monitorulcj.ro Menu

Produse clujene cu flotant european

Mai bine la veciniIn spatele multor marci straine se ascund produse a la ClujAceste produse imbunatatite sau create de romani sint inregistrate ca marci in alte tari, in conditiile in care la noi inregistrarea poate depasi 1 an pina la indeplinirea formalitatilor.     Voci de pe piata se contrazic pe acest subiect. Pe de o parte, cei care se ocupa de acest domeniu si activeaza in el spun ca dureaza nu mai mult de 6 luni inregistrarea unei marci, „intocmai ca in Ungaria“, agentii economici spun ca dureaza atit doar daca ai noroc si daca „stii cum se pun problemele, unde si cu ce anume“, dupa cum puncta Ioan M., manager clujean, care, pentru a-si proteja o inovatie a unui produs de mecanica fina, a ales sa treaca granita in tara vecina, in Ungaria. „Pe piata mai sint inovatii asemanatoare. A mea are beneficiul de a economisi timp si resurse si dureaza mai mult ca timp de utilizare“, explica Ioan M. Motiv pentru care, ca sa nu se vada pradat de concurenta, trebuia sa-si inregistreze rapid produsul ca marca proprie. „Brevetele noastre de inventii sint si nu sint recunoscute si, oricum, degeaba ai un brevet de inventator daca produsul tau apare facut sub un alt brand. Banii vor merge acolo si pina te judeci cu compania care «ti-a facut binele asta» tu pierzi banii si afacerea“, mai spune Ioan M.In pas cu economiaCit a cistigat inregistrind marca in Ungaria? „Aproximativ 1 milion de euro. Pentru ca am vindut patentul si altora, dar am vindut si brand-ul. Adica se poate face acest tip de piesa oriunde, dar sub marca mea, iar brevetul in sine imi apartine si el. Mi-am depus actele in Romania si altii care asteptau si ei sa le iasa hirtiile de la Oficiul de Marci mi-au zis sa merg in alta parte, pentru ca si ei asteptau si erau purtati cu lunile sau chiar cu anii, dupa cum ziceau unii dintre ei“, spune Ioan M. Pe de alta parte, cei care intocmesc documentatia pentru Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) spun ca nici vorba, „costurile sint cu 40% mai mici in Romania si aprobarile si inregistrarea brand-ului nu dureaza mai mult de 6 luni, in cel mai dificil caz, poate un an“, dupa cum spune Florin Mezei, consultant in probleme de marci si inventii. Dar jucatorii de pe piata spun ca, de fapt, dureaza cel mai mult pina cind autoritatea romaneasca primeste un raspuns de la cea europeana prin care se confirma ca produsul nu mai exista pe piata europeana si ca poate fi inregistrat ca fiind un brand, nume si produs original.Ce pierdem„Pai, in primul rind pierdem o identitate economica. Atunci cind un investitor vine pe o piata se uita si sa vada daca ar avea resurse de a inova, a se dezvolta, de a fi original. Ginditi-va ca daca doar 10% din inovatiile clujene, luind un exemplu oarecare, sint inregistrate ca brand in Ungaria, anul viitor in statistici tara vecina va aparea mai atractiva pentru investitorii care au nevoie de inovatie si resurse de acest gen. E un mod de a exporta valoare si nume“, spune Miron Drazsenski, consultant pe probleme de marci.

comments powered by Disqus