monitorulcj.ro Menu

Pe macadam, la peste 100 km/h

Echipajul Jean Tatu - Levi Csegzy isi doreste primul loc la grupa A, in cursa sibianaMiercuri, ora 13, iesirea din Sadu. Echipajul Jean Tatu - Levente Csegzy isi incepe prima sesiune de teste oficiale pentru Raliul Sibiului Pirelli. Pe bancheta din spate, incerc sa-mi fac o imagine cit mai buna asupra cursei ce va debuta miine. Imbarcati intr-o Dacia Nova, pregatita cu roll-bar si toate dotarile unei masini de curse, pleacam in prima bucla compusa din specialele Sadu, Gitu Berbecului si Santa. Primul test in vederea participarii la cursa sibiana. Este ora verificarilor si a inspectarii traseului. Momentul cel mai iportant de dinaintea cursei. Start pe specialaIn scurt timp, masina ajunge la iesirea din Sadu. Cu citiva metri inainte de locul unde se va da startul in proba speciala, oficialii de traseu asteapta concurentii. Semneaza foaia de acces primita la inscriere si testele pot incepe. Masina porneste tare, in tromba. Din dreapta, cu caietul in miini, Levi incepe sa citeasca cu voce tare. „Dreapta patru urmat de stinga cinci, 30 de metri bolovan pe mijloc, mergi pe dreapta, 200 stinga, sase urmat de dreapta patru, inchide in stinga doi, 80 cocoasa, urmat de dreapta cinci", spune Levi. Nimic nou pina acum. Este dictarea obisnuita din cadrul oricarei curse de raliu, in care navigatorul si pilotul au un rol la fel de important. Practic, se merge pe o incredere oarba. Pilotul asculta intocmai dictarile, calculate si precise, atit ca lungimi, cit si ca viraje urmatoare oferite de navigator.  Speciala OKDrumul este excelent pentru o cursa de macadam si Jean apasa destul de tare pe pedala de acceleratie. Vitezometrul indica aproape 100 de kilometri la ora. Curbele se succed cu repeziciune una dupa alta si nu poti decit sa ramii impresionat cit de tare se poate merge pe un macadam pe care, altfel, cu o masina normala, de strada, nu-ti poti permite sa accelerezi atit de mult, de teama accidentelor. Caldura de afara este toropitoare. Toti din masina sintem uzi de transpiratie, dar totul merge in acelasi ritm. Picioarele lui Jean se schimba pe pedale mai repede decit la cel mai indracit ritm de samba, in functie de drum. Dupa numai citeva minute, speciala se termina si se da verdictul. Echipajul este de parere ca traseul este excelent si se poate merge foarte tare. „In mod normal, in timpul cursei se merge cu o viteza de doua ori mai mare. Acum nu poti sa mergi la maxim pentru ca nu e masina pregatita pentru o cursa adevarata", spune Jean. Start pe Gitu BerbeculuiIn mers lejer, dupa alte citeva minute, ajungem in dreptul startului pe speciala Gitu Berbecului. Este cea mai lunga si cea mai dificila proba din Raliul Sibiului. Este proba care te poate face invingator, dar, in acelasi timp, pe care poti sa pierzi totul. „Este o proba de totul sau nimic. Este atit de lunga si de dificila incit se poate intimpla absolut orice. Daca ai sansa si nu ai probleme, poti ca, dupa o singura trecere, sa ai un avans de peste un minut, ceea ce este foarte mult si sa nu mai fi nevoit sa fortezi. Pe de alta parte, daca ai ghinionul sa faci o pana la startul probei, poti sa-ti iei adio de la un loc pe podium, pentru ca piezi nu secunde, ci minute. Este foarte dificila proba", povesteste Levi, inainte de startul probei. Macadam durCu notitele din caiet in miini, Levi isi incepe discursul. Distantele si virajele ies din gura lui cu o viteza ametitoare, care l-ar putea face invidios pina si pe  comentatorul Ilie Dobre. Kilometru dupa kilometru, traseul incepe sa fie din ce in ce mai dur, iar privelistea sa fie impresionanta. Te crezi intr-un colt de rai, in care ti-ai dori sa-ti petreci orice concediu, dar bolovanii care sar incontinuu in podeaua masinii sau capetele pe care le dai de plafon, la cite o saritoare, iti aduc aminte ca esti la o cursa de raliuri, in recunoastere, si nu trebuie sa faci altceva decit sa te concentrezi asupra drumului pe care-l ai in fata. Salbaticia din jur creste progresiv si ajungi la un moment dat pe o culme. Acolo, notiunea de drum este improprie. Doar tancuri de piatra si nici urma de nisip. Nici nu stii ce sa mai faci. Acum, la antrenamente, n-ai decit o singura varianta. Sa incetinesti si sa incerci sa protejezi masina. Probleme pe traseuMasina continua sa inghita kilometri sub roti, iar privelistea din jur e din ce mai mareata. La un moment dat, elanul este taiat de o masina incarcata ochi cu lemne. Panta este destul de abrupta, iar drumul permite trecerea unei singure masini. Peste citiva kilometri se aude un zgomot ciudat. Mai mergem o portiune, cind Jean opreste. Arunca o privire in spate si constata ca am pierdut toba. Mai mult, bara din spate a fost si ea avariata serios si trebuie s-o demontam. Este tributul platit traseului dur, dar spectaculos in acelasi timp. La citeva minute distanta isi mai fac aparitia doua masini. Si ele sint la recunoastere. Se string miini se ureaza bafta si fiecare pleaca mai departe. Deliciul fanilorSpeciala Girtu Berbecului ramine in urma cu toata maretia ei, dar si bolovanii aferenti si intram pe cea mai vizionata speciala din toata tara, Santa. Desfasurata atit pe timp de zi, cit si pe noapte, etapa stringe zeci de mii spectatori in fiecare an. Prima parte, pina la tabara, decurge destul de bine. Fara prea mari emotii si un drum relativ bun. Imediat dupa tabara incepe un adevarat cosmar. Se vad urmele utilajelor care au incercat sa niveleze traseul, dar salbaticia zonei nu poate fi imbinzita. Traseul nu reprezinta altceva decit o adunatura de bolovani. In acelasi timp, Jean explica ceea ce ar trebui facut in astfel de cazuri pentru a preintimpina o pana. „Tragi de volan si incerci s-o descarci pe partea cealalta pe care stii ca o sa lovesti cu roata in bolovan. Daca-ti iasa, iti strimbi geanta, dar scapi fara pana", spune pilotul. Show totalUltimii zece kilometri de speciala reprezinta cireasa de pe tort. Valea se deschide si drumul este impecabil. Sint avertizat ca se va merge tare pe acea portiune de drum. Pe marginea apei, lumea prezenta la gratar admira masinile care ruleaza pe traseu si fac semne de incurajare. Curbele sint din ce in ce mai largi, numai bune de apasat la maxim pedala de acceleratie. Bolovanii se imputineaza. In scurt timp ajungem la linia de sosire. S-a terminat o prima trecere pe bucla ce face parte din Raliul Sibiului Pirelli. De acum, mai urmeaza o sesiune de teste pe celelalte speciale. Patania lui KuenzelImediat dupa finalul celor trei speciale, echipajul Tatu - Csegzy se opreste la o terasa pentru a bea un suc rece. Prafuiti si transpirati, la o masa, intilnim alt echipaj, Bernd Richard Kuenzel - Heike Meier, ce evolueaza pe un Mitsubishi Evo 5, la grupa H. Kuenzel avea un tricou pe care scria: „Stinga trei, dreapta cinci si ... hohoho". Imprimeul a fost inspirat din patania lor la Cluj, cind, dupa o astfel de sucesiune de curbe, cei doi au iesit in decor si au avariat serios masina de concurs. „Anul trecut am fost socati de duritatea traseului, dar acum ni se pare normal. Foarte frumos, dar foarte dur", caracterizeaza cursa Heike Meier. 

comments powered by Disqus