monitorulcj.ro Menu

Limitari pentru raspunderea guvernamentala

 Argumentul adus de Comisia prezidentiala care a elaborat propunerile de reformare a Constitutiei este ca sensul mecanismului de angajare a raspunderii a fost denaturat. Raportul Comisiei arata ca Executivul si-a angajat foarte frecvent raspunderea asupra unor „legi de larga întindere care au cuprins modificari ample ale mai multor legi“, sau doar asupra unui proiect de lege care reprezenta, de fapt, un pachet de legi ce reglementau probleme extrem de diverse. Autorii remarca faptul ca nicio motiune de cenzura nu a trecut de Parlament pâna în prezent, potrivit articolului 114 din Constitutie, care spune ca Executivul este demis daca este adoptata o motiune de cenzura depusa în termen de trei zile de la asumarea raspunderii.Constitutie noua?Prin modificarea Constitutiei, membrii Comisiei prezidentiale îsi propun totodata sa restabileasca „autoritatea legislativa a Parlamentului“. Potrivit acestora, majoritatea proiectelor de lege adoptate în Parlament sunt initiate de Guvern, în timp ce propunerile legislative initiate de deputati, senatori sau cetateni nu devin legi în primul rând din cauza „inflatiei de proiecte de acte normative pe care Guvernul le trimite spre dezbatere Parlamentului“. Astfel, Comisia recomanda ca noua Constitutie sa prevada ca propunerile legislative initiate de parlamentari sa fie înscrise pe ordinea de zi a Camerelor la paritate cu initiativele legislative ale Guvernului. În plus, propunerile legislative ale cetatenilor vor avea prioritate pe ordinea de zi a sedintelor Camerelor Parlamentului. Termene preciseO alta propunere vizeaza stabilirea de termene precise pentru ambele Camere ale Parlamentului, nu doar pentru una dintre ele, ca în prezent, si nu doar pentru ordonantele de urgenta, ci si pentru cele simple „ordonanta urmând a fi aprobata, modificata sau respinsa doar în termenele indicate". Comisia de revizuire a Constitutiei propune „formalizarea distinctiei opozitie - majoritate în Parlament“ si care poate fi facuta la nivelul regulamentelor celor doua Camere ale Parlamentului si/sau prin Constitutie. Distinctia s-ar face prin „instituirea unor privilegii parlamentarilor care se declara ca facând parte din opozitie sau din majoritate, suplimentare fata de cele care sunt conferite grupurilor parlamentare“.

comments powered by Disqus