monitorulcj.ro Menu

Noul Cod Rutier devine si spaima examinatorilor

Noul Cod Rutier, care a intrat in vigoare la 1 decembrie anul trecut, i-a speriat pe multi: si pe cei care sperau sa obtina permisul de conducere si pe soferii cu vechime care, acum, isi pot pierde foarte usor carnetul daca aduna prea multe puncte de penalizare. Legea e lege, si unde-i lege nu-i tocmeala, cum spune romanul.  Dar, din pacate si cu noua lege a circulatiei, ca si cu multe alte legi existente in tara noastra se intimpla acelasi lucru: nu au nici o legatura cu realitatea. Astfel ca noul Cod Rutier i-a pus in dificultate si pe politistii care trebuie sa-l aplice si pe examinatorii care trebuie sa stabileasca daca un candidat este bun sau nu de sofer. Sint multe “gauri” in aceasta lege, dar cel putin una dintre ele este de-a dreptul haioasa. Concret este vorba despre articolul 23, paragraful 3, din Ordonanta de Urgenta a Guvernului numarul 195/2002, asa cum a fost modificata, completata, aprobata si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, numarul 670, din 3 august 2006, partea intii. Paragraful respectiv spune: “Pe parcursul activitatii de pregatire practica sau de examinare in vederea obtinerii permisului de conducere, instructorul auto atestat ori, dupa caz, examinatorul impreuna cu persoana care o supravegheaza sau o examineaza, raspund pentru incalcarea de catre acesta a regulilor de circulatie sau, dupa caz, pentru pagubele produse tertilor ca urmare a producerii unui accident de circulatie”. Politistul examinator isi ia singur din puncte? Daca ar fi fost vorba doar despre instructorii auto, mai ca ar fi mers, deoarece acestia raspund pentru cei pe care-i urca la volan. Dar examinatorii? In momentul in care examinatorul urca in masina cu un candidat la permisul de conducere care deja a promovat testul teoretic, se presupune ca acesta din urma stie sa conduca si, de fapt, acesta este scopul examenului practic. Examinatorul trebuie sa se convinga daca omul are, sau nu abilitatile necesare unui sofer. Ori, cum se poate verifica un candidat, daca examinatorul va fi pedepsit pentru greselile lui. Din punctul de vedere al celor care in prezent se ocupa cu examinarile pentru permisele auto exista doar doua variante, ambele proaste: ori il lasi pe candidat sa arate ce poate si iti poti pierde carnetul acumulind puncte de penalizare, ori il indrumi pas cu pas (fa stinga, dar ai grija sa semnalizezi mai intii), caz in care nu mai poti, de nici un fel, sa evaluezi abilitatile viitorului sofer. Ciudat nu? Contradictiile intre teoria si practica noului cod rutier nu se opresc insa aici. Mai sint destule. Un fapt, totusi, este cert. De la 1 decembrie si pina in prezent, doar o treime dintre cei care au dat examenul pentru carnetul de conducere au reusit. Majoritatea covirsitoare a celor picati au fost inregistrati la proba teoretica. O explicatie, cel putin una partiala, in numarul de miine.

comments powered by Disqus