monitorulcj.ro Menu

Personal de lux pentru navetistii clujeni

Cunoscatorii au tot timpul cite ceva de obiectatLinia 3, Gara Mare, Cluj-Napoca. La ora 11 si jumatate, peronul e semicurat si aproape gol. Din multimea de navetisti, aproape nimeni nu sta afara la fumat, cum e obiceiul de cind cu legea antifumat. Calatorii, nedumeriti, cauta in susul si-n josul peronului, „personalu' de Bistrita, nu trenu' asta". Clujenilor parca nu le vine sa creada ca trenul argintiu, cu plexiglas incolor si mai curat ca vesnicul personal, albastru in zilele sale de glorie, ar putea fi trenul pe care-l asteapta. Pina se dumiresc ca nu-i Intercity, Sageata, International ori Clasa 1, le sare in ajutor Gheorghe Mesaros, seful noului tren. „Asta-i trenu', da!", zice barbatul mustacios, cu cusma neagra intr-o parte si tigara in coltul gurii.„Ii fain trenu', arata bine, numa' nu-i asa nou... L-am primit si noi de la francezi. Apai, oamenii-s multumiti, da' nu-i nu-stiu-ce. Ei o circulat cu asta in anii '60 si noi ne minunam de el si-l luam de nou", spune un angajat CFR cu state vechi de plata, sprijinit de usa cu „inchidere automata". „Ii fain, numa' Doamne feri sa se intimple ceva minune si sa ramiie oamenii blocati pe dinauntru, ca usile aste' nu se deschid, numa' de la mecanic", continua barbatul, care merge pina in Rascruci in vagonul 4 al noului tren.Linga el, un alt consatean, fost CFR-ist, iesit la pensie de 5 ani. Imbracat intr-o bunda maro, descheiata doar la git, atita cit sa mai treaca aerul conditionat sa uste sudoarea, barbatul spune mindru ca de-abia a asteptat sa circule din nou cu asa tren. „Ii tare fain. In tinerete circulam tat cu un personal din asta fain, care avea si muzica", explica in timp ce se aude dintr-o boxa ascunsa in tavan un house digerabil, „da' care n-o inlocuieste pe Angela Similea".„10 minute si pornim spre UE"„Se vede ca am intrat in UE, dom'le, daca si CFR-u' s-o gindit la noi. Apai, din astea n-am vazut noi. No, ii fain in UE", decreteaza un alt pasager. Pe culoarul vagonului 4, totul are iz european, de cind cu noul personal, care face, e drept, tot o ora si un sfert pina la Dej... Pina si tiganul care isi schimonoseste piciorul, lipindu-si o halca de carne pe tibie, pare mai european decit inainte, desi poarta acelasi costum de iarna de CFR-ist. „Uai, Doamne! Asta ne-o mai lipsit! De cind is io tinar", zice alt om din vagon, „tat aceeasi smecherie o are. Da' nu-l vezi la alt tren, numa' la asta de 11 vine, ca nu se scoala de dimineata, ce crezi?". „O intrat in Europa si el, se adapteaza la noile norme", zice un zeflemist, navetist de cariera, care merge la Bistrita.E 12 fara un sfert si trenul ii mai are de asteptat inca 10 minute pe navetisti. Mecanicul de locomotiva are timp sa manince o felie de piine cu zacusca neaosa. Intrerupt, isi stringe masa improvizata, curata locul, isi potriveste ochelarii cu rama aurie, da bretonul peste cap, in stinga, si scoate capul pe geamul minilocomotivei. „Trenuletu' ii fain, micut, parca-i combinatie intre tramvai si metrou. Nu mai am locomotiva, da' trenu' ii puternic. Poate sa ajunga la 120 de kilometri pe ora, da' aici mergem numa' cu 100. Doua motoare are, in loc de sase, cite are aialalta", explica mecanicul Moldovan Teodor, aratind inspre gigantica locomotiva, deja paraginita, de pe linia 2, facuta la Craiova, „care-i mai tinara cu vreo 10 ani decit trenuletu' asta", continua. „No, suie-te o data, ca pornim spre Europa!". La 12 fara 5 minute, toate usile se inchid automat, trenul fluiera scurt si iese, incet, din gara Cluj-Napoca.

comments powered by Disqus