monitorulcj.ro Menu

De la frecventare la angajare

In urma unui sondaj IMAS, realizat recent la cererea Reader's Digest, in ceea ce priveste intemeierea unei familii, acesta releva ca mare parte din tinerii romani nu se mai gandesc la casatorie si aleg mai degraba un parteneriat fara obligatii. Sondajul Cum isi vad romanii viitorul, efectuat in 99 de localitati din Romania, arata ca 54% dintre romani cred ca tinerii nu se vor mai casatori, preferand un parteneriat ocazional, iar 48% sunt de parere ca principalul mijloc de a-ti gasi un partener de viata va fi Internetul.Datele acestea nu vin decat sa confirme o stare de fapt cu care ne-am obisnuit deja si care incepe sa ia o turnura de normalitate in modul de percepere al vietii, in contextul unei societati in devenire si pervertire globalista. Dupa depasirea pragului de toleranta (pregatit indelung de media, in special de televiziune), si romanii au ajuns, in mare parte, sa se raporteze la viata prin prisma absolut ocazionala, modernista.Merg des la BisericaCeea ce ne frapeaza insa, in acest context, este altceva. Acelasi studiu surprinde ca 63% din respondenti sunt de parere ca, „in viitor, majoritatea romanilor vor merge la Biserica". In aceeasi ordine de idei, un alt studiu, Influenta media asupra comportamentului electoral, elaborat de Centrul de Sociologie Urbana si Regionala (CURS), la comanda Consiliului National al Audiovizualului (CNA) ajunge la concluzia ca „Biserica este o institutie de mare adresabilitate". Ei i se adreseaza, mai des sau mai rar, peste 90 % din populatia in varsta de peste 18 ani. Din raspunsurile la intrebarea: „De obicei, cat de des mergeti la Biserica?", rezulta ca intalnim, din acest punct de vedere, al religiozitatii (masurata prin frecventarea Bisericii), cel putin patru categorii de populatie. Avem de-a face, astfel, cu o categorie de cetateni religiosi, care frecventeaza Biserica relativ des, adica „aproape zilnic", „saptamanal sau de cateva ori pe saptamana" si „de cateva ori pe luna". Aceasta ar insemna ca aproape saptamanal sau mult mai des aceasta categorie de populatie frecventeaza Biserica. Ponderea acestei categorii de populatie este de 38% din totalul celor intervievati, iar in interiorul sau exista un nucleu de circa 7% din total, care se roaga la biserica saptamanal sau mai des. „Vizitatori" ocazionaliCea de a doua categorie de populatie este reprezentata de catre cei care merg, de obicei, la Biserica, in medie, o data pe luna. Este vorba despre o populatie aflata, probabil, in „tranzitie" din punct de vedere religios, care tinde spre a avea un comportament religios, dar care, din diferite motive, inca mentine o anumita „distanta" fata de Biserica. Ponderea acestei categorii din populatie este de 20 %. O a treia categorie de populatie este cea care frecventeaza Biserica ocazional, o data-de doua ori pe an, probabil cu ocazia marilor sarbatori crestine. O astfel categorie de populatie nu este religioasa din punct de vedere al frecventarii Bisericii, reprezentandu-i pe „crestinii" pentru care mersul la Biserica nu are ca motivatie personala raportarea rituala la Dumnezeu. In acest caz avem de-a face cu o categorie de oameni care reprezinta 33 %, adica o treime din populatie.Unul din zece romani, ateuIn fine, cea de a patra categorie, care detine mai putin de 10 % din populatie, este cea care nu frecventeaza Biserica, ceea ce nu inseamna ca este, automat, o populatie ateista.Corelate in sistem, liniile acestui travaliu de proportii si cifre ne pun intr-o reala dificultate. In ce masura religiozitatea romanului e una ancorata, intr-adevar, in sensul acela primordial al religiei asumate ca angajare, corolar al vietii de zi cu zi? Al religiei care leaga, intr-adevar, de Hristos. La prima vedere pare surprinzator ca un popor care frecventeaza - mai mult decat orice alta natiune - Biserica, atat de usor pica examenul unei moralitati conjugale (si nu numai), cu precepte precise de atata amar de vreme. Spunem ca „la prima vedere", pentru ca, in cazul acesta, avem de-a face cu un intreg complex de nuante. Cand unii dintre Parintii Bisericii vorbeau de „increstinare" unui popor de doua mii de ani... crestin, unora li s-a parut o nebunie si un non-sens. De altfel, cum pare si astazi multora un asemenea gest marturisitor. Or, acesti oameni au incercat si vrea o transmutare de sens intre aceste doua notiuni: frecventare si angajare. Cand vom intelege aceasta misiune, atunci ne vom asuma si locul in Neamul si Biserica noastra: acela de angajati in slujirea lui Hristos, seducandu-i si pe ceilalti la a trece de la frecventare la asumare deplina a lui Hristos.Doar atunci, in aceasta cheie, sondajele acestea vor fi cu adevarat realiste si datatoare de seama pentru sanatatea morala si duhovniceasca a poporului in care ne crestem dorurile si nadejdile mantuirii noastre.

comments powered by Disqus