monitorulcj.ro Menu

Limitari pentru raspunderea guvernamentala

Argumentul adus de Comisia prezidentiala care a elaborat propunerile de reformare a Constitutiei este ca sensul mecanismului de angajare a raspunderii a fost denaturat. Raportul Comisiei arata ca Executivul si-a angajat foarte frecvent raspunderea asupra unor "legi de larga intindere care au cuprins modificari ample ale mai multor legi" sau doar asupra unui proiect de lege care reprezenta, de fapt, un pachet de legi ce reglementau probleme extrem de diverse. Autorii remarca faptul ca nici o motiune de cenzura nu a trecut de Parlament pina in prezent, potrivit articolului 114 din Constitutie, care spune ca Executivul este demis daca este adoptata o motiune de cenzura depusa in termen de 3 zile de la asumarea raspunderii.    Constitutie noua?Prin modificarea Constitutiei, membrii Comisiei prezidentiale isi propun totodata sa restabileasca "autoritatea legislativa a Parlamentului". Potrivit acestora, majoritatea proiectelor de lege adoptate in Parlament sint initiate de Guvern, in timp ce propunerile legislative initiate de deputati, senatori sau cetateni nu devin legi in primul rind din cauza "inflatiei de proiecte de acte normative pe care Guvernul le trimite spre dezbatere Parlamentului".      Astfel, Comisia recomanda ca noua Constitutie sa prevada ca propunerile legislative initiate de parlamentari sa fie inscrise pe ordinea de zi a Camerelor la paritate cu initiativele legislative ale Guvernului. In plus, propunerile legislative ale cetatenilor vor avea prioritate pe ordinea de zi a sedintelor Camerelor Parlamentului.     Termene preciseO alta propunere vizeaza stabilirea de termene precise pentru ambele Camere ale Parlamentului, nu doar pentru una dintre ele, ca in prezent, si nu doar pentru ordonantele de urgenta, ci si pentru cele simple, "ordonanta urmind a fi aprobata, modificata sau respinsa doar in termenele indicate". Comisia de revizuire a Constitutiei propune "formalizarea distinctiei opozitie - majoritate in Parlament" si care poate fi facuta la nivelul regulamentelor celor doua Camere ale Parlamentului si/sau prin Constitutie. Distinctia s-ar face prin "instituirea unor privilegii parlamentarilor care se declara ca facind parte din opozitie sau din majoritate, suplimentare fata de cele care sint conferite grupurilor parlamentare".

comments powered by Disqus