monitorulcj.ro Menu

Misterul bio-combustibililor. Beneficii reale sau strategii economice?

Este insa de luat in calcul si cealalta varianta. Incercind sa scape de monopolul pe care il manifesta tarile care detin controlul rezervelor de petrol, unii dintre magnati au scos de la naftalina ideea bio-combustibililor si au impus-o pe piata internationala. Indiferent care este varianta corecta, realitatea este ca treptat, motoarele incep sa foloseasca extrase de plante si alte deseuri care produc energie, iar romanii experimenteaza noile reglementari internationale. Incepind de la 1 iulie, toata motorina introdusa pe piata autohtona trebuie sa contina biodiesel. Tara noastra are o cota de cel putin 100.000 de tone de astfel de combustibil pe care este obligata sa il produca in primul an. Romania este nevoita sa respecte si un alt act nomativ potrivit caruia 2% din consumul de carburanti trebuie sa fie bio-combustibil. Incepind din anul viitor procentul de combustibil traditional trebuie sa scada la 97 %, iar de la 1 iulie benzina va avea 4% bio-carburant. Biodieselul reduce cu aproape 90% emisiile de dioxid de carbon si cu 98% pe cele de sulf. Poate parea de necrezut, dar biodieselul a fost primul combustibil folosit pentru motoarele diesel. Ideea nu s-a aplicat insa la scara larga deoarece produsele din petrol erau mai ieftine. Odata cu cresterea pretului petrolului, biodieselul a devenit o alternativa viabila impusa pe piata de profil si din considerente ecologice.Ce este biodieselulBiodiesel este un combustibil cu caracteristici identice cu ale motorinei, dar spre deosebire de aceasta nu este un derivat al petrolului, ci este un produs din uleiuri vegetale si animale. Materia prima este compusa din uleiuri vegetale si animale care pot fi noi sau resturi ale prelucrarii materiei prime. Din toate punctele de vedere, biodieselul are specificatiile alternative motorinei. Se poate folosi la toate tipurile de motoare diesel, fara efectuarea de nici un fel de reglaje sau modificari. Acest tip de combustibil se poate folosi 100% pur sau in amestec cu motorina, este un combustibil sigur la depozitare si transport, se produce cu usurinta in firmele mici si mijlocii, scade uzura si zgomotul motorului, sprijina dezvoltarea agriculturii, este 100% sigur pentru sistemul ecologic, este biodegradabil, emisiile sale de hidrocarbon fiind cu 50% mai reduse, iar emisiile de dioxid de carbon, neutre. In fine, biodieselul nu contine sulf, se poate folosi la sistemele de incalzire, la generatoare, la sere si la operatiunile de uscare a alimentelor.UE si biodieselulPina la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, 2% din carburantii folositi in tara noastra trebuiau sa fie bio. Acest procent a inceput sa creasca treptat, pentru a ajunge la 5,75% pina la sfirsitul anului 2010. La aceasta ora Uniunea Europeana produce 75% din cantitatea mondiala de biodiesel, iar Germania este lider al pietei in acest sector, cu peste 50% din productia de biodiesel a UE, adica peste un million de tone pe an. Productia romaneasca de biodiesel se ridica la aceasta ora la aproximativ 97.000 de tone, iar pina in 2008 trebuie sa ajunga la circa 400 mii tone. Principala sursa din tara noastra este floarea soarelui si din rapita. In ceea ce priveste materia prima, Romania are o capacitate de furnizare de ulei vegetal din floarea soarelui, soia sau rapita de 500-550 mii tone pe an, ceea ce se traduce in aceeasi cantitate de biodiesel. Biodiesel – o afacereMinisterul Agriculturii din Romania a inceput deja sa stimuleze productia de biocarburanti prin mai multe instrumente directionate catre stimularea culturilor specifice. Subventia pentru toamna lui 2006 de 1 RON/ litrul de motorina folosit in agricultura, s-a extins si la biodieselul folosit in acest sector. S-au acordat subventii specifice pentru culturile de soia si floarea soarelui, respectiv 500 RON/ hectar pentru soia traditionala si cite 800 RON/ hectar pentru soia si floarea soarelui ecologica. Trebuie precizat ca uleiul de rapita produce cel mai bun biocarburant, fapt ce va duce cu siguranta la cresterea rapida a acestui sector. Este lesne de inteles care ar putea fi profiturile unui investitor care va produce combustibil pentru masini in viitor, cu atit mai mult cu cit este vorba despre materii prime de acest gen. Astfel de investitii vor crea evident noi locuri de munca, oportunitati de dezvoltare si venituri pentru populatia din zonele rurale. Pentru Romania biocarburantii reprezinta si o oportunitate economica pentru ca exista avantajul reducerii necesitatii de import a carburantilor. Ce stim si ce credem despre biodiesel?“Din cite stiu eu cam toate diesel-urile de la euro 3 in sus suporta pina la 5% biodiesel. In cartea masinii mele exact asa scrie. Ca se poate baga biodiesel cel mult 5% si ca proprietarul isi asuma riscurile daca baga concentratie mai mare”, spune Ovidiu. “Biodieselul are aceleasi proprietati ca si motorina. Motivul pentru care a fost introdus este faptul ca emisiile de dioxid de carbon sint mult mai mici. Pentru masina, in special pentru motor, din cite am auzit are efecte benefice. Cu cit mai mult biodiesel, cu atit mai bine”, este de parere Petrisor. “Si la mine in cartea tehnica scrie ceva de genul, ca nu trebuie biodiesel. Am intrebat si la reprezentanta si mi-au spus ca trebuie facute ceva modificari. Adica sa nu fie nici un furtunel din cauciuc, pentru ca biodieselul asta are efect coroziv asupra plasticului. Cel putin asa am retinut eu”, spune Traian. Avind in vedere ca biodieselul este un produs relativ nou pentru Romania, exista si persoane care nu stiu mai nimic despre el. “Nu stiu. Dupa nume ar trebui sa fie ceva produs ecologic. Nu cred ca o sa ajungem noi sa folosim asa ceva. O sa trebuiasca sa se faca masini cu asa ceva si dupa aia sa ajunga la preturi normale si abia apoi”, considera S. Cornelia. 

comments powered by Disqus