monitorulcj.ro Menu

Debutul unui romancier

Roman al romanuluiAdunandu-si resursele si organizandu-le cu stiinta cunoscatorului, autorul reuseste sa transceada banalul si cotidianul unui subiect comun plasandu-l intr-o dimensiune etica si estetica ce evolueaza intr-un registru grav si uman. Stapan pe mijloace si tehnici literare complexe si facand uz de ele cu precizia si forta unui chirurg, Silviu Guga reuseste sa-si construiasca romanul ca pe o batalie pe mai multe fronturi. Tema saraca si clasica, de tip politist, in ceea ce priveste posibilitatea abordarilor literare, mai precis moartea in imprejurari tragice si in acelasi timp neclare, dubioase a unui tanar precum si demersurile scriitorului in incercarea de a face lumina in aceasta drama, de a gasi raspunsuri la intrebari de genul: Ce s-a intamplat acolo in realitate? A fost sinucidere, a fost crima, a fost un accident? Toate aceste premise care ar conduce in mod normal spre o dezvoltare liniara a subiectului, cu accent pe actiune, pe un comportament deductiv-explicativ, in general pe aplicarea unei scheme cunoscute bazate pe un rebus cu un raspuns asteptat, nu-l descurajeaza pe autor. Ba dimpotriva. Se pare ca simplitatea subiectului il incita. Astfel in timp ce pe de-o parte ne ofera un text obisnuit(textul propriu-zis) cu un subiect pe o tema clasica care se dezvolta normal iar pe de alta parte intercaleaza in acesta sau mai degraba incastreaza, comentarii proprii asupra textului prezentat si care se constituie ca niste autoanalize lucide si taioase, uneori ironice asupra textului de baza. Comentariile autorului dubleaza permanent textul de baza devin o alta linie narativa, am putea zice ca ele sunt un fel de roman al romanului. Tensiunea creata de permanenta contradictie a celor doua planuri principale, precum si intersectarea lor cu alte secvente de viata precum si de consideratii uneori estetice si etice mentin suspansul lecturii facand usor de parcurs un text care are din cand in cand un caracter intelectualist. In fond, dincolo de toate mijloacele literare utilizate(care nu sunt putine!) scriitorul este un rafinat al cuvantului scris pe care il manuieste cu precizie, cu voluptate si de ce nu, chiar cu perversitate. Ne referim aici la introducerea caietelor de vise ale mamei in textul de baza in paralel cu comentarea viselor proprii si ale celorlalte personaje in planul subsidiar. In acelasi mod este construit si ,,romanul Laviniei“ introdus in text printre alte crochiuri literare, schite, povestiri sau fragmente autobiografice.Marca personalaCeea ce-i reuseste cu precadere autorului sunt portretele feminine, in special cel al mamei care desi construit indirect reuseste sa ne impresioneze prin acea suferinta tacuta, inabusita in suflet si totusi atat de demna. Am putea vorbi despre ,,seninul durerii“, despre ,,claritatea“ unei dureri, greu de suportat care iti transforma viata in chin dar care este singurul mijloc de a-i tine vii langa tine pe cei disparuti.Dincolo de toate acestea, din punctul de vedere al cititorului, cartea se parcurge usor usor si repede fiind incitanta si dinamica, surprinzatoare si placuta. Prin abordarea moderna a acestui roman de debut, Silviu Guga face dovada talentului sau si in acelasi timp fiind vorba de un debut ne promite foarte mult in continuare.

comments powered by Disqus