iar latimea partii carosabile va fi de minimum 8 metri, chiar si pe serpentine. Se pare ca drumul a fost construit în timpul romanilor, avind o importanta strategica, si a fost modernizat în perioada interbelica.Modernizarea DN 67 C va contribui substantial la revigorarea turismului de pe Valea Sebesului, o zona cu potential deosebit din acest punct de vedere. De altfel, Consiliul Judetean Alba intentioneaza sa dezvolte în zona o statiune turistica la standarde europene, cu 7 pirtii de schi si toate dotarile necesare, într-o zona cu conditii naturale deosebite, la Poarta Raiului.Valoarea estimata a investitiei se ridica la 34 de milioane de euro, bani care vor fi obtinuti fie prin fonduri europene, fie prin investitii private. Domeniul va dispune de telegondola si telescaune, precum si de o baza Salvamont. În aceeasi zona, un investitor privat a demarat deja amenajarea si dezvoltarea unui domeniu schiabil, în suprafata totala de 20.000 de metri patrati, cu 10 pirtii pe o lungime totala de 11,8 kilometri. Urcarea la acestea se va face prin intermediul a patru instalatii pe cablu, pirtiile urmind a avea dificultate medie si usoara, cu lungimi cuprinse între 650 de metri si 2.000 de metri. Valoarea investitiei este de circa doua milioane de euro si se estimeaza ca va fi finalizata în cel mult un an.In zona Blajului, un alt drum, DN 14 B, care face legatura între orasul Teius si judetul Sibiu, aflat într-o stare avansata de degradare, a fost reabilitat în 2009, valoarea investitiei ridicindu-se la 9,6 milioane de lei. Proiectul de reabilitare a DN 14 B a prevazut turnarea unui covor asfaltic, a unui strat de uzura si aducerea la profil a acostamentelor pe o distanta de 36 de kilometri, obiectivul fiind acela de crestere a capacitatii portante. DN 14 B era considerat unul dintre cele mai deteriorate drumuri nationale din tara din cauza carosabilului plin de gropi si denivelari. A. P. 

comments powered by Disqus