monitorulcj.ro Menu

Start la toceala

 Pe 17 februarie, subiectele vor deveni definitive, iar pe 28 februarie vor ajunge in brosuri tiparite si in scolile care nu sint conectate la Internet. Elevii sint multumiti ca Ministerul Educatiei a decis sa afiseze subiectele pe Internet. Si reprezentantii parintilor spun ca afisarea subiectelor pe Internet elimina fraudele comise la examenele din vara trecuta. Profesorii sint insa sceptici.Au costat 490.000 de leiAccesind adresa www.edu.ro, elevii sint directionati spre portalul http://subiecte2007.ro, acolo unde, prin simpla apasare a unui buton, pot vedea ce ii asteapta la examenele din vara. Luni, la ora 14.00, Ministerul Educatiei si Cercetarii a publicat pe portalul sau, la adresa www.edu.ro, toate variantele de subiecte pentru examenele nationale din aceasta vara. 12.200 de variante pentru toate disciplinele de evaluare la bacalaureat si 500 pentru testele nationale. Si elevii de clasa a VIII-a si cei de clasa a XII-a au cite 100 de variante pentru fiecare m aterie de examen. Pentru conceperea si publicarea pe Internet a subiectelor pentru bacalaureat si testele nationale, Ministerul Educatiei si Serviciul National de Evaluare si Examinare au cheltuit peste 490.000 de lei. 814 profesori din toata tara si 27 de experti au participat mai mult de patru luni la elaborarea si corectarea celor 12.200 de variante de subiecte. Un expert angajat permanent la Serviciul de Evaluare si Examinare a primit aproape 4.200 de lei, iar un expert nou angajat la SNEE a primit un salariu de peste 3.600 de lei. Pe linga experti, Ministerul Educatiei a colaborat si cu alte cadre didactice pentru realizarea subiectelor. Astfel, pentru munca depusa, un profesor a primit 9 lei pe ora.Pot fi descarcate de pe netPe portalul ministerului, candidatii la testele nationale pot accesa direct disciplinele de examene si variantele de subiecte, in timp ce candidatii la bacalaureat vor accesa subiectele, navigind intii prin tipul probei (A, C, D, E, F) si apoi, dupa caz, filiera, profil si specialitate. Toate subiectele de pe portalul ministerului pot fi descarcate. Inainte insa, ministerul le prezinta elevilor si dascalilor termenii si conditiile in care se pot folosi de variantele publicate. MEdC aminteste ca toate variantele de subiecte relizate pentru examenele din vara, la fel ca si variantele pentru simulari, pretestari, studii, cercetari sau alte actiuni incluse in procesul de evaluare nationala, reprezinta proprietatea intelectuala a ministerului. De asemenea, pentru a nu exista dubii, in momentul in care vor fi distribuite brosurile in scoli, MEdC aminteste ca „publicatiile oficiale si instrumentele elaborate de Serviciul National de Evaluare si Examinare se utilizeaza gratuit si fara restrictii in activitatea didactica desfasurata la clasa sau in activitatile didactice suplimentare, cum sint consultatii desfasurate in scoala, in baza programului aprobat de conducerea institutiei de invatamint".MEdC asteapta observatiiElevii trebuie sa stie ca, dupa 15 februarie, MEdC va transmite tuturor solilor din tara brosuri cu aceste subiecte. Distribuirea brosurilor se va face prin intermediul inspectoratele scolare judetene. Intre timp, in perioada 15 ianuarie - 16 februarie, reprezentantii ministerului vor primi orice eventuale observatii referitoare la continutul subiectelor propuse. Aceste observatii pot fi trimise, in primul rind, de profesorii de la clase, iar pentru a nu exista greutati in transmiterea lor, MEdC le sugereaza celor care vor sa-si spuna punctul de vedere cu privire la subiecte, sa-si trimita propunerile la una dintre cele doua adrese de e-mail puse la dispozitie: bacalalaureat@snee.ro sau testenationale@snee.ro. Se dau si rezolvarileDupa incheierea perioadei de primire a observatiilor cu privire la continutul subiectelor, ministerul le va centraliza si le va analiza, operind eventualele modificari pina la 28 februarie. Si rezolvarile variantelor posibile vor fi facute publice. Este vorba doar de disciplinele reale, cum sint matematica, chimia, biologia sau fizica, de exemplu, ale caror rezolvari vor fi transmise scolilor odata cu subiectele. Pentru restul disciplinelor insa, rezolvarile vor fi elaborate in ziua desfasurarii examenului, atunci cind vor fi create si baremele de corectare. Chiar daca unora li se pare neadecvat ca rezolvarile sa apara doar pentru unele discipline, ministrul Mihail Hardau sustine aceasta actiune. „Orice elev care se va duce la biblioteca isi va lua rezolvarile corecte, pentru ca invatamintul sa ramina in zona gratuitatii, a egalitatii de sanse pentru toti elevii", a spus Mihail Hardau.Elevii se bucuraMinistrul educatiei nu vede nici un pericol in a face cunoscute subiectele de la examenele nationale. „Numarul variantelor de subiecte nu l-am ales eu, ci este rezultatul unei analize facute de profesionisti. In acest moment toti elevii sint egali si nu cred ca vor putea sa invete pe de rost sute de rezolvari", a explicat ministrul. In legatura cu meditatiile, Hardau paseaza problema la elevi si parinti, spunind ca „este la decizia lor. Noi am creat conditii pentru a diminua interesul pentru meditatii". In plus, din punctul de vedere al Ministerului Educatiei, publicarea subiectelor este, printre altele, si un mod de a evita situatia de anul trecut, cind un ziarist a intrat in posesia subiectelor de la testele nationale, chiar inainte de examen. Elevii sint multumiti si cred ca variantele publice sint in beneficiul lor. Indiferent ca sint in clasa a VIII-a sau a XII-a, vestea ca vor putea vedea variantele de subiecte pe Internet si le vor putea rezolva pina la momentul examenului, ii incinta pe elevi. Ei spun ca asa vor avea „timp si mai mult chef" sa invete pentru bacalaureat sau testele nationale. Subiectele vor putea fi rezolvate la clasa, in timpul orelor de curs sau al celor de pregatire suplimentara. Tinerii au si posibilitatea de a le descarca si a le rezolva in particular, singuri sau cu profesorii de meditatii.Incurajeaza tocealaIn ceea ce-i priveste pe dascali, parerile sint impartite. Unii cred ca este o idee buna sa aiba la indemina cele 100 de subiecte de la fiecare disciplina. Pentru ca asa pot lucra cu copiii la clasa si pot elimina eventualele nelamuriri. „Spre finalul anului scolar, in ultimele ore sau chiar mai devreme, putem lucra pe subiectele posibile. Asa am putea lamuri si aspectele care poate au ramas neclare la orele de recapitulare. Mai ales ca se aude ca vom avea si rezolvarile", crede un profesor de matematica. Pe de alta parte, alti dascali sustin ca publicarea pe Internet a subiectelor va incuraja toceala, intrucit elevii vor invata pe de rost ceea ce se cere, fara a mai apela la creatie. „100 de variante este putin. Eu cred ca elevii vor avea tendinta de a se orienta strict pe elementele cerute pe cutare varianta si de a le invata pe dinafara. Din punctul meu de vedere, acest sistem nu ii ajuta prea mult pe elevi. Ii incurajeaza sa toceasca. Ori nu asta este ceea ce ne dorim de la absolventii nostri", spune profesoara de limba romana A. V.. Profesorii de limba si literatura romana mai sustin ca prin afisarea subiectelor pe site-ul Ministerului Educatiei s-a renuntat la analiza unui text la prima vedere. „Ar fi trebuit ca elevii sa aiba in continuare de analizat un text la prima vedere, la examen. Evaluarea cunostintelor acumulate de-a lungul liceului ar fi fost mult mai corecta. Fundamental nu este ceea ce retii dupa ce ai citit zeci de comentarii, ci cum poti sa comentezi tu un text, la prima vedere", sustine o alta profesoara de romana.Invatate pe de rostProfesorii de matematica spun ca subiectele au pastrat in mare acelasi caracter si nu sint surprize, iar elevii sint obisnuiti cu tipurile de subiecte care au fost afisate pe site. La subiectele de matematica si informatica, subpunctele III si IV au un grad mai mare de dificultate fata de anul trecut. Dar, pina in iunie, elevii au timp sa studieze problemele, sa le rezolve de mai multe ori. „Subpunctele III si IV dau satisfactie unui copil bun, care chiar isi doreste o nota mare", explica un profesor de matematica. Care adauga ca aceia care nu se pricep sa rezolve aceste ultime subpuncte se pot uita pe rezolvari si, daca nu reusesc sa le invete logic pe toate, pot fi invatate chiar si pe de rost. Apoi, cred profesorii, faptul ca subiectele sint cunoscute din timp de catre elevi faciliteaza posibilitatea acestora de a copia in timpul examenului. „Este mai usor de copiat acum, intr-adevar. Totul depinde doar de supraveghetori. Ei trebuie sa fie mai atenti si, nu in ultimul rind, corecti", spun profesorii. Ei se asteapta ca notele elevilor sa fie mai mari, anul acesta, la examenele de bacalaureat si la testele nationale. Generatiile cobai Una dintre cele mai importante modificari facute pina acum la metodologia bacalaureatului s-a petrecut in 1995, cind a fost redus numarul de probe. In 2003, Ecaterina Andronescu, ministrul educatiei de atunci, a decis ca absolventii de liceu sa dea teste-grila, cu exceptia probei de limba romana. Tot in acel an, la probele orale, elevii nu au mai primit nota si au fost trecuti ca admisi sau respinsi. Pentru sesiunea din toamna, elevii nu au mai fost nevoiti sa dea toate probele, ci doar la cele picate. Succesorul Ecaterinei Andronescu, Alexandru Athanasiu, a luat din mers toate modificarile, motiv pentru care la ultimele probe de la Bac s-au aplicat gresit baremele. In 2004, bacalaureatul a revenit la forma clasica.Absolventii de clasa a VIII-a au dat pentru prima data examen de capacitate in 1999. Atunci au sustinut examen scris la patru discipline: romana, matematica, istorie si geografie. Iar unele licee nu au renuntat la examenul de admitere, astfel ca absolventii de gimnaziu cu diploma de capacitate au mai dat un examen inainte de a deveni liceeni. In urmatorul an, elevii au avut posibilitatea sa opteze, la examenul de capacitate, pentru istoria romanilor sau geografia Romaniei. Iar admiterea la liceu s-a facut computerizat, in ordinea mediilor obtinute la examen si in functie de optiunile inscrise de elevi pe fisa de admitere. De vreo doi ani, examenul de capacitate si-a schimbat denumirea, in „teste nationale". Materiile de examen sint aceleasi, iar admiterea se face in continuare computerizat. Pentru 2007, MEdC a intentionat sa schimbe metodologia de examen si sa introduca tezele unice, la clasa a VII-a. Elevii urmau sa fie admisi pe baza rezultatelor obtinute la aceste teze. Protestele elevilor si ale parintilor au determinat conducerea ministerului sa amine introducerea tezelor unice ca metoda de admitere. Astfel, tezele unice nu vor conta la admiterea la liceu pentru elevii care sint acum in clasa a saptea sau a opta. In schimb, actualii elevi de clasa a sasea ar putea scapa de testele nationale, urmind sa fie admisi in clasa a IX-a pe baza notelor obtinute la tezele unice. De ce teze si nu teste?„Tezele cu subiect unic reprezinta o evaluare pe parcurs, pe bucati mai mici. Elevii au ocazia sa acumuleze pe parcurs pasii necesari admiterii in liceu", a explicat Oana Badea, consilierul ministrului Mihail Hardau Elevii care in acest an sint in clasa a VI-a vor fi admisi in clasa a IX-a pe baza rezultatelor obtinute la tezele cu subiect unic pe care le vor da de anul viitor. Cei care acum sint in clasa a VII-a nu vor avea astfel de probleme intrucit metodologia de admitere in licee si scoli de arte si meserii ramine aceeasi pina la anul. Ei vor sustine insa tezele unice in cadrul unui program pilot. Ministerul Educatie si Cercetarii considera ca aceste teze unice sint o forma de evaluare mai apropiata de realitate. Saptamina trecuta, la Brasov, Oana Badea, consilierul ministrului Mihail Hardau, le-a explicat inspectorilor scolari generali de ce este mai bine sa se aplice metoda de evaluare prin teze cu subiect unic. „Testele nationale aveau efect de ghilotina asupra elevilor si erau absolut inoportune la clasa a VIII-a", a apreciat Oana Badea. „Pe noi ne interesa mai ales sa gasim un mod de ierarhizare cit mai aproape de realitate. Iar tezele cu subiect unic reprezinta o evaluare pe parcurs, pe bucati mai mici. Tezele unice, care se vor da la clasele a VII-a si a VIII-a la citeva materii pe care le vom decide ulterior, reprezinta o modalitate benefica si pentru elevi. Ei au ocazia sa acumuleze pe parcurs pasii necesari admiterii in liceu", a apreciat consilierul ministrului Educatiei. Ea nu a exclus posibilitatea ca pe viitor, si subiectele la aceste teze unice sa fie publicate pe Internet, anterior desfasurarii lor.

comments powered by Disqus